Jane și magia iubirii de Rachel Givney, Editura RAO – recenzie

Jane și magia iubirii

(Jane in Love – 2020)
Rachel Givney
Anul apariției: 2021
Număr pagini: 447
Traducere din limba engleză: Mihaela Neacșu
Rachel Givney este scriitoare, regizoare, și producătoare de film. Originară din Sydney, locuiește în prezent la Melbourne. După o carieră impresionantă ca regizor de film și de televiziune, s- a întors la o mare pasiune a sa: scrisul. ,,Jane și magia iubirii” este primul său roman.

Faceţi cunoştinţă cu Jane, fiica pastorului George Austen, care, ajunsă la „venerabila" vârstă de 28 de ani, vrea să-şi găsească iubirea adevărată. Dar dacă această mare dragoste nu ar trăi în anul 1803, ci în... secolul XXI? Povestea o va duce pe Jane pe străzile aglomerate şi pestriţe din Londra şi Bath, în căutarea alesului, dar şi a inspiraţiei în urma
căreia se vor naşte bine-cunoscutele personaje care au făcut-o celebră în toată lumea. Înainte însă de Mr. Darcy, Mr. Willoughby, Mr. Wickham şi George Knightley, a fost... o altă poveste, pe care trebuie să o citiţi pe nerăsuflate!

O lectură obligatorie pentru fanii Jane Austen, pentru cei care se întreabă de ce ar trebui să le placă Jane Austen și pentru toți cititorii care apreciază ficțiunea deșteaptă, animată și provocatoare. –Booklist

Givney înfățișează contrastele dintre două perioade diferite, incluzându – le într-o poveste care dă de gândit. De la dinamica familială la schimbarea modului în care ne comportam în situații romantice, volumul este un amalgam palpitant de subiecte serioase, momente amuzante, inteligență și farmec.  – Booklist
Realizatoarea de film Rachel Givney, aflată la debutul său literar, ne aduce un roman în care eroina unei călătorii năstrușnice în timp este nimeni alta decât Jane Austen. O carte amuzantă și palpitantă. – Austenprose

Romanul ,, Jane și magia iubirii” de Rachel Givney este un roman de debut uimitor, o comedie romantică minunată, o poveste captivantă și fermecătoare despre dragoste și prietenie și despre descoperirea de sine, o călătorie fascinantă în timp, din perioada istorică a anului 1803 până în lumea modernă a zilelor noastre!

Personajul principal al cărții este Jane, fiica pastorului George Austen din Bath, o tânără de 28 de ani care prefera să citească o carte bună decât să se întâlnească cu alți oameni și căreia îi plăcea să rătăcească singură, ore întregi în mijlocul naturii rurale, însă marea ei pasiune era scrisul, acesta fiind mijlocul ei de exprimare, lucru care îi atrăsese odinioară admirația familiei, însă pe măsură ce anii treceau și rămânând nemăritată, devenise vinovatul pentru nereușita ei în viață.

În urma unei noi dezamăgiri, atunci când unul dintre ultimii ei pretendenți la căsătorie renunță în ultimul moment, pleacă la Londra pentru a căuta o pețitoare care-i fusese recomandată, și care îi cere cel mai valoros lucru pe care îl deține, însă singura ei avuție este o bucățică dintr-un manuscris salvat din foc după ce mama ei i le arsese pe toate.

Întoarsă acasă la Bath, se refugiază în cabana pădurarului pentru a descifra ce-i scrisese bătrâna pe bucățica de manuscris și, odată ce pronunță cuvintele ,,Du- mă la iubirea mea cea adevărată” se trezește în zilele noastre lângă cortina unui platou de filmare, unde o cunoaște pe Sofia Wentworth, o actriță celebră aflată într-un con de umbră datorită vârstei sale, însă o mare iubitoare a romanelor lui Austen.

Pentru  că tinerețea actorilor bate talentul, Sofia este nevoită să joace într-un nou film de epocă, o adaptare după ,,Northanger Abbey”, o încercare de a-și reinventa cariera și căsătoria ei eșuată. În momentul în care o cunoaște pe Jane, Sofia crede că i s-a pregătit o farsă cu camera ascunsă, însă îi ascultă povestea incredibilă despre călătoria în timp și o ajută ducând-o în casă fratelui său, promițându-i  că va găsi o modalitate de a o trimite înapoi.

