Colivia de aur de Camilla Lackberg, Editura Trei – recenzie

Camilla Lackberg

Editura TREI

An aparitie: 2019

Nr. pagini: 416

Titlu Original: En bur av guld

Traducere din suedeză și note de Laura von Weissenberg

Scriitoare suedeză de romane polițiste, Camilla Lackberg s-a născut la data de 30 august 1974, în Fjallbacka, localitate des întâlnită în romanele sale. Interesată de motivațiile care stau la baza crimelor, autoarea prezintă cititorului psihologia care stă în spatele fiecărui personaj. A început să scrie după ce a câștigat un concurs de Crăciun, la care fusese înscrisă de către familia să. A lucrat ca economistă până în momentul în care s-a dedicat în totalitate meseriei de scriitor. A debutat în anul 2002 cu romanul „Prințesa Ghețurilor”. În anul 2011 a fost cea mai bine vândută scriitoare suedeză, fiind în prezent una dintre cele mai citite autoare din lume. Camilla Lackberg este, de asemenea, o femeie de afaceri de succes și una dintre fondatoarele Invest în Her, o companie de investiții care susține antreprenoriatul feminin și lupta împotriva diferențelor de salarizare dintre femei și bărbați. Odată cu cel mai recent roman al său, Colivia de aur – care aduce în scenă o eroină memorabilă și transmite un mesaj feminist puternic -, Camilla Lackberg își confirmă din nou inegalabilul talent literar.
Pentru cei din jurul său, Faye pare să aibă totul. Un soț perfect, o fiica adorabilă și un apartament de lux într-una dintre zonele cele mai elegante ale Stockholmului. Dar amintirile întunecate din copilăria petrecută în Fjallbacka nu încetează să o bântuie și o fac să simtă că e tot mai captivă într-o colivie de aur. Pe vremuri, Faye era o femeie puternică și ambițioasă – înainte să-și dedice viață soțului sau, Jack. Când acesta o înșală, întreagă lume a lui Faye se prăbușește și totul îi este luat. E complet distrusă și nu mai întrevede nicio speranța, însă în cele din urmă se hotărăște să răspundă cu aceeași monedă și pune la cale o răzbunare cumplită.
Colivia de aur este un roman îndrăzneţ despre o femeie care a fost folosită și trădată, dar care a decis să-și ia viaţa în propriile mâini. O poveste dramatică despre minciună, izbăvire și răzbunare.

