Ceasul rău pe strada Hickory de Agatha Christie, Editura Litera, Colecția Buzz Books – recenzie

Ceasul rău de pe strada Hickory

(Hickory Dickory Dock – 1955)

Agatha Christie

Colecția Buzz Books

An apariție: 2021

AGATHA CHRISTIE este cunoscută în întreaga lume drept „Regina Crimei“. Hercule Poirot, cel mai renumit detectiv după Sherlock Holmes, a fost creat pentru primul roman al Agathei Christie, Misterioasa afacere de la Styles. Poirot și Miss Marple au devenit faimoși la nivel mondial și au făcut subiectul multor filme realizate pentru marele și micul ecran.

Agatha Christie a fost numită de către Guinness Book of World Records, printre alții, ca cel mai vândut scriitor al tuturor timpurilor, împreună cu William Shakespeare. UNESCO consideră că ea este actualmente autorul individual tradus în cele mai multe limbi (cel puțin 56), fiind depășită doar de operele colective ale corporației Walt Disney Productions.

Până în 2006, cărțile sale s-au vândut în două miliarde de exemplare, în întreaga lume. Agatha Christie a publicat 80 de romane și nuvele și 19 piese de teatru, traduse în peste 70 de limbi.

O serie de infracțiuni minore comise într-un cămin de studenți nu par, în mod normal, genul de caz de care se ocupă Hercule Poirot. Un pantof, un inel cu diamant, o pereche de pantaloni vechi, un stetoscop și alte mărunțișuri furate, o eșarfă și un rucsac tăiate în bucăți – delicte prea neînsemnate pentru a fi anunțată poliția și chiar mai puțin demne de geniul lui Poirot. Totuși, lista acestor lucruri este atât de bizară, încât îi trezește interesul celebrului detectiv. Din nou intuiția lui se dovedește corectă, căci un simplu caz de cleptomanie pavează drumul către crimă...

În Ceasul rău pe strada Hickory celebrul detectiv Hercule Poirot reușește să rezolve cu succes o nouă șaradă, aparent imposibil de dezlegat.

Agatha Christie a folosit, și de această dată, același șalon care a consacrat-o: un grup restrâns de suspecți, fiecare având atât motivația cât și posibilitatea de a înfăptui crima, arma crimei este cu preponderență otrava, informațiile primite pe parcurs ne duc pe mai multe piste false, Hercule Poiroit este singurul care bănuiește adevărul, pe baza unor indicii care nouă nu ne spun nimic, iar finalul ne rezervă o spectaculoasă răsturnare de situație, râmânând uluit când descoperi cine era adevăratul ucigaș, precum și mobilul crimei.

La începutul cărții, redutabila secretară a lui Hercule Poirot, doamna Lemon, un adevărat metronom ce-și îndeplinea ireproșabil sarcinile de serviciu, îl uluiește pe angajatorul ei făcând trei greșeli elementare, cauza fiind îngrijorarea cauzată de situația surorii ei, doamna Hubbard. Aceasta, după ce locuise ani de zile în Singapore, revenise la Londra după ce rămăsese văduvă. Deși avea o situație financiară bună, doamna Hubbard a dorit să aibă o ocupație și s-a angajat ca administrator la un cămin de studenți, proprietate a unei doamne, Nicoletis.

Mai multe fenomene ciudate petrecute în respectivul cămin de studenți, situat pe strada Hickory, au neliniștit-o pe doamna Hubbard, care și-a destăinuit surorii ei temerile că ceva necurat plutea în aer. Astfel, într-un interval relativ scurt de timp, au dispărut mai multe obiecte, aparent fără legătură între ele și fără vreo logică aparentă: un pantof de seară, o brățară fără o valoare prea mare, un inel cu diamant (ce apăruse ulterior într-o farfurie de supă), o pudră, un ruj, un stetoscop, o pereche de cercei, o brichetă, o pereche de pantaloni vechi de flanelă, mai multe becuri, o cutie cu bomboane de ciocolată, o eșarfă de mătase găsită ulterior tăiată în bucățele, un rucsac ce a apărut mai apoi făcut harcea-parcea, acid boric, săruri de baie și o carte de bucate.

Departe de a bagateliza respectivele evenimentele, Hercule Poirot s-a oferit să facă o vizită în respectivul cămin, sub pretextul ținerii unei prelegeri despre cazurile de crimă cu care avusese de-a face. La sfârșitul respectivei vizite, după ce a interacționat cu mai mulți studenți, verdictul lui Hercule Poirot a fost unul fără echivoc: trebuia chemată de urgență poliția!

Apoi însă, a urmat o mărturisire neașteptată a unei studente, în urma căreia cazul părea elucidat. Astfel, Colin McNabb, student la psihologie, a venit cu o teorie interesantă conform căreia toate aceste furturi se explicau printr-un așa-numit ”complex al Cenușăresei” – o fată timidă și nu foarte inteligentă, marcată de traume din copilărie, care dorea să-i atragă atenția bărbatului pe care-l iubea. Într-adevăr, aproape imediat, Celia Austin, o fată cazată în cămin, care nu era studentă, ci lucra la dispensarul St. Catherine, a mărturisit că ea este autoarea furturilor, fiind evident pentru toți cei din jur că era îndrăgostită de Colin, negând însă categoric că ar fi avut de-a face cu rucsacul, acidul boric sau stetoscopul. Din cale afară de încântat că teoria lui s-a adeverit, emoționat de afecțiunea disperată a Celiei pentru el, Colin a cerut-o de soție, informându-i pe toți locatarii căminului de logodna lor.

Părea o adevărată lovitură de maestru, o strategie strălucită pusă la cale de Celia pentru a-și atinge scopurile. Din păcate, realitatea avea să o contrazică. Nu doar că Celia nu avea inteligența necesară pentru a pune la cale un astfel de plan, ci, mai șocant, a doua zi aceasta avea să fie descoperită moartă, aparent în urma unei sinucideri cu morfină.

Însă, cum nu există crimă perfectă, criminalul a făcut două erori care au spulberat teoria sinuciderii. În primul rând, biletul găsit asupra ei părea mai degrabă decupat dintr-o scrisoare, iar în al doilea rând, cu o zi înainte Celiei i se terminase cerneala și umpluse stiloul cu cerneală verde, în timp ce presupusul bilet de adio era scris cu cerneală albastră.

Rând pe rând, intră în scenă toți ocupanții căminului, fiecare părând să ascundă ceva. Adevărul pare imposibil de ghicit, mai ales când ai de-a face cu o maestră a genului de mister – Agatha Christie -, care te trimite adesea pe diverse înfundături.

Nu o să vă prezint personajele întrucât îmi e teamă că, fără să vreau, v-aș putea da un spoiler privind identitatea criminalului, ci o să vă invit să descoperiți singuri în carte dezlegarea misterului asigurându-vă că, la fel ca și în cazul celorlalte romane ale Agathei Christie, veți fi cu siguranță surprinși în final!

Cartea Ceasul rău pe strada Hickory de Agatha Christie poate fi comandată pe cartepedia.ro

Listă cărți Agatha Christie

Recenzii și prezentări cărți Agatha Christie