Între timp, Jane află că romanele ei se bucură de succes în întreaga lume și îl cunoaște și  pe Fred Wentworth, fratele Sofiei, un bărbat frumos și inteligent, profesor de istorie și limba engleză, de care se îndrăgostește și alături de care trăiește o frumoasă poveste de dragoste. Îi mărturisește acestuia cine este cu adevărat și petrec momente frumoase și amuzante împreună, în timp ce descoperă minunile  din epoca modernă: trăsura fără cai, cutia care spală rufe, cutia care păstrează alimentele, tablourile de pe perete ale căror personaje se mișcă, cutiile mici la care oamenii vorbesc, diferențele de mentalitate și  limbaj, vestimentația sumară. Este cerută în căsătorie și ea acceptă, însă pe zi ce trece cărțile ei încep să dispară, iar Jane va trebui să aleagă între dragostea adevărată din prezent și cariera de scriitoare în trecut.

Modul în care decurge povestea, ce alegere va face Jane, vă las să descoperiți singuri citind această carte minunată!
,,Jane avea nevoie de un soț din două motive. În primul rând, dacă nu făcea rost de unul, avea să ajungă fată bătrână și să piară, după cum o înștiințase mama ei, într-una din zile. Jane deținea gloriosul titlu de cea de-a doua cea mai în vârstă fată necăsătorită din vestul ținutului, după sora ei mai mare, Cassandra, iar aceasta era nemăritată doar pentru că logodnicul ei murise. Jane nu avea o asemenea scuză. Cu cât înainta în vârstă, cu atât mai multe priviri pline de compasiune aduna din rândul prietenilor și al familiei, iar mila încuraja foarte puțini bărbați să dorească să se căsătorească. Dacă ajungea la treizeci de ani necăsătorită, totul era pierdut.
Cel de-al doilea motiv pentru care era necesar să se căsătorească avea de-a face cu banii. Odată ce părinții ei aveau să plece întru Domnul, puțina avere a tatălui lor, trecea în posesia fiului celui mare, James , iar ea ajungea la mila fraților ei: a celor bogați, cărora nu le păsa de ea, și a celor săraci, cărora le păsa. La o adică, ar fi putut să își câștige singură traiul vânzând flori, spălând haine sau devenind pirat.
Jane avea și un al treilea motiv pentru care își dorea un soț: era mai mult o dorință deșartă, un sentiment atât de nesăbuit, încât nu îndrăznea să-l rostească în fața nimănui.
Era iubirea.
Însă, după cum își repeta zilnic, iubirea era un lux pentru o femeie în situația ei, astfel încât ori de câte ori acest al treilea motiv își croia drum prin gândurile ei – e drept că era o pacoste deosebit de tenace – se grăbea să îl alunge. Nu folosea nimănui să își piardă vremea cu astfel de dorințe.”

,,Acum, încerca singură. Răsuci spre stânga robinetul pentru apă rece și urmări șuvoiul care cădea de sus. Mai văzuse robinete și înainte, la pompele de apă, dar din acelea apa venea în picături galbene care nu se comparau cu șuvoiul elegant, cristalin, ce se revărsa din discul argintiu. Apoi răsuci robinetul pentru apă caldă, puțin câte puțin, după cum îi arătase Sofia. Puse degetele sub apă și simți cum aceasta se încălzea. Mai răsuci puțin spre stânga și baia se umplu de aburi. În apartamentele lor din Casa Sydney aveau o cadă de baie pe care Margaret o umplea în fiecare duminică cu apă fiartă în oală. Tatăl ei, fiind capul familiei, o folosea primul. Apoi mama ei, urmată de Cassandra. Fiind cea mai mică, Jane era ultima. Până când venea rândul ei, apa era deja pământie. Acum privea către șuvoiul ce curgea aburind, imaculat, și care era cu totul al ei. Mai încercă o dată apa. Era mai caldă decât tot ce cunoscuse vreodată. Trase aer în piept, apoi scoase cămașa de noapte și o așeză pe scaun. Rămase în mijlocul sălii de baie, goală , și își imagină că era Cleopatra, pregătindu-se să se scalde în lapte de capră. Intră în cadă și se așeză sub apă. Șuvoiul cald se rostogoli pe spatele ei. Umerii îi fură străbătuți de un fior. Se sprijini de perete, în timp ce apa aluneca pe trupul ei.”

,,Bărbatul de lângă ea era și el scriitor, era cineva care cunoștea agonia și extazul creator, care știa, ca și ea, ce înseamnă să stai aplecat asupra paginii, primejduindu-ți sufletul pentru o poveste.
Începu să simtă o tulburare interioară, o instabilitate stranie, pe care nu o mai simțise. Stânjeneala dintre ei era încă acolo, dar mai blândă, și alături de ea apăruse un element nou, mai profund și mai dezarmant. Felul în care începuse să o privească, să se poarte în preajma ei, era cu totul nou și se schimbase, totodată, și felul în care era ea în preajma lui. Deveniