Fata cu rochii înflorate de Lucian Dragoş Bogdan, Editura Tritonic – recenzie

Lucian Dragoş Bogdan

EdituraTritonic

Colecția Cașmir
Genul: Romance
Anul apariţiei: 2018
Nr. de pagini: 226
Lucian-Dragoș Bogdan s-a născut în 1975 la Alba Iulia. A absolvit managementul la Cluj Napoca. A fost caricaturist, a lucrat în IT, marketing și vânzări, recuperarea copiilor cu dizabilități și are propria firmă de produse handmade.
A debutat literar în 1991 și, de atunci, a scris numeroase povestiri și cărți în genurile SFFH, crime și romance.
Volume SFFH: Trilogie (2004), Zeul Kvun (2004), Frontiera (2006, 2017), Vraciul de pe norul interior (2014), Omul-fluture (2015, cu Teodora Matei), Întâmplări din oceanele timpului (2016), Povestiri fantastice (2016), Maya (2016, cu Teodora Matei), Ultimul flux (2016), Sindromul Charlotte (2017, cu Teodora Matei), Străinul palid din Mirabilis (2017), Cartea haosului (2018), Când penele roșii vor plânge. Ciudatul caz al umbrelor (2018, cu Daniel Timariu), Un străin în Regatul Assert (2018, cu Teodora Matei).
Volume crime: Pânza de păianjen (2014), Vânătorii de capete (2016), Apărarea siciliană (2017), Picătura chinezească (2018).
Volume romance: Uneori, când visez… (2015), Parfumul Cracoviei (2017), Fata cu rochii înflorate (2018).
Textele sale au fost incluse în numeroase antologii și volume colective. împreună cu Teodora Matei, a realizat antologia Schițe de iubire (2018).
Prima sa traducere a apărut în Grecia, în volumul BalkaNoir (2018).
Relația dintre Martin și Helga Lippmann nu mai merge de multă vreme. El e prea preocupat de carieră, în timp ce ea s-a consolat în brațele altui bărbat. Rămân totuși împreună de dragul fiicei lor, Elsa, până când o serie de evenimente îi determină să-și regândească toate planurile. Debusolată, Elsa își caută drumul alături de un grup de tineri dornici de senzații tari, în timp ce prietena ei, Kirsten, se străduiește s-o țină departe de pericole. În țesătura complicată din jurul familiei ajunge să fie prinsă și Gisela, o polițistă extrem de conștiincioasă în a-și face datoria, dar care privește cu reticență imigranții ce ajung pe teritoriul Germaniei. Printre aceștia se numără Hussein și Anna, doi oameni pe care trecutul i-a învățat să privească altfel viața. Ce se va întâmpla când destinele lor se vor contopi cu ale protagoniștilor? Vor aduce echilibrul, ori vor tulbura și mai mult apele?
Nu este doar un roman de dragoste, poate fi oricând viața noastră într-o anumită perioadă, este o lecție de viață… (Carolina Bianca Moroianu, Delicatese literare)
Despre Lucian nu cred că mai este cazul să vă spun cât de mult îmi place. Am devenit fana lui de la “Parfumul Cracoviei” care mi-a rămas în suflet, urmând apoi “Uneori, când visez”, ca acum să fiu cucerită pe deplin de “Fata cu rochii înflorate”. După părerea mea, genul romance i se potriveşte foarte bine lui Lucian Dragoş Bogdan pentru că scoate la iveală sensibilitatea pe care bănuiesc că o are autorul şi în viaţa de zi cu zi.
Dacă în “Parfumul Cracoviei” acțiunea cărții m-a dus în Polonia, de data aceasta am poposit în Germania. Pe lângă poveştile pe care ni le oferă, aflăm şi ceea ce au simţit germanii în momentul venirii şi stabilirii în ţara lor a migranţilor din statele arabe.
Coperta cărţii m-a cucerit, este luminoasă plină de viaţă și te duce cu gândul la o poveste de dragoste frumoasă, trăită în natură; ai impresia că nimic rău nu se poate întâmpla, iar fata de pe copertă este cea mai fericită fiinţă de pe pământ. Cu toate acestea, o rochie înflorată de multe ori ascunde un suflet trist, o suferință pe care doar iubirea o mai poate vindeca.
Cartea urmăreşte destinul mai multor persoane, atât de umane și de realist construite de către autor, încât orice cititor se poate regăsi într-unul dintre personaje. Pe parcursul cărţii vom face cunoștință cu Gisela, Helga, Martin, Elsa, Hussein şi, nu îl ultimul rând, Anna.
Prima întâlnire dintre Gisela şi Helga are loc la secţia de poliţie, unde prima îşi avea locul de muncă. Helga a venit pentru a reclama o viitoare crimă, ea fiind sigură că tatăl ei, Heinrich, la câteva zile după sărbătorirea zilei de naştere, va muri. În urma ciudatei plângeri, Gisela va avea de elucidat un mister pe care atunci când îl veţi descoperi, veţi fi la fel de surprinşi ca şi mine.
Unul dintre personajele principale, Martin, ajunge să fie un pictor de renume datorită susţinerii soţiei sale, Helga, şi a familiei acesteia. Din păcate, succesul îl face să uite această susţinere, ducând la o răcire a relaţiei familiale. Se spune că atunci când un mariaj nu merge, cei afectaţi sunt copiii, aşa este şi în cazul nostru. Elsa, fata celor doi, la cei aproape optsprezece ani pe care îi are, resimte problemele părinţilor şi se refugiază în prietenii care pot deveni periculoase. Singurul ei sprijin este Kirsten, de care o leagă o prietenie frumoasă, ele cunoscându-se din copilărie şi fiind aproape una de cealaltă în toate momentele lor importante.