Colivia de aur  de Camilla Lackberg (carte oferită pentru recenzie de Libris) este un roman îndrăzneț despre o femeie care a fost folosită și trădată, dar care a decis să-și ia viața în propriile mâini. O poveste dramatică despre minciună, izbăvire și răzbunare.
Este prima mea întâlnire cu Camilla Lackberg, iar impactul pe care l-a avut acest roman asupra mea m-a făcut să vreau să-i citesc și celelalte cărți apărute la noi. Am fost convinsă să citesc Colivia de aur de recomandările prietenelor care au citit-o, de sinopsisul incitant, dar și atrasă de titlul care mi-a trezit curiozitatea și de coperta minunată care mi-a atras atenția de cum am văzut-o. Nu judec o carte după copertă, dar o copertă atrăgătoare și sugestivă are meritul ei când aleg o carte.
Este o poveste foarte interesantă și impresionantă, un thriller psihologic penetrant emoțional. Subiectul foarte ofertant – am mai citit o carte cu această temă, Clubul soțiilor părăsite – este foarte bine exploatat, antrenând și menținând atenția cititorului până la finalul care ne oferă o surprinzătoare răsturnare de situație.
În centrul acțiunii se află Faye, Matilda pe numele ei, dar pe care îl lăsase în urmă, odată cu trecutul din care făceau parte o copilărie nefericită, marcată de violența tatălui și de o dramă familială care o făcuse să fugă din orașul natal, Fjallbacka, pentru a veni la Stockholm în speranța unei vieți noi, unde nimeni nu o cunoștea și nu șușotea pe la spatele ei. Era sătulă să fie privită cu milă, compătimire, curiozitate.
Cartea începe în forță, cu un prolog care șochează cititorul și impresionează cititorul:
Polițista aruncă o privire spre colegul său și apoi scutură din cap. Își alese cu grijă cuvintele:
– După cum v-am zis, un medic trebuie să evalueze situația în funcție de probele găsite la locul faptei. În momentul de față însă, totul pare să indice un singur lucru, și anume că fostul dumneavoastră soț v-a omorât fiica.
Faye închise ochii și își înăbuși un geamăt.
Acțiunea începe cu Faye căsătorită, îndrăgostită și fericită cu familia ei – tânărul, atrăgătorul și milionarul ei soț Jack și micuța lor fiică, Julianne. Pe parcurs vom vedea că nu era totul roz în paradis, dar deocamdată Faye prefera să-și spună că totul e bine. Trecuse prin multe până să ajungă în acest punct, merita să aibă viața pe care o visase și la care își adusese din plin contribuția, căci imperiul financiar al soțului, și chiar și numele acestuia – Compare – i se datora în foarte mare măsură. Era o studentă strălucită la ASE, iar ideile și sfaturile ei au fost cele care au stat la baza Compare. Și sacrificiul ei, prin care a renunțat la facultate în anul al treilea pentru a se angaja și a susține financiar familia în perioada în care planurile și proiectele lor începuseră să prindă formă, dar nu le țineau de foame…
Nici eu, nici Jack nu mai consideram că era necesar ca eu să-mi reiau studiile. Ne atinseserăm deja scopul. Împreună. De ce să mă chinui cu examene la facultate, când lucrurile mergeau deja atât de bine pentru noi? Faci facultatea ca să reușești în viață, iar noi reușiserăm deja. Viitorul era atât de luminos, încât aveam nevoie de ochelari de soare.
Cartea alternează capitolele din prezent, la persoana a treia, cu cele din trecut la persoana întâi din perspectiva lui Faye, aflând astfel treptat cum s-a ajuns la evenimentele care vor schimba viețile tuturor.
Jack – despre care pot spune doar că era atrăgător și ambițios în favoarea lui, căci era în fond un tip slab, plin de el, egoist și laș, după cum o vor dovedi acțiunile lui – se ocupa de firmă împreună cu Henrik, asociatul și prietenul lui. Pe vremea când erau studenți, Jack și Faye și Henrik și Chris erau prieteni de nedespărțit. Jack și Faye s-au căsătorit, dar Henrik a ales o ”partidă” în locul lui Chris, o snoabă pe nume Alice, care îi trecea cu vederea infidelitățile de dragul vieții luxoase pe care o ducea.
Chris a rămas în continuare cea mai bună prietenă a lui Faye, deși nu mai făcea parte din lumea lor, și este unul din personajele mele preferate din carte. O femeie puternică, rațională și o prietenă adevărată. Ar fi meritat o altfel de soartă, nu vă spun mai multe, veți vedea despre ce e vorba.
Faye stătea acasă și se ocupa de Julianne și de întâlnirile cu soțiile partenerilor de afaceri ai lui Jack. Totul părea atât de fals, și chiar așa și era.
Jack îi ceruse însă „să păstreze relații armonioase” cu ele. În special cu soția lui Henrik, Alice. Așa că acum se vedea în mod regulat cu gâștele.
Nici Faye, nici Alice nu nutreau sentimente de simpatie una pentru cealaltă. Vrând-nevrând însă, soarta li se împletea datorită firmei pe care o aveau bărbații lor. Datorită incredibilei prietenii a soților lor, după cum apăruse la un moment dat într-o revista de afaceri.
Alice Bergendahl avea 29 de ani, cu trei ani mai puțin decât Faye. Avea pomeții obrajilor proeminenți, talia unui copil de zece ani, picioare că ale lui Heidi fucking Klum pe catalige. Și, în plus, născuse doi copii frumoși și sănătoși. Cel mai probabil cu zâmbetul pe buze pe toată durata travaliului. Iar între durerile nașterii e posibil să-și fi ocupat timpul liber tricotând o căciuliță drăguță pentru pruncul minunat care tocmai îi despică păsărică frumos mirositoare în două părți perfecte. Dar Alice Bergendahl nu era doar frumoasă, cu alură de fetișcană, slabă și frumos mirositoare. Era și creativă și sociabilă, prin urmare, organiza mici serate delicioase la care era musai să vină toate gâștele împreună cu bărbații lor, altfel ajungeau pe lista neagră a lui Alice. Care era echivalentă cu Guantanamo în lumea burgheză din Stockholm.
