Fragment în avanpremieră: Stilista de Rosie Nixon – în curs de apariție la Editura Litera, în colecția Blue Moon
Stilista
(The Stylist – 2016)
Rosie Nixon
Editura Litera
Colecția Blue Moon
Traducere: Andreea Florescu
Dată apariție: 16 aprilie 2019
Seria Amber Green
1. Stilista – The Stylist – 2016
2. Amber Green Takes Manhattan – 2017
Rosie Nixon este scriitoare și redactor-șef al revistei HELLO!, la care a lucrat în ultimii opt ani, și îi place la nebunie tot ce ține de celebrități, familia regală și modă. Rosie a deținut anterior funcții de conducere la mai multe reviste, printre care Grazia, Glamour și Red. În cariera ei a avut șansa să participe la o multitudine de festivități de premiere, premiere cinematografice, nunți ale unor celebrități și evenimente din showbiz din întreaga lume. Experiența lui Rosie i-a ajutat, fără îndoială, să-și scrie romanul de debut, Stilista (The Stylist), publicat în 2016, și urmarea acestuia, The Stylist Takes Manhattan (2017).
„O lectură obligatorie pentru fanii romanelor Diavolul se îmbracă de la Prada și Mă dau în vânt după cumpărături!” – Adele Parks
Lui Amber Green îi place la nebunie slujba de la Smith’s, un butic exclusivist din Londra, frecventat de clienți bogați, celebri și eleganți, iar, cum printre aceștia se numără și stilista Mona Armstrong, nu există nici un moment de plictiseală.
Cu Globurile de Aur care se apropie și, fiindcă din cauza comportamentului ei de divă a pierdut încă o asistentă, Mona are nevoie de ajutor, și asta rapid. Astfel că, fără să stea prea mult pe gânduri, Amber e de acord să se urce într-un avion cu destinația Los Angeles, ca să lucreze cu o stilistă plină de toane și să le îmbrace pe câteva dintre cele mai la modă staruri de la Hollywood.
Și, pe măsură ce Amber începe să se bucure de noua sa viață, ea intră în lumina reflectoarelor, atrăgând atenția a doi pretendenți foarte diferiți. Va reuși ea să-și păstreze calmul? Pe care din cei doi bărbați îl va alege? Și, cel mai important, cu ce se va îmbrăca toată lumea la festivitățile de premiere?
„Cu personaje simpatice, umor, povești de dragoste și o mulțime de bârfe, acest roman îi va fascina pe cititori… la fel de bun ca Diavolul se îmbracă de la Prada al lui Lauren Weisberger și ca Mă dau în vânt după cumpărături al lui Sophie Kinsella… Cititorii inteligenți se vor amuza când va fi vorba să ghicească ce staruri au fost sursa de inspirație pentru personaje.” – Library Journal
„… Romanul de debut al lui Nixon atinge toate aspectele unui chick-lit britanic de bună calitate: o tânără care eșuează în mod hilar în abordarea stilului de viață al celor bogați și celebri… Recomandat cititorilor dornici de o lectură alertă și savuroasă.” – Booklist
„De la rochiile de designer superbe pentru celebrități la efortul de a face celebritățile să strălucească… Nixon pune în scenă cu ușurință o mulțime de posibile obstacole în calea succesului lui Amber… Fanii romanului Diavolul se îmbracă de la Prada vor adora această carte.” – Kirkus Reviews
„Diavolul se îmbracă de la Prada pentru generația covorului roșu.” – Glamour
„Distracție incisivă, plină de farmec.” – Daily Mirror
„Modul comic în care Rosie Nixon abordează Hollywoodul și moda este o adevărată bijuterie.” – Stylist
„Amuzantă, spectaculoasă, dar, în același timp, incisivă, aceasta este cartea de vis a iubitorului de modă.” – The Sun
„O lectură amuzantă, plină de stil, mi-a plăcut la nebunie!” – Jackie Collins
„Absolut captivantă și atât de adevărată!” – Joan Collins
„O perspectivă strălucitoare și amuzantă asupra circului din lumea show business-ului și a modei, din partea unei autoare care l-a văzut cu propriii ochi. Mi-a plăcut la nebunie!” – Martine McCutcheon
„Captivantă, plină de farmec și extrem de amuzantă!” – Giovanna Fletcher
„O combinație de Bridget Jones și Diavolul se îmbracă de la Prada.” – RED
„Această poveste debordantă este o lectură palpitantă și distractivă.” – Heat
„Hilară și optimistă… Stilista este lectura perfectă.” – METRO
Fragment în avanpremieră
Pentru Callum şi Heath
Prolog
Portiera se deschide larg, iar eu sunt orbită de blițuri albe şi puternice, care-mi iau ochii preț de câteva secunde bune. Țac! Țac! Țac! Întocmai ca un foc de artificii care pocneşte în fața ta. Aştept în maşină, în timp ce ea îşi face marea intrare. Nu-i uşor lucru să cobori dintr-o limuzină neagră, cu geamuri fumurii, îmbrăcată într-o rochie magnifică, strălucitoare şi pe tocuri înalte, nici măcar pentru o profesionistă. Genunchii apropiați, şoldurile unduioase, picioarele pe pământ, împingi ușor bazinul înainte, te ridici grațios, îți îndrepți rochia şi ZÂMBEŞTI! O rafală de aplauze furtunoase izbucnesc în timp ce ea îşi face apariția – Ta-daa! –, o adevărată zeiță a Hollywoodului în carne şi oase.