Un  cuplu descris de autor este cel al lui Gisele cu Hussein, un imigrant care ajunge în Germania din dorinţa de a avea un trai liniștit. Pentru prima dată privirile lor se întâlnesc într-o gară unde Gisele era de serviciu pentru a supraveghea un tren de imigranți veniţi din Siria, iar Hussein era unul dintre aceşti imigranți. Tot atunci o să avem şi primul contact cu Anna, fata noastră cu rochii înflorate. Ce caută în gară şi de ce era lângă Hussein, vă invit să citiţi.
Destinul îi face pe Gisele si Hussein să se reîntâlnească într-un mod aparte, având ajutorul unui personaj foarte spumos care sunt sigură că va fi pe placul cititorilor. Relaţia lor debutează uşor şi lin, ei descoperindu-se şi obişnuindu-se unul cu celălalt, în timp ajungând ca sentimentele lor să fie foarte intense şi să reziste la încercările la care vor fi supuşi. Nu vreau să vă dau foarte multe detalii, vă invit să citiţi povestea de dragoste dintre o femeie şi un bărbat care provin din culturi diferite – nemţii fiind recunoscuţi pentru răceala lor, pe când arabii sunt cunoscuţi ca şi pasionali – dar  care până la urmă reuşesc să îşi găsească calea împreună, iubirea lor câştigând în ciuda tuturor piedicilor.
În paralel Martin, pictorul, află că suferă de o boală incurabilă și zilele îi sunt numărate. Chiar dacă erau în prag de divorţ, Helga se hotărăşte să îi fie alături în ultimele luni din viaţă. Începe o luptă grea în primul rând pentru că Martin trebuie să se obişnuiască cu diagnosticul dat de doctor, şi, în al doilea rând, să facă faţă la toată suferinţa generată de această boală incurabilă. Helga încearcă să îi fie alături, să îl ajute, însă,  la un moment dat, se simte depășită de situaţie şi aduce pe cineva care să îl ajute pe Martin. Ţin să menţionez că mi s-a părut foarte incitantă ideea de a aduce un personaj dintr-o altă carte, mai ales că este un personaj foarte drag mie chiar dacă are doar  un mic rol.
Am ales în mod voit să vorbesc spre sfârşit despre Anna, fata care purta doar rochii înflorate şi care ajunge în casa lui Martin ca şi ajutor al acestuia în cumplita luptă de supraviețuire în fața bolii. Datorită ei, Martin reuşeşte să uite de boală, să se regăsească pe sine, şi să se împace cu ideea că în curând nu va mai fi, dar cel mai important este ca se îndrăgosteşte de o fiinţă minunată.
Anna ducea însă în spate un secret, fiind mereu tăcută şi nevorbind aproape deloc despre ea sau familia ei. Simţind  că este traumatizată, Martin a reușit să îi doboare  toate zidurile pe care aceasta şi le-a ridicat în jurul ei. Dorinţa Annei de a purta mereu doar rochii înflorate are un motiv foarte întemeiat, dar numai sfârşitul cărţii ne va dezvălui acest mister. În ciuda situaţiei disperate, iubirea ia naştere între ei, iar asta îl ajută pe Martin să îşi rezolve problemele cu toţi cei din jur. Chiar dacă Anna nu este personajul principal, ea este personajul cheie pentru că toţi ceilalţi se învârt oarecum în jurul ei, bunătatea şi simplitatea sa cucerindu-i definitiv.
Tot Anna este cea care îi va reda lui Martin dorinţa de a picta din nou, dorinţă pe care a pierdut-o odată cu descoperirea bolii.  Momentul pictării unui tablou care o înfăţişează pe Anna este deosebit, se simte toată iubirea lui, iar citind acele rânduri nu poţi să rămâi imun. Dacă în “Parfumul Cracoviei” muzica a fost prezentă şi ea a fost cea care cumva i-a unit pe protagonişti, în „Fata cu rochii înflorate” pictura a fost liantul unirii celor doi.
Ştiţi cum este să citeşti o carte şi să ai impresia că toată acţiunea se desfășoară în faţa ochiilor tăi? Eu asta am simţit citind-o. Mi-am imaginat cu uşurinţă personajele, iar descrierea acţiunii m-a făcut să simt că fac parte din poveste. O carte pe care o recomand cu drag.
„Fata cu rochii înflorate” este o carte bine documentată, autorul fiind foarte atent la datele pe care ni le oferă. Unele dintre acestea îşi au originea în fapte reale petrecute cu câţiva ani în urmă, făcându-ne să ne amintim de imigranţii care au ajuns în Germania.
Nu este doar un roman de dragoste, poate fi oricând viața noastră într-o anumită perioadă, este o lecție de viață…
“… când ridicase privirea de la șevalet, rămăsese mut de uimire. Anna stătea cu spatele la el, sprijinită de bicicletă, privind în zare. Părul prins căpătase reflexii aurii sub razele soarelui de vară. În rochia ei albă, cu modele albastre, părea parte a peisajului plin cu flori galbene dintre care răsăreau, ici-colo, maci roșii.”

Mulțumim autorului Lucian-Dragoș Bogdan pentru manuscrisul cărții Fata cu rochii înflorate oferit pentru pre-recenzie

Cărțile autorului pot fi comandate de pe tritonic.ro, elefant.ro, libris.ro, librarie.net, cartepedia.ro, carturesti.ro

Recenzii Editura Tritonic