
Iubire amară de Elena Ferrante, Editura Pandora M – recenzie
Iubire amară
(L’amore molesto – 1992)
Elena Ferrante
Editura Pandora M
Traducere de: Cerasela Barbone
Nr. de pagini: 176
În Iubire amară vocea Elenei Ferrante are o forță nemaiîntâlnită. – The New York Times
Plasat în Napoli, romanul de debut al Elenei Ferrante spune o poveste despre mame şi fiice şi despre mănunchiul complicat de minciuni, emoții şi amintiri care le leagă.
În urma morții premature şi misterioase a mamei sale, Delia porneşte într-o călătorie inițiatică pe străzile întortocheate şi sufocante din Napoli, oraşul ei natal, cu dorința de a afla adevărul despre familia sa. Câteva telefoane stranii o conduc către descoperiri tulburătoare şi neaşteptate despre ultimele zile ale mamei sale.Iubire amară este o explorare inedită a obsesiilor şi preocupărilor care ne frământă pe mulți dintre noi şi ale căror răspunsuri milioane de cititori din întreaga lume le regăsesc în cărțile extraordinare ale Elenei Ferrante.
Un roman extrem de îndrăzneț, migălos construit. – The New Yorker
Un tur de forță. Iubire amară face o analiză necruțătoare a psihicului feminin aflat sub asediu şi confirmă reputația Elenei Ferrante drept una dintre cele mai bune romanciere italiene contemporane. – Seattle Times
Într-o poveste alertă şi plină de suspans, Delia examinează relația cu mama ei, scoțând la iveală amintiri şi secrete îngropate adânc în copilărie şi împăcându-se cu un trecut impregnat de gelozie şi violență… Iubire amară este un roman autentic şi zguduitor. – Library Journal
Încă de la apariția romanului Prietena mea genială, care deschide Tetralogia Napolitană, faima Elenei Ferrante a crescut enorm, transformându-se în aşa-numita „Febră Ferrante”.
Este considerată una dintre autoarele contemporane cele mai convingătoare, o stilistă desăvârşită, cu o intuiție artistică ieşită din comun, care a câştigat admirația mai multor scriitori celebri – Jhumpa Lahiri, Elizabeth Strout, Claire Messud – şi a unor critici importanți: James Wood, John Freeman, Eugenia Williamson etc.
Dar, fără îndoială, primirea cea mai călduroasă a avut-o din partea cititorilor, care au descoperit o autoare ce vorbeşte într-un stil plin de frumusețe şi forță despre sentimentul de apartenență la un loc, despre relațiile umane, dragoste, familie şi prietenie.
La Pandora M au apărut toate romanele Tetralogiei Napolitane: Prietena mea genială, Povestea noului nume, Cei care pleacă şi cei ce rămân, Povestea fetiței pierdute, romanul Fiica ascunsă, precum şi cartea pentru copii Noaptea pe plajă.
„Iubire amară” este un roman care te captivează încă de la primele pagini, scris în binecunoscutul stil imprimat de Elena Ferrante. Deși nu este un roman lung, încărcătura lui emoțională este puternică și reușește să aducă în atenția cititorului teme deloc confortabile, pe care va continua să le abordeze și în următoarele romane.
Cartea începe cu o realitate brutală: mama Deliei, personajul-narator, este găsită înecată pe o plajă dintr-o zonă pe care obișnuiau să o frecventeze ca familie în anii ’50, în vacanțe. Aparent aceasta pornise ca întotdeauna spre Roma cu trenul, pentru a sosi la aniversarea Deliei, iar când nu mai ajunge fiica se panichează, mai ales că primise de la mama sa niște telefoane bizare, din care nu mai știe ce să înțeleagă. Odată cu înmormântarea, Delia reintră în spațiul copilăriei sale, cel al orașului Napoli. Ea dorește să afle ce s-a petrecut de fapt și ajunge în acest demers să o reconstituie pe mama sa, Amalia, ca pe un puzzle. Deși Delia mai are două surori, după înmormântare ele dispar din peisaj, rămânând în scenă numai unchiul Filippo, fratele Amaliei, un tată absent din acțiune până spre final însă pe care ea îl animă cu forța amintirilor sale și Caserta, un bătrân care avusese pe vremuri intenții romantice la adresa Amaliei.