– Jennifer! Jennifer!
E luată cu asalt. Paparazzii fac fotografii de înaltă rezoluție la foc continuu, cu fețele ascunse după obiectivele lungi şi indiscrete ale camerelor negre de ultimă generație. Când se apropie prea mult de această frumusețe înaltă, mlădioasă şi strălucitoare, gărzile de corp intervin numaidecât ca să-i țină la distanță.
– Hei, Jennifer!
– Aici!
– Oferă-ne un zâmbet!
După ce blițurile încetează, ies din maşină, o ocolesc în grabă şi mă strecor pe uşa din față, fluturând invitația. Mă dau la o parte de pe covorul roşu, înaintând pe lângă balustrada rece, metalică, şi mă cufund în umbre, în încercarea disperată de a mă ține departe de ochii indiscreți ai lumii. Dar am fost reperată. Un vânător de autografe mă bate uşor pe creștet, în timp ce îmi vâră sub nas o fotografie lucioasă.
– Hei, poți s-o rogi pe Jennifer să mi-o semneze?
Aud apoi o altă rugăminte:
– Doamnă, doamnă, o cunoaşteți? Puteți s-o aduceți aici?
– Da! Ai coborât din aceeaşi maşină, adu-o aici! Începuseră să îi țină şi alții isonul, ca un cor de dubluri dintr-un film cu buget redus. M-am făcut că nu-i aud, luându-mi ochii de la ea doar câteva secunde; îndeajuns cât să-mi aranjez fermoarul şi să-mi trag gluga salopetei cenuşii pluşate. Mă privesc, îmbrăcată cum sunt în ținuta aceasta foarte nepotrivită şi demodată, apoi mă uit din nou la Jennifer, în rochia ei sclipitoare, impecabilă, absolut superbă. Sunt atât de obosită şi de ruşinată, încât aproape că-mi vine să râd. Nu prea e frig în Los Angeles, nici măcar într-o seară de februarie, iar Gala Premiilor Oscar – cel mai important eveniment din industria divertismentului – nu este locul potrivit unde o englezoaică fără sare și piper, îmbrăcată într-o salopetă lălâie, să-şi fâțâie fundul dinaintea fanilor care ies nici nu știi de unde, ca să nu mai pomenim de paparazzii sosiți din toată lumea, care ar putea oricând să o surprindă într-o postură neaşteptată. Clocotesc în sinea mea. Fir-aisă fii, Mona!
Jennifer înaintează pe covorul roşu, răspândindu-şi farmecul oriîncotro pășește, încântă mulțimile de fani dând mâna cu cei din primele rânduri şi salutându-i pe cei din spate, care stau cocoțați pe vârfuri, cu telefoanele ridicate, încercând să-şi imortalizeze idolul. Se opreşte ca să facă nişte poze cu câțiva admiratori, toți, dăruiți cu mult mai puțin farmec decât ea, stârnind astfel o explozie de bezele. Sărutările trebuie să rămână suspendate în aer, fanii nu au voie să o atingă – nu poate risca să contracteze vreun virus şi în nici un caz nu poate să-şi strice machiajul desăvârşit, a cărui aplicare i-a luat stilistului două ore. Dă câteva autografe, folosind markerul negru permanent pe care m-am deprins să îl am la mine tocmai pentru astfel de ocazii.
Cât de curând, suntem conduse de-a lungul covorului roşu de către agenta ei de presă, cam autoritară, veşnic cu un clipboard în mână şi un zâmbet înțepenit pe față, înspre ceata de paparazzi. E timpul să intru în acțiune. Sărind din umbră ca un leopard ce se asmute asupra prăzii, ajung deodată în lumina reflectoarelor. Mă reped spre fusta ei, aranjându-i strat după strat organza stacojie din mătase naturală, garnisită cu mărgele strălucitoare şi cu mici paiete ce reflectă lumina, făcând să scânteieze totul în jur. Este atât de elegantă, încât îți taie răsuflarea.
