
Fidelitate de Marco Missiroli, Editura Pandora M – recenzie
Fidelitate 
(Fedeltà – 2019)
Marco Missiroli
Editura Pandora M
Traducere: Cerasela Barbone
Nr. de pagini: 240
An apariție: 2019
Marco Missiroli s-a născut în Rimini, pe coasta Mării Adriatice, și acum locuiește la Milano, unde este redactorul-șef al unei reviste de psihologie și editorialist cultural pentru Corriere della Sera.
Primul său roman, Senza coda (2005), a câștigat Campiello Opera Prima (echivalentul italian al Costa First Book Award). Romanul său Atti osceni in luogo privato (2015) a devenit un bestseller încă de la apariție și s-a vândut în peste 150 000 de exemplare.
Fidelitate, cel de-al șaselea roman al lui, a fost #1 bestseller în Italia și e în curs de adaptare într-un serial Netflix.
Roman distins cu premiul STREGA GIOVANI 2019
Missiroli ajunge direct în partea întunecata a vieților noastre lăuntrice. Roberto Saviano
Simți că te refugiezi în paginile acestei cărți și nu mai vrei să ieși din vraja ei. La Stampa
O scriitură și o intrigă ce se dezvăluie cu talent și delicatețe, conturând portretul impresionant al unui cuplu. O relatare extraordinară a unui subiect aparent obișnuit, care vorbește despre greutățile vieții, complexitatea relațiilor dintre oameni și simplitatea dragostei. Letture.org
Ce cuvânt greșit, amant.
Ce cuvânt greșit, trădare.Suntem siguri că a rezista unei ispite înseamnă fidelitate?
Dar dacă această renunțare ar reprezenta trădarea naturii noastre mai profunde?
Fidelitatea este o ancoră care ne permite să nu fim copleșiți de furtună, dar este și oglinda în care ne căutăm reciproc, în speranța de a ne recunoaște pe noi înșine. Asta ne spune Marco Missiroli, mergând la inima personajelor sale: el, ea, cealaltă și celălalt. Noi înșine.
Pregătește-te să-ți citesti povestea.Carlo, un profesor de creative writing, și Margherita, o arhitectă devenită agentă imobiliară, formează un cuplu tânăr și fericit, în care fiecare partener este perfect conștient de frământările celuilalt. Se iubesc, însă în același timp au dorințe care trec dincolo de pereții dormitorului lor.
Carlo tânjește după frumusețea liniștită a uneia dintre elevele sale, Sofia, iar Margherita visează la mâinile puternice ale terapeutului ei, Andrea.
Labirintul emoțiilor omenești va fi întotdeauna o sursă de inspirație pentru autorii din toate timpurile. Marco Missiroli a ales să pună accentul în romanul său „Fidelitate” mai degrabă pe fenomenul opus, anume infidelitatea și ceea ce o motivează, luând drept exemplu un cuplu oarecare milanez. Aici fidelitatea și infidelitatea sunt două fețe ale unei monede, azvârlite în aer fără să se știe dinainte pe ce parte va cădea.
Carlo și Margherita Pentecoste formează un cuplu de tineri căsătoriți. El a absolvit Facultatea de Litere, dar lucrează mai mult în stil de liber-profesionist, fie predând cursuri la Universitate, fie creând ghiduri de călătorie pentru o editură. Se simte oarecum umbrit de personalitatea tatălui său, un medic cunoscut. Margherita provine dintr-o familie din clasa muncitoare: tatăl, fost lucrător la căile ferate, mama croitoreasă. Mama Margheritei, Anna, este văduvă, iar Margherita deține o mică agenție imobiliară.
Acțiunea începe la momentul în care Carlo devine interesat de tânăra sa studentă, Sofia Casadei. Aceasta este o fată din Rimini, atrasă de literatură, dar și de atențiile profesorului său. Cei doi sunt surprinși în baie îmbrățișați, ceea ce ajunge la urechile rectorului și ale Margheritei. Explicația lui Carlo e simplă: tinerei i s-a făcut rău, el a auzit cum cădea, trecând pe lângă ușa toaletei și s-a grăbit să o ajute să se ridice. Dacă explicația a fost suficientă pentru rector, Margherita nu este atât de ușor de păcălit. Ea însăși simte o atracție pentru fizioterapeutul Andrea, care va încolți în mintea ei, udată din abundență de presupusa infidelitate a soțului.
Scopul celor doi este să nu mai stea cu chirie și să își ia un apartament. Margherita profită de poziția sa ca agent imobiliar și reușește o achiziție în condiții mai avantajoase, ceea ce oricum ii obligă la un credit pe 30 de ani.
Protagoniștii alunecă în mod diferit pe panta infidelității: dacă Margherita decide că a da frâu impulsului este metoda de a trece peste acest moment și a-l lăsa în urmă, fiind o fire mai pragmatică, visătorul Carlo rămâne cu gândul la tânăra Sofia Casadei, care se va întoarce la Rimini, renunțând la cursurile de literatură, pentru a locui cu tatăl său, văduv și el. Infidelitatea lui se va manifesta concret în relație cu alte femei, în timp ce Sofia va rămâne în permanență undeva, ca un obiect al dorinței de neatins.