Deși Delia este personajul-narator, protagonista adevărată a romanului pare a fi Amalia, pe care aceasta o evocă și o readuce la viață cu o intensitate aparte, portretul Amaliei atât fizic, cât și moral fiind excelent realizat. Ferrante lucrează întocmai ca un sculptor, cu profunzimi rafinate, folosind jocul amintirilor ca pe o unealtă de lucru. Totul este despre Amalia, viața personală și cea profesională ale Deliei rămân șterse în favoarea imaginii mamei sale, lucru de altminteri explicabil pe măsura lecturării cărții.
Romanul este axat pe această relație mamă-fiică, pe trăirile unui copil marcat de gelozia morbidă a tatălui, de violența domestică omniprezentă. Misterul acțiunii surprinde, ca și modalitatea în care Elena Ferrante învie o lume a trecutului aducând-o, ca prin magie, în prezent. Percepțiile noastre devin confuze, odată cu ale Deliei, pe când ea se străduiește să desprindă din alambicul memoriei sale picături dintr-o copilărie deposedată de inocență.
Pe parcursul romanului, ea o numește pe mama sa Amalia, vrând parcă să se distanțeze de ea, deși simte că o poartă în sânge, ca pe o esență. Pe de altă parte, prin aceasta ea o individualizează, Amalia nefiind doar mama sa, ci o femeie complexă, pe când tatăl, un pictor obscur care trăiește din comenzi este doar „tată”, nu i se atribuie un nume, pentru că el e de fapt simbolul tuturor acestor tati, a unei tipologii masculine bine definite.
Acțiunile bizare ale Amaliei de la sfârșitul vieții o poartă pe Delia într-o introspecție atentă, într-un vârtej care duce permanent pe acest drum al amintirilor, descrierea anxietăților copilăriei venind adeseori cu putere în mintea adultului Delia, care se reface cumva și pe sine, propriile acțiuni și consecințele lor, acțiunile adulților, mecanismele mediului în care a crescut.
Pășim într-un Napoli halucinant, asezonat cu stropi fini de realism magic pe terenul unui realism dur, a unui spațiu urban primitiv, cu atmosfera sordidă de maidan. Ceea ce surprinde este modul în care autoarea reușește să abordeze într-un mod estetic zona vulgului.
În jurul Deliei se creează o sarabandă de victime și opresori, figurile masculine din carte sunt sub prizonieratul misoginismului născut dintr-o tradiție prost înțeleasă și perpetuată, combinată cu o educație precară, lucru scos în evidență de scenele din jurul eroinei, de figuranții care pătrund în cadrul ei de acțiune.
Delia reușește până la urmă să descâlcească ițele acestor întâmplări, călătorind din spațiul deloc idealizat al copilăriei, aflat sub simbolistica subsolurilor, a subconștientului, într-un prezent în care propria identitate se disipă sub ochii noștri.
Un roman foarte bine realizat, care posedă ansamblul necesar pentru a ne scoate din zona de confort în ciuda dimensiunii sale, care se citește rapid și fascinează prin forța evocării.
„Insuficient. Ce cosmetizare ingenuă și nesocotită fusese încercarea de a numi „eu” această fugă impusă dintr-un corp de femeie, deși nu luasem cu mine aproape nimic! Nu eram deloc eu. Și eram perplexă: nu știam dacă tot ceea ce descopeream și-mi povesteam de când ea nu mai trăia și nu mai putea da replici mai degrabă îmi repugna sau îmi era pe plac.”
Iubire amară este romanul de debut al Elenei Ferrante, ecranizat de Mario Martone în 1995 şi distins cu numeroase premii ale industriei cinematografice.
Cartea Iubire amară de Elena Ferrante a fost oferită pentru recenzie de Editura Pandora M
Cărțile autoarei Elena Ferrante pot fi comandate de pe pandoram.ro, libris.ro, elefant.ro, cartepedia.ro, carturesti.ro, librex.ro, librarie.net
Recenzii cărți Elena Ferrante
Recenzii și prezentări cărți Editura Pandora M


30 Comments
Fratiloiu Dorina Petronela
Pare o carte interesanta Tyna!
Tyna
Și mie mi s-a părut la fel!
Mirela Nenciu
Nu am citit nimic de această autoare! Scrie bine?
Tyna
Mie îmi place! Are un stil foarte realist!
Cornelia
Am trecut-o pe listă. Mi-a plăcut foarte mult Tetralogianapolitana si sunt curioasă în privința acestei cărți.
Tyna
Și eu la fel!
Geo
Chiar îmi place descrierea!
Tyna
Pare foarte interesantă!
Oli
A fost actualizată postarea cu recenzia.
Mirela Nenciu
Felicitări pentru recenzie! Foarte frumoasă!
anasylvi
Multumesc mult!
Tyna
O recenzie foarte frumoasă și profundă! Felicitări! Ai scos în evidență esența care caracterizează toate scrierile Elenei Ferrante, cu toate cărți de mare forță! Am citit restul romanelor sale apărute la noi și mi-au plăcut foarte mult. Vreau să îl citesc și pe acesta.
anasylvi
Are, intr-adevar, un stil inconfundabil. Daca ai fi citit cartea fara sa stii cine a scris-o, ti-ai fi dat seama imediat.
Tyna
Exact același lucru l-am simțit și eu când am citit Fiica ascunsă după Tetralogia napolitană!
Geo
Felicitări, Ana! Cu siguranta este o carte care te impresionează. Tocmai datorită amintirilor evocate. Foarte frumoasa recenzia, ai surprins anumite aspecte care mă fac sa-mi doresc sa citesc si eu cartea.
anasylvi
Asa este, nu e o carte care sa te lase indiferent. Multumesc!
Mirela Barbalata
Recenzia este minunata! Sincer, nu am citit nimic de aceasta scriitoare. Nu stiu de ce mereu am ocolit-o. Ai transmis atata emotie incat imi dau seama ca este o carte sensibila iar stilul de scriere este deosebit.
anasylvi
Multumesc, ma bucur tare mult daca am reusit sa fac acest lucru, in incercarea de a surprinde atmosfera cartii si de a o reda, pe cat posibil.
Fratiloiu Dorina Petronela
Minunata recenzie Ana! Am citit si eu o carte de aceasta autoare si i-am recunoscut stilul! Felicitari!
anasylvi
Multumesc, sunt adevarate cronici napoletane.
Oli
Felicitari, Ana! O recenzie foarte frumos scrisa, ai punctat foarte bine ideile si ai surprins minunat atmosfera cartii.
anasylvi
Multumesc, Oli! Un roman pe cat de scurt, pe atat de intens, la nivelul trairilor.
Catalina Dumbrava
Foarte frumoasa recenzia! inca nu am citit nimic scris de aceasta autoare! Pare o carte interesanta! Felicitari!
anasylvi
Multumesc mult! Dupa cum spuneam, scrie foarte bine Elena Ferrante.
Balan Daniela
Încă nu am reușit să citesc ceva scris de această autoare dar am citit mai multe recenzii și sigur cărțile vor fi pe gustul meu !foarte frumoasă și tentantă recenzia ta Ana,felicitari ❤️
anasylvi
Ma bucur sa aud acest lucru si multumesc pentru apreciere!
Cornelia
Minunată recenzie, abia astept sa o citesc si eu!
anasylvi
Multumesc mult, iti doresc lectura placuta!
Bookish
Și mie îmi place la nebunie cum scrie Elena Ferrante. Este o povestitoare excelentă, dar și un fin observator al gândurilor/sentimentelor feminine. Romanul de debut mi se pare la fel de bine scris precum Tetralogia.
anasylvi
Sunt de acord, are un stil propriu si foarte bine definit.