– Jennifer! Aici!
– Şi aici, Jennifer!
Rugămințile sunt mult mai insistente acum. Ocazia perfectă pentru o fotografie reușită.
Paparazzii stau în spatele gardului, la cel puțin cinci metri depărtare, unii, cățărați pe scări ca să prindă un cadru de sus. Ea nu se grăbeşte, mişcându-se cu eleganță de colo colo, schimbându-şi uşor poziția cu fiecare sunet declanșator al aparatului de fotografiat. Deja asta a devenit pentru ea a doua natură: şoldul drept ridicat, piciorul stâng peste cel drept, scoțându-şi astfel în evidență curbura naturală a corpului; umărul drept tras în spate, pieptul scos în afară, dar nu prea mult; brațul stâng pe osul iliac stâng, brațul drept lăsat pe lângă corp, ca să creeze un profil suplu. Capul sus ca să-i alungească gâtul, fața întoarsă puțin spre dreapta, partea ei bună, bărbia ridicată atât cât trebuie ca să o întinerească, ascunzându-şi astfel cei patruzeci şi ceva de ani (de la treizeci şi nouă n-a mai ținut socoteala). Este absolut perfectă.
– Asta e, scumpo, zâmbeşte la cameră!
– Aşa, încă o dată!
– Splendid!
Am ridicat privirea. Are ambele mâini pe şolduri acum, conturul siluetei sale zvelte fiind desăvârşit de corsetul pe care îl poartă pe dedesubt. Nu atât de strâns cât să nu mai poată respira ca lumea, dar suficient de strâns. Vârfurile sandalelor din satin, împodobite cu cristale, ies puțin de sub poalele rochiei. Cerceii cu diamante valorează de zece ori cât rochia. Poartă o ținută clasică, romantică, în stil autentic hollywoodian. Absolut perfectă. Am aruncat o privire în spate ca să mă asigur că garda de corp mai e cu noi. Individul îmi face cu ochiul ca să mă liniştească. Cu o cască într-o ureche şi cu un microfon discret prins la reverul costumului negru, e gata să intre în acțiune în cazul în care dăm de bucluc. Casele renumite de bijuterii nu își asumă nici un risc atunci când e vorba de împrumuturi atât de costisitoare. Ea plutește pe covorul roşu, bucurându-se de atenția care i se acordă, înaintând grațios, asemenea unei lebede. Cu pielea ei ca mierea, cu zâmbetul larg şi ochii strălucitori, farmecă pe oricine îi iese în cale. E atât de fascinantă, încât te copleşeşte de-a dreptul. Trebuie să fie incredibil să captivezi atâția oameni doar prin simpla prezență. Pe margine, aşteaptă jurnalişti şi echipele de televiziune. Mă retrag din nou în umbra aruncată de soarele blând din amurg.
– Vezi să nu-mi calci pe cabluri! strigă la mine un american mic şi furios, din dreapta mea.
– Scuze, scuze, am zis eu, dându-mă la o parte. Calc strâmb şi mă împleticesc înapoi, în timp ce o asiatică îmi înfige un cot între coaste.
– Hei, ai grijă, domnişoară! Aproape că mi-ai luat sunetul!
Oboseala asta de pe avion, trebuia să dorm demult! Şi mai multe lumini puternice. De data asta, microfoanele îi sunt vârâte în față şi este asaltată de întrebări din toate părțile. Chipurile reporterilor îmi sunt atât de cunoscute acum.
– Jennifer, arăți uimitor în seara asta! Ce porți?
– E couture?
– E o creație Mona Armstrong?
– Poți să te întorci ca să te vedem din spate?
– Cat valorează cerceii?
– Putem să luăm un prim-plan cu pantofii?
– Ai fost influențată de stilul personajului tău?
– Te simți încrezătoare în seara asta?
Şi tot așa de la capăt. Iar şi iar, pentru toate emisiunile de televiziune din Boston până în Beijing. În cele din urmă, ajungem la intrarea Cinematografului Dolby – şi îmi simt telefonul vibrând în buzunar. Dar nu e persoana care îmi doream să fie, aşa că sunt dezamăgită. Un singur mesaj de la el, şi aş putea să mă bucur din nou de toate astea – încă o seară nebună la Hollywood despre care să vorbim şi să râdem ulterior. Numai salopeta ar fi fost un subiect pe cinste. Deşi aş protesta, în realitate m-aş bucura de fiecare minut. Mesajul e de la Mona însă: Eşti cu Jennifer? Serios? Cam târzior acum. Dar am învățat că e mai bine să nu răspund când mă simt aşa cum mă simt acum.
În timp ce Jennifer intră în sală în aplauze furtunoase, declanşând nenumărate blițuri şi urale asurzitoare, eu mă retrag discret, întrebându-mă cum am ajuns să fac parte din circul ăsta, şi încă într-o salopetă care a început să duhnească. Vai, de-ar fi totul doar un vis urât…
PARTEA ÎNTÂI
LONDRA,
SEZONUL DINAINTEA DECERNĂRIICapitolul 1
Ne-am aşezat pe niște scaune albe în jurul biroului lui Jas, şefa noastră, ca să ne dea veştile.
– E vorba de Mona Armstrong.
Lui Kiki i-au strălucit ochii. În mod cert, asta suna mult mai interesant decât o discuție despre cine e responsabil pentru mirosul de salată din frigider. Iar cu deficitul ei de atenție, după ani întregi de abuz de rețele de socializare, chiar avea nevoie de un lucru asupra căruia să se concentreze.
– Am primit un telefon de la un regizor secund de la 20Twenty, ştiți voi, compania de producție cinematografică, a explicat Jas.
Pestrița ei echipă – personalul micului magazin al lui Smith, din care făceam parte eu, Alan, gardianul, vânzătorii și Kiki – asculta cu atenție.
– Fac un episod pilot pentru un reality show despre Mona, a continuat ea. Kiki mi-a aruncat o privire de genul „ți-am spus eu“, dar eu m-am făcut că nu observ, rugându-mă în schimb să cadă de pe scaun.
– Titlul ar fi Mona Armstrong, stilista stelelor, dar momentan i-au spus doar Stilista.
Marele Alan era singurul dintre noi care nu părea câtuşi de puțin afectat de aceste veşti. Însă pentru mine şi Kiki nu a fost chiar o surpriză: bloggerii vorbeau de episodul pilot de câteva săptămâni, iar eu şi Kiki urmăriserăm subiectul îndeaproape. Din ultimul ei buletin informativ, spicuit de pe diverse bloguri de modă, am aflat că episodul „avea să fie difuzat pe un canal american în următoarele luni“.
Mona era una dintre puținele lucruri pe care eu şi Kiki le aveam în comun. Vedeți voi, Mona Armstrong nu era doar o stilistă cu experiență, precum cele pe care le vezi ziua la televizor, de o transformă pe Sharon din Wolverhampton într-un fel de Sharon Stone. Ci era cel mai faimos – scandalos – stilist de celebrități; o personalitate de sine stătătoare, mulțumită constituției sale minuscule, şoldurilor ascuțite, stilului vestimentar propriu „boho riche“ şi prieteniei strânse cu unele dintre cele mai cunoscute nume din Tatler’s Little Black Book[1].
[1] Supliment anual al publicației Tatler, unde sunt prezentate cele mai influente personalități
Acum, în doar câteva ore, toate astea se transformaseră în realitate. Realitatea mea. Dar încă nu ştiam că veştile primite în acea zi aveau să-mi schimbe viața pentru totdeauna.
– Tipul de la televizor – cred că Rob îl cheamă – a întrebat dacă putem să ținem momentan informația pentru noi, a continuat Jas pe un ton nazal, american, atașat accentului ei britanic, o reminiscență a perioadei de douăzeci de ani în care lucrase ca supermodel în New York. Asta înseamnă fără Instagram, fără Twitter, fără Facebook, nimic: trebuie să țină asta secret până când se confirmă de către post.
Dar veştile nu se opreau aici, nici pe departe.
– A, da, şi cei de la 20Twenty vor să vină mâine la magazin să tragă nişte cadre, cu Mona, pregătindu-se pentru sezonul decernărilor, a adăugat Jad, aşa că e foarte probabil să apărem şi noi în episodul pilot.
Eu şi Kiki ne-am uitat una la cealaltă. Eu mi-am înăbuşit un chicot de râs – mă bufnea râsul când nu ştiam cum să reacționez, iar Kiki a rămas cu gura căscată. Jas a continuat, neluând în seamă isteria crescândă ce venea din partea personalului ei.
– Fiecare dintre noi va trebui să semneze un formular de autorizație de difuzare, în caz că apărem într-un cadru pe care echipa de televiziune va vrea să-l folosească, precum şi un acord de confidențialitate.