Împreună cu Alice la Riche se află o altă femeie cu picioare lungi, pe care o chema Iris și care era măritată cu finanțistul Jesper, care făcea trading. Un sărăntoc în contextul de față, dar un posibil up-and-comer, de aceea Iris se bucură de un statut de probă în anturajul lui Alice, până când succesul lui Jesper putea fi confirmat. Soarta ei avea să se pecetluiască cu siguranță în lunile următoare.
Au comandat salată – doar câte o porție mică pentru fiecare, firește – și trei pahare de cava.
O viață searbădă, lipsită de substanță era până la urmă prețul plătit pentru un loc în colivia de aur. Jack era din ce în ce mai indiferent, iar purtarea lui față de ea era lipsită de orice fel de considerație, iar iubirea mai era doar în mintea ei. Orice limită a fost depășită când Faye rămâne din nou gravidă, iar Jack o determină să facă avort, fără a-i da prea multe explicații. Spre dezamăgirea mea, ea se supune ca o soție ascultătoare și fără coloană vertebrală ce devenise.
Relația lor era pe ducă, dar ea refuza să vadă semnele, până când a fost pusă în fața faptului împlinit: îl surprinde pe Jack în timpul unei partide de amor – în dormitorul lor! – cu directoarea de relații publice de la firmă, pe care, culmea, chiar Faye insistase să o angajeze pentru că dădea bine să fie și o femeie în conducerea firmei. Ea ar fi trebuit să fie aceea, iar faptul că s-a lăsat dată la o parte pentru a sta acasă cu copilul a fost o decizie pe care acum o plătea greu.
Iar Jack, după primul moment de surpriză, s-a repliat rapid și i-a arătat lui Faye ușa, punând punct pe loc la tot ceea ce fusese între ei. Era ca și cum se simțea ușurat, pur și simplu! Vă spun sincer că nu am înțeles pentru ce tot ea era dispusă să treacă cu vederea și îl implora să dea o nouă șansă căsătoriei lor. Respinsă, jignită și umilită e dată la o parte ca o măsea stricată, iar singura persoană la care poate găsi alinare, înțelegere și sprijin este prietena ei, Chris.
Ba, mai mult, neavând un contract prenupțial și nimic pe numele său, nu poate dovedi nicicum aportul semnificativ pe care l-a avut la crearea imperiului financiar al lui Jack, astfel încât rămâne de-a dreptul pe drumuri. Realizând amploarea dezastrului in care se află, e ca și cum iese de sub o carapace, regăsindu-și personalitatea de luptătoare, dublată de aceeași inteligență vie și intuiție sclipitoare pe care le pusese la început în slujba Compare. De această dată, vrea să-l distrugă, să se răzbune și să-și ia revanșa. Bazându-se pe  faptul că nu e singura femeie în această situație, ci din contră, sunt mii, a început prin a crea propria firmă, cu un nume extrem de sugestiv, Revenge.
Majoritatea femeilor – indiferent cât de bogate și de succes sunt – au fost înșelate de un bărbat. Și totuși, tac. Lasă de la ele. Sunt mărinimoase. Dau dovadă de înțelegere și iartă. Îi consolează pe copii când el nu apare, așa cum a promis. Trec peste insulte. Continuă să-i invite pe părinții lui la aniversările copiilor, deși i-au ținut partea la divorț și mai și comentează jovial că nouă lui partenera e fantastică. Pentru că așa sunt femeile. Întorc furia înăuntru. Spre ele însele.
Fetele bine crescute nu se bat. Fetele bine crescute nu ridică vocea. Femeile primesc, acceptă, trec peste mândrie și se subapreciază până la limita distrugerii. Faye nu era prima femeie din istoria lumii care fusese înjosită de soțul ei, tratată că o idioată, înlocuită cu o versiune mai tânără.
Până aici v-a fost, își zise Faye. Împreună suntem puternice și nu mai vrem să ne ținem gura.
S-a bazat pe propriile puteri, pe Chris și pe Kerstin, o doamnă în vârstă la care va sta cu chirie și care, marcată de propria experiență de viață, o va susține și ajuta necondiționat. Kerstin este un alt personaj pe care l-am admirat. Cât despre Faye, vreau să fac o paranteză și recunosc că, deși i-am apreciat spiritul de luptătoare, determinarea și ingeniozitatea prin care și-a realizat obiectivul, acela de a-l distruge pe Jack, nu pot să spun că am rezonat cu ea sau că am îndrăgit-o întrucât nu pot trece peste modul în care s-a debarasat de Viktor – primul ei iubit din perioada când era nou venită la Stockholm – pentru a se putea cupla cu Jack, cel evident cu perspective materiale. Unele lucruri se plătesc în viață și, deși nu merita ceea ce i-a făcut Jack, nici Viktor nu merita ceea ce i-a făcut ea. Veți vedea despre ce e vorba…
Revenind la planul ei de răzbunare, după câteva obstacole de început, totul îi va merge din plin, preluând în cele din urmă, din umbră, Compare. Și s-ar fi oprit aici cu răzbunarea dacă nu ar fi descoperit ceva ce a făcut-o să vadă roșu în fața ochilor, iar jocul trece la un alt nivel.
Nu vă spun mai multe, totul este extrem de palpitant și intens, iar finalul ne pregătește o răsturnare de situație spectaculoasă.
O carte cu o acțiune alertă, cu personaje complexe, cu povești de viață dramatice, mărire și decădere, iubire și ură, plată și răsplată într-o lume în care se face aproape orice compromis pentru un loc în colivia de aur. Dar oare prețul merită plătit? Cât ești dispus să treci cu vederea și până unde ai merge să te răzbuni? Citiți povestea lui Faye și veți afla răspunsul.
Vă recomand această carte, una din cele mai bune și frumoase cărți de genul acesta pe care am avut bucuria să le descopăr în ultimul timp.

Cartea Colivia de aur de Camilla Lackberg se poate comanda pe libris.ro

Listă cărți Camilla Lackberg