În a doua parte a cărții, putem urmări ce se întâmplă în viețile personajelor după un număr de ani, când cuplul Carlo-Margherita au devenit părinții unui băiețel, Lorenzo. Niciun personaj nu este lăsat în urmă, iar Andrea, Sofia și Anna sunt la fel de accentuați precum protagoniștii. De fapt, autorul mi-a lăsat impresia că și-a schițat personajele cu aceeași forță, deși infidelitatea le aparține celor doi, Carlo și Margherita. Infidelitate rămasă, de această dată, în trecut, fiindcă Margherita și Carlo nu renunță niciun moment la cuplul pe care îl formează, în ciuda tuturor acestor divagații.
Un personaj foarte bine conturat este Anna, mama văduvă a Margheritei. După moartea soțului Franco, ea descoperă un set de scrisori pe care acesta le păstra, trimis de o necunoscută care semnează Carla. Autorul sugerează nu atât faptul că infidelitatea este o caracteristică a cuplului modern, cât mai ales diferența de stil între generații, punând un contrast între indiscreția lui Carlo, de exemplu și discreția lui Franco.
Andrea este un personaj zbuciumat, care are nevoie de multă adrenalină, de pericol, de aceea se implică în lupte cu câini și intră el însuși în ring, spre a-și domoli acest tumult sufletesc. Deși gay, are o aventură cu Margherita, ulterior relația lor urmând un alt traseu.
Mi-a plăcut Sofia Casadei, o tânără care refuză să devină amanta profesorului. Cu toate acestea, nu renunță nici ea la acest vis tentant, dar întreține de la distanță o potențială reînnodare a legăturii, într-un mod subtil, pe care îl veți descoperi în carte. Marcată de trecut, de moartea mamei într-un accident de mașină, ea alege să ducă o viață liniștită în Rimini, lucrând la magazinul de feronerie al familiei, dar literatura rămâne pasiunea ei.
Paradoxul este faptul că infidelitatea mentală, de lungă durată a lui Carlo este mai nocivă relației decât legăturile scurte, bruște, carnale ale celor doi soți, sau cel puțin aceasta este implicația pe care o dă autorul.
În roman apar două cupluri solide – Loretta și Domenico Pentecoste, părinții lui Carlo, precum și părinții lui Andrea. Nu ni se sugerează că aceștia ar ascunde infidelități, iar prin intermediul lor Missiroli arată și latura fidelității, a cuplurilor care nu simt nevoia să introducă terți în relațiile lor, rămânând implicați și uniți, în ciuda multor probleme care apar în orice relație de-a lungul vremii.
Relațiile dintre părinți și copii fac și ele obiectul acestui roman, un fapt pe care l-am găsit mai emoționant decât devierile de la o relație armonioasă ale lui Carlo și ale Margheritei. A fost greu să înțeleg motivațiile celor doi – la Carlo se sugerează o oarecare naivitate, dorința de a gusta din fructul interzis, de a călca iarba mai verde de dincolo de gard, în timp ce la Margherita pare un act născut dintr-o dorința de răzbunare, de a fi chit.
Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la roman este însă protagonistul de fundal – orașul Milano. Întocmai cum Elena Ferrante sau Lorenzo Marone, de exemplu, fac din Napoli mai mult decât un cadru de desfășurare a acțiunii, la fel procedează Missiroli cu Milano, chiar și cu Rimini. Apreciez întotdeauna, atunci când acțiunea este plasată într-o localitate anume, să fie impregnată cât mai mult cu spiritul locului, să simți vibrația acestuia.
Recomand romanul celor care îndrăgesc să citească despre povești de viață, precum și celor interesați în psihologia relațiilor, fie și numai pentru a compara propriile păreri și concluzii cu cele ale autorului.
Cartea Fidelitate de Marco Missiroli poate fi comandată pe pandoram.ro, elefant.ro, libris.ro, librarie.net, cartepedia.ro, carturesti.ro
Recenzii și prezentări cărți Editura Pandora M


16 Comments
Mirela Barbalata
Ooooo, cartea aceasta mi-o doresc . Pare o poveste profundă, complexă și chiar plină de contraste. Exprimă o realitate a vremurilor de azi și nu numai .
Mulțumesc pentru recomandare! Recenzia mi-a mers la suflet!
anasylvi
Multumesc, ma bucur ca te atrage!
familiasimionescuyahooro
Minunata recenzia, Ana!❤ Imi place mult ceea ce ai scris iar recomandarea ta este extrem de tentanta . Felicitari si multumesc!❤
anasylvi
Multumesc mult, cu drag!
Carolina Bianca
Sa știi ca am luat cartea în mana la Gaudeamus, apoi am pus-o înapoi în raft. Acum îmi pare rău că nu am cumpărat-o. Felicitări pentru recenzie!
anasylvi
Multumesc frumos, Caro!
Tyna
Excelentă recenzie! Foarte frumos ai punctat ideile! Felicitări și mulțumesc pentru recomandare! ❤
anasylvi
Multumesc mult, cu drag!
Geo
Pare o poveste interesantă. Felicitări pentru recenzie!
anasylvi
Multumesc! Pupici!
Oli
Minunată recenzie, Ana, foarte interesant subiect, și îmi place foarte mult cum ai subliniat ideile, felicitări și mulțumesc pentru recomandare!
anasylvi
Multumesc, Oli! Ma bucur ca iti place!
Daniela Balan
Foarte frumoasă și tentantă recenzia, felicitări ❤️
anasylvi
Multumesc frumos, Daniela!
Dana
Mi-a placut foarte mult cartea! O scriitura aparte. Autorii italieni, cel putin cei pe care i-am citit eu au un mod aparte de a transmite, de a scrie – complex si profund.
Ana Sylvi
Așa este, au un stil aparte.