Kiki şi-a scos pe furiş iPhone-ul din buzunarul de la spate al blugilor ei strâmți, gri, marca Acne, şi l-a pus în poală, trecându-şi degetul peste iconița cu pasărea albastră.
– Autorizațiile de difuzare şi acordurile de confidențialitate au caracter juridic, a mai adăugat Jas.
Sugându-şi obrajii, Kiki întoarce iPhone-ul cu fața în jos. Înştiințarea fanilor ei va trebui să mai aştepte. Dar astea erau nişte veşti grozave pentru noi amândouă. În cercurile de modă, Mona Armstrong era o legendă. Sau, astfel spus, era #Ledge.
– Echipa de filmare va fi aici mâine la unsprezece ca să pregătească aparatura, iar Mona va sosi şi ea puțin mai târziu, a continuat Jas, ridicându-se deja de pe scaun, gata să se apuce de treabă. Deci, trebuie să facem locul ăsta să arate perfect pentru filmare. Amber, tu te ocupi de vitrine: hai să mergem pe alb şi negru. Iar tu, Kiki, vei lucra cu mine în magazin.
Am încuviințat amândouă din cap, începând să pricepem importanța situației. Vizita la butic, programată într-o joi dimineață pe la sfârşitul lui ianuarie, avea să fie debutul sezonului pentru Mona, chiar înainte să înceapă cu festivitatea Globurilor de Aur de la Los Angeles. Vizitele Monei erau întotdeauna un „eveniment“ în sine, chiar şi fără camere de filmat, aşa că asta avea să fie ceva notabil. Kiki, care aproape că plesnea în blugii ei strâmți, nu s-a mai putut abține:
– Doamne, Dumnezeule! O echipă de televiziune! Cu ce-o să mă îmbrac?
Am izbucnit amândouă. Şi eu, şi Kiki eram obsedate de Mona, deşi din motive diferite – Kiki, din pricina unei pasiuni nevinovate pentru modă (studia regulat ținutele Monei până în cele mai mici detalii, cu o meticulozitate vecină cu tulburarea obsesiv-compulsivă). Pentru mine era mai degrabă o fascinație morbidă. Mă miram cum poate să trăiască numai cu ceea ce părea un regim bazat pe lichide de la Starbucks, apă şi şampanie. (În nici o poză făcută de paparazzi nu apărea mâncând. Era o certitudine.) Dar nu puteai nega faptul că Mona ajunsese incredibil de faimoasă. Era practic o celebritate în toată regulă, cariera starurilor pe care le considera prieteni fiind construite articol cu articol grație hainelor cu care ea le înveșmânta trupurile silfide. Pentru noii designeri de modă, ea era „un traficant de stil“, gata să dea startul unei tendințe doar punându-şi creațiile pe modelul momentului. Într-adevăr, în lumea noastră, Mona avea o importanță uriaşă, aşa că nu era de mirare că eram în pragul isteriei. Ce avea să ne aducă ziua de mâine?
În dimineața în care era programată vizita Monei, buticul fremăta de activitate: se aspira, se călca, se aranja, se ştergea praful şi se punea totul în cea mai desăvârșită ordine. În mijlocul magazinului erau doi tabureți pătrați din piele şi două măsuțe din sticlă pe care erau lumânări de la Diptyque şi apă minerală, deşi li se oferea câte un pahar de şampanie celor care degajau opulență. Acesta e genul de lume în care chiar poți judeca o carte după copertă. Le miroseam pe clientele noastre de la kilometri depărtare: atârnată de braț purta ultimul model de poșetă It, nu se îmbrăca niciodată în ceva călduros pe deasupra (ce nevoie ai, dacă te plimbi cu taxiul prin oraş?), ochelari de soare indiferent de vreme şi învăluită într-un nor sublim de parfum scump. Unele dintre cele mai bune cliente ale noastre, multe dintre ele vechi prietene ale lui Jas de pe vremea când defila pe podium, petreceau deseori ore bune în magazin, flecărind, bârfind şi, desigur, cumpărând haine, mai ales când începea să curgă şampania. Una dintre ele cumpărase recent întreaga colecție Chloé dintr-un moft stârnit după patru pahare de rosé Perrier-Jouët.
– O s-o doară capul mâine, comentase Jas, după ce femeia ieşise din magazin cu opt genți marca Smith’s, de un alb strălucitor, legate cu fundă, dar n-o să returneze nimic. Mai degrabă ar muri.
