Delicatese Literare
Recenzii

Dragostea când te doare, Editura Litera – recenzie

Dragostea când te doare

Editura Litera

Colecția: Biblioteca de Proză Contemporană

Nr de pagini: 336

An apariție: 2022

Povestiri de: ANDREI PANŢU • FLORIN SPĂTARU • LIGIA PÂRVULESCU • LIVIU G. STAN • CRISTIAN FULAȘ • RADU ALDULESCU • RADU GĂVAN • DELIA HÜGEL • DORIAN DRON • ALLEX TRUȘCĂ • LAURA SORIN • DAN SOCIU • EMILIA TOMA • IRINA GEORGESCU GROZA • DOINA RUȘTI • COSMIN LEUCUȚA

 „Diversitatea este marca acestei cărți alcătuite din texte inedite. Prin urmare, nu vorbim despre o antologie, ci despre cartea iubirii. De la posesiune, ca act al confirmării sinelui, la tristețile aspirantului sau chiar la viol, ca ritual social al crizei, toate povestirile desenează teritoriul dorințelor. În singurătatea ființei nu există decât speranța și imaginarul infinit al conchistadorului din noi.” – Doina Ruști

Dragostea este sentimentul măret care ne înalță, dar ne și doboară, aruncându-ne când pe culmile extazului, când pe culmile disperării și deznădejdii. Din și pentru iubire, în diferite etape ale vieții noastre ne lăsăm purtați, sub o formă sau alta, pe aripile visării, sufletul zburdând în diferite direcții, fapt sintetizat în câteva cuvinte și de Charles Wagner pentru care ,,dragostea este zarea liberă și largă, unde sufletul poate să își întindă aripile”. Astfel, emoțiile răbufnesc brutal și fără echivoc, iar timpul și spațiul se contopesc pe nerăsuflate.

Dragostea a fost, dintotdeauna, motorul existenței omenești indiferent de forma luată și consecințele sale, de mărire sau decădere sufletească. Nu este surprinzător că, din timpuri străvechi, ea a fost celebrată sau condamnată, atât de omul de rând, cât și de muzicieni, pictori, poeți, prozatori. Fiecare creator vede și simte diferit dragostea, de aici bogăția, dar și diversitatea operelor ce au ca tematică acest sentiment.

În literatură, dragostea a fost amplu și frumos evocată, mulți scriitori oferindu-ne, indiferent de vremurile trăite, o perceptie mereu diferită asupra acesteia, fie că făceau referire la cea copilărească și inocentă sau adolescentină și visătoare, fie că o ilustrau pe cea pasională și profundă sau obsesivă și distrugătoare.

Dragostea a fost, și continuă să fie, o temă importantă și în literatura română, așa cum o dovedește și Dragostea când te doare, un volum colectiv de proză scurtă editat sub egida editurii Litera. Acesta cuprinde 16 povești de iubire ce poartă semnătura unor scriitori români contemporani din generații diferite, unii consacrați, alții debutanți, toate reunite în cadrul colecției ,,Biblioteca de proză contemporană coordonată de scriitoarea Doina Ruști.

Fiecare poveste din ”Dragostea când te doare” un titlu expresiv și bine ales – oferă dragostei o perspectivă literară diferită, dar profundă; în spatele acesteia se află, implicit, scriitorul și propria manieră de a descrie vastitatea și importanța acestui minunat sentiment. Întâlnim stiluri literare facile și profunde pe de o parte, alerte și fluide pe de altă parte, povești cu substrat, cu tușe psihologice, dramatice și filozofice, narate la persoana I sau la persoana a III-a, personaje simple și complexe deopotrivă, imperfecte, puternice sau delăsătoare, stăpâne sau nu pe propriile reacții și aflate într-o continuă luptă cu sine, dar și cu cei din jur, pentru și din dragoste așa cum o înțeleg și o simt ele. Se pune accent pe emoții și stări, pozitive sau negative, pe suflet și rațiune, pe oameni și locuri, iubirea fiind când o punte de legătură între realitate și fantezie, când un mix brutal și suav deopotrivă de erotism și pasiune.

Dar cine sunt scriitorii care și-au lăsat imaginația să zboare și au dat glas, și formă, propriilor percepții privind dragostea?