Ăsta era efectul magazinului Smith’s chiar şi asupra femeilor care aveau de obicei o mare stăpânire de sine. Să cheltui aproape două mii de lire pe câteva articole de îmbrăcăminte, într-o singură sesiune de cumpărături? Îmi dădeau lacrimile. Încă nu eram în stare să înțeleg cum puteai trăi într-o lume unde o geantă ieftină costa trei sute de lire. Aproape jumătate din chiria mea pe o lună! Însă, lucrând la Smith’s, am început să am impresia că încasăm bani de la Monopoly, nu alta.
Fireşte, mare parte din reputația magazinului se datora proprietarului, Jasmine Smith – un fost model de cincizeci şi ceva de ani, elegantă şi cu nişte pomeți care ar fi făcut-o pe Kate Moss să arate fleşcăită. Nimic nu se compara cu talentul lui Jas de a pune ochii, pe la prezentările din New York, Londra, Milano sau Paris, pe lucruri cu vocație de a fi bine vândute. Însă abilitatea ei specială de a combina cele mai noi articole din colecțiile designerilor cu piese atent selectate din liniile de debut ale creatorilor de modă aspiranți – identificați uneori la ceremonia de absolvire a Universității Central Saint Martin – făcuse din Smith’s unul dintre cele mai de succes, mai longevive şi mai independente buticuri de lux din centrul Londrei, precum şi destinația stiliştilor şi cumpărătorilor de rând deopotrivă. „Dumnezeu sălășluiește în detalii“ era mantra lui Jas, şi nici eu, nici Kiki nu îndrăzneam să o contrazicem.
Eram deseori fermecată de managera mea rafinată şi de clientele ei stilate. Abia acum, după un an de lucru în echipa ei, începeam să mă simt suficient de bună pentru acest magazin. Adevărul era că obținusem postul dintr-o întâmplare. Inițial, îi fusese oferit celei mai bune prietene şi colege de apartament, Vicky, pasionată de modă, care a obținut ulterior slujba la care visa, de asistentă a unui editor de la revista Glamour. Pe atunci, eram angajată temporar, ceea ce toată lumea ştie că e un drum închis, aşa că mi-a pasat postul mie, iar Jas a acceptat.
Până să lucrez la butic, mă dădeam în vânt după hainele de la Debenhams şi eram fană Gok Wan. Moda de pe Topshop era vârful de lance, iar Armani era un banal parfum pe care părinții şi-l dăruiau unul altuia de Crăciun. Exact, sub această aparență strălucitoare, nu sunt decât o impostoare care nu are nimic în comun cu moda. Uneori, îmi văd adevăratul sine, sub forma cumpărătorilor obişnuiți din Westfield, care se uită la vitrinele buticului Smith’s cu o privire confuză.
– Criza financiară ne-a afectat rău, locul ăsta e pe cale să fie închis, spun ei, trecând mai departe.
La prima vedere, pereții albi ai magazinului şi puținele umeraşe cu haine par să creeze impresia că nu avem marfă ori că am fost victima unui jaf de pe Bond Street. Dar, cum am ajuns să învăț repede, adevăratele pasionate de modă ştiu mai bine. Smith’s este trecut în agenda companiei Smythson tocmai pentru că buticul este un punct de reper în lumea modei.
Odată ce treci de uşile din sticlă şi pătrunzi în sanctuar, te trezeşti în peştera lui Aladdin, unde se află o secțiune mică de haute couture, dotată cu sisteme de alarmă, articole proaspăt sosite de la prezentări şi piesele lui Jas pe care nu trebuia să „le slăbim din ochi“. De-o parte şi de alta a casei de marcat se află două vitrine înalte din sticlă, pline de inele cu pietre rare, cercei lungi până la umăr, brățări subțiri şi lanțuri strălucitoare, cu modele moderne şi etichete care l-ar face până şi pe cel mai înrăit creator de modă să se oprească o clipă în loc. Apoi mai sunt gențile It, pantofii cu tocuri criminale, sandale cu platformă şi curelele din zale înfăşurate în jurul unor socluri albe şi rafturi, fiecare prezentată ca o piesă de artă unică. Totul este acolo ca să fie admirat, atins, postat pe Instagram, pe Pinterest, apreciat şi aprobat de fiecare client care trece pe lângă ele. La Smith’s găseşti orice, dar numai în cantități mici.
– Nimic nu face un produs mai râvnit ca atunci când aştepți şase luni ca să-l obții, îmi spusese atunci Jas. Interiorul minimalist este potrivit instrucțiunilor noastre stricte de a scoate în evidență doar câte un articol pe rând. Desigur, în mare parte este doar o iluzie: avem din fiecare toate mărimile, culorile şi croielile în depozitul nostru de la subsol, care e mare cât tot etajul şi ticsit de haine împachetate în folii de plastic. E o strategie bună: gândeşte-te că nu găseşti o haină pe măsura ta, ceea ce te face să ți-o doreşti şi mai mult. Atunci venim noi din depozit, exclamând cu entuziasm: „N-o să vă vină să credeți, doamnă Jone! Am găsit până la urmă mărimea 42!“ Și deja vezi cum clienta tastează febril codul PIN.
Bineînțeles, etichetele piperate de la Smith’s sunt cât se poate de reale. Motiv pentru care, aşa cum fac toți managerii magazinelor exclusiviste, Jas a angajat un gardian care să păzească stocul – în cazul nostru, un tip voinic şi şiret, pe care-l alintăm „Marele Al“. Lucrează pentru noi cu normă întreagă, patrulând prin butic şi stând cu ochii pe articolele foarte scumpe, care de altfel sunt dotate şi cu sisteme de alarmă. Deşi n-ai zice, la cei un metru și nouăzeci de centimetri cât are, este un scump şi, la fel ca mine, acum e capabil să le ofere o opinie clientelor în privința vreunei ținute, dacă acestea o solicită. De fapt, în ciuda faptului că are o căsnicie fericită şi doi copii mari, Marele Al nu ratează nici o oportunitate de a flirta cu orice „damă care se lansează“, mai ales când nu ştie ce să aleagă între o rochie petrecută şi una conică de la Hervé Léger. Se apropie de vârsta pensionării, dar când îşi dă jos chipiul, lăsându-şi la vedere părul grizonant, şi îi observi ochii albaștri-deschis, nu e greu să-ți imaginezi că, la vremea lui, Marele Al a fost un mare cuceritor. Ați fi surprinşi câte numere de telefon i-au fost strecurate în palmele lui mari, capabile. Uniformele chiar au farmecul lor.
Cat despre mine, ştiu că, în mintea lui Jas, lacunele mele inițiale în privința modei au fost compensate grație „ochiului meu artistic“. Cursul de introducere în artă nu avea să mă transforme în următoarea Tracey Emin, dar îmi dăduse încrederea că ştiu ce arată bine şi ce nu când venea vorba de designul magazinului, iar vitrinele ajunseseră să fie domeniul meu de specialitate. Promovarea noastră vizuală nu este la nivelul vitrinelor de top din Londra – cum sunt cele de la Selfridges, Liberty şi Harrods. Dar, pentru un butic de lux nu departe de Bond Street, inima enclavei de magazine de designer din Londra, micuțul nostru magazin şi cele două vitrine ale sale primesc atenție din plin.
În dimineața vizitei Monei, am venit cu toții mai devreme ca să ne asigurăm că magazinul arată mai bine ca oricând. Am periat chiar şi covorul pufos – o premieră în mica noastră lume nebună. Lumânările emanau un parfum îmbătător de gardenii, iar apă Evian la temperatura camerei şi cele mai bune pahare de cristal au fost scoase la înaintare. Monei nu-i plăceau apa Buxton şi nici cuburile de gheață, am aflat lucrul ăsta pe pielea mea, prima oară când m-am dus după apă fără să-mi fie precizate aceste detalii importante. Iar Kiki îşi petrecuse ultimele zece minute chinuindu-se să asambleze o piramidă din trufe de ciocolată neagră pe o farfurie din porțelan alb de lângă casa de marcat (nu că avea să se înfrupte careva din ele). Marele Al o urmărea cu o privire plină de amuzament şi de curiozitate.
– Te provoc să iei una de la bază, Amber, mi-a şoptit când am trecut pe lângă el.
Când am început să lucrez la Smith’s, Kiki îmi ținuse un curs scurt şi intens drept pregătire pentru o astfel de vizită. Ea era cu doi ani mai mare decât mine, şi ținea să-mi aducă aminte asta cu fiecare ocazie. Lucra la magazin de aproape trei ani şi era asistenta lui Jas. Pentru mine, era doar o slujbă cu normă întreagă, ceva provizoriu până îmi găseam o profesie „adecvată“, de preferat un post de decorator de vitrine, însă Kiki adora întru totul ceea ce făcea. Slăbuță, mereu la modă fără prea mare efort şi arătând întotdeauna ca scoasă din revista i-D după o noapte de petrecere la The Box, avea o atitudine de zile mari, iar eu am fost intimidată de ea încă din prima zi, situație de care ea părea să se bucure. Încă de când m-a văzut, şi-a pus în gând să mă inițieze în complicata lume a modei, pentru că, evident, aveam nevoie.