Andrei Panțu deschide acest volum cu povestea intitulată ,,Desenul” în care confuzia și imaginația dau formă și forță iubirii, iar destinul are un rol bine definit; a doua poveste este ,,Anticariatul din Blois” de Florin Spătaru în care feminitatea exacerbată se contopește cu erotismul, eroina poveștii jonglând între libertinaj emoțional și conștiință; povestea următoare, ,,În lumina acelei dimineți” de Ligia Pârvulescu, ne arată cum dragostea și pasiunea te pot arunca pe tărâmul iluziei, granița dintre realitate și ficțiune fiind una foarte fină, iar în Crăpătura” de Liviu G. Stan aflăm că dragostea este când un ,,joc” de cuvinte brute, când un dans de suflete dezgolite, când acceptarea inevitabilului; continuăm cu o ,,Poveste de dragoste” semnată de Cristian Fulaș în care, ironic, dragostea se pierde printre ițele unui erotism dominant, protagoniștii consumându-și cu nesaț pornirile trupești printre strigăte și alterare sufletească; Radu Aldulescu ne arată în ,,Descântec de deochi” cum dragostea este înghițită de realitatea înconjurătoare, eroii săi ascunzându-se și căutându-se febril și potolit deopotrivă; în povestea lui Radu Găvan, intitulată ,,Între nisip și apă”, dragostea se pierde printre durere, singurătate, amărăciune, pentru ca, la final, trecutul să fie un instrument pentru acceptare și eliberare, iar în ,,Pofta vine mâncând” de Delia Hugel libertatea erotică este exprimată fără echivoc, dorința ia cu ardoare în stăpânire trupul, iar eroina poveștii își consumă erotismul cu seninătate printre delicatese culinare, fine și puternice deopotrivă; în continuare, ,,Mesajul” lui Dorian Dron ne arată că dragostea are altă formă, cea a adevărului și dreptății, două concepte aspru pedepsite într-o lume absurdă, dar cu puternice accente realiste; povestea semnată de Allex Trușcă și intitulată ,,Totul, cum am stabilit” are în prim plan legenda miresei moarte, elementele reale și cele fantastice, dar și viața și moartea, îmbinându-se armonios și dureros deopotrivă; în ,,Lună nebună” de Laura Sorin, o poveste cu accente fantasy, dragostea înseamnă trădare, durere, moarte, răzbunare, punându-se accent pe emoții negative, pe întunericul sufletesc și abstract, Luna fiind martora tăcută a unei iubirii tragice; în ,,Prima dragoste” de Dan Sociu dragostea ia forma unei realități contradictorii, iar destinul își arată fața, atât cu ironie, cât și cu afectare; în ,,Comă indusă” de Emilia Toma aflăm că vanitatea și egocentrismul nu merg mână-n mână cu dragostea, iar consecințele gândurilor și acțiunilor sunt cele de care tot fugim; Irina Georgescu Groza ne vorbește, în povestea sa ,,Căderea”, despre instabilitatea emoțională în relația de cuplu, despre puterea distrugătoare a geloziei și lipsei de respect, despre fața întunecată a dragostei și a pierderii de sine, în timp ce Doina Ruști ne prezintă în ,,Rondel” o iubire adolescentină și frământările unui suflet pierdut în negura tristeții și singurătății; ,,Andreea”, povestea de final, ce poartă semnătura lui Cosmin Leucuța, ne vorbește despre primii fiori ai iubirii, una plină de gingășie și inocență, și despre fragilitatea amintirilor.

Poveștile reunite în volumul de proză scurtă ”Dragostea când te doare” ne vorbesc despre iubire în toate formele ei, dar nu numai. Simple sau complexe, cu eroi reali sau imaginari, poveștile pot satisfice multe gusturi literare. Ramâne doar să fie descoperite și savurate!

Iluzii frumoase pierdute în negura unei realități obscure, drame ce aruncă eroii în brațele întunericului, erotism și dorință ce își duc eroii spre dezlănțuire emoțională, distrugătoare sau eliberatoare, gânduri lovite de amintiri sau vise, respingeri, tristețe, acceptare și asumare, toate prind formă sub penelul acestor scriitori.

 

Cartea Dragostea când te doare poate fi comandată de pe litera.ro

Recenzii și prezentări cărți apărute în Colecția de Proză Contemporană

Recenzii și prezentări cărți autori români

8 Comments

Spune-ți părerea!