– Există o ierarhie bine stabilită în industrie, mi-a explicat ea, în timp ce eu stăteam pe o cutie marca Diane von Furstenbergs în timp ce făceam odată inventarul. Deşi susținea că se născuse în West End, Kiki avea încă un accent neșlefuit de şcoală publică. În vârf, se află designerii – Sfântul Graal: Valentino, Giorgio Armani, Donatella Versace, Stella McCartney, Dolce & Gabbana şi tot aşa. Sub ei sunt plasate starurile de top, care poartă creațiile acestor designeri pe covoarele roşii de la Hollywood până la Cannes, la Globurile de Aur, Premiile BAFTA şi Oscar, adunând distincții de la cele mai fițoase gale. Iar sub ele sunt stiliştii, cei care duc tot greul, pregătindu-i pentru covorul roşu şi asigurându-se că vor apărea în topurile „celor mai bine îmbrăcate“ vedete din întreaga lume. Un stilist precum Mona Armstrong poate să lanseze sau să desființeze o celebritate printr-o simplă rochie sau accesoriu. Îți aduci aminte când poza Angelinei, cu piciorul, de la Gala Premiilor Oscar a devenit virală? Eu am încuviințat din cap. Dar îți aduci aminte care ce premiu a câştigat în anul ăla? Am ridicat din umeri. Lectorul meu mi-a zâmbit încântat. Fireşte că nu. A fost un moment care a intrat direct în istoria Oscarurilor. Apoi a continuat, aplecându-se conspirativ înspre mine: Dar ce merge de minune pentru unul poate fi un dezastru de proporții pentru cineva care nu reuşeşte să o scoată la capăt. Este o lume plină de răutăți, unde stilistul învârte toate ițele. Să nu-ți închipui altceva, Amber: o celebritate fără stilist e precum Kylie Jenner fără boticul ei faimos. Închidem tot magazinul când vine Mona să-şi aleagă piesele pentru clientele ei – este mai presus de fabulos. Dar nu te culca pe-o ureche, perioada de dinaintea premiilor este foarte stresantă. O dată, am mâncat o baghetă întreagă cu brânză.
Chiar trebuie să fi fost stresant, pentru că nu era prea greu să ghiceşti motivul pentru care eu și Vicky o porecliserăm pe Kiki Insecta băț sau, mai târziu, doar Băț. O vedeam deseori dând pe gât litri întregi dintr-un lichid ce semăna cu apa stătută din sticlele reciclate – faimoasa ei băutură Super Greens –, iar frigiderul de la muncă era mereu doldora de pungi de salată şi germeni de fasole din care ronțăia pe parcursul zilei sau care, de cele mai multe ori, se stricau, cauzând un miros pestilențial pe care trebuia să-l scot. Doar o singură dată am prins-o mâncând ceva oarecum caloric – un macaron cu levănțică –, şi asta doar pentru că fusese trimis de către editorul de la Bazaar şi voia să îl posteze pe Instagram.
Kiki, care făcuse o pauză ca să marcheze sfârşitul acestei lecții, a continuat:
– Serios, Amber, e ui-mi-tor când vine Mona; de ani buni, îmbracă nume mari precum Jennifer Astley şi Beau Belle. Iar dacă vedetele poartă o ținută pe care Mona a împrumutat-o de la Smith’s, când vin revistele de modă şi ne oferă meritele cuvenite, Jas e în al nouălea cer. Prinde atââât de bine afacerii. Dar nu e vorba numai de aparițiile pe covorul roşu. La urma urmelor, Mona e cea care a pornit tendința gypsy pe care o vedem acum, explică ea, suflecându-şi mânecile uriaşe ca să scoată acest detaliu în evidență. Din clipa în care Beau s-a dus la cumpărături, pe Rodeo Drive, îmbrăcată cu fusta țărănească şi bluza croşetată, efectiv toate magazinele respectabile au scos propriile versiuni în doar câteva săptămâni. Atât de influentă este Mona.
Am înțeles numaidecât că Băț avea o uriaşă pasiune pentru Mona în ceea ce priveşte moda, şi, începând cu acea zi de ianuarie, am ajuns să cunosc foarte bine viața acestei superstiliste.
4 Comments
Geo
Cu siguranta îmi doresc cartea asta!
Tyna
Și eu la fel!
Laura Oprea
Foarte bună cartea.Cind apare în România continuarea?
Oli
Mulțumim pentru impresie! Nu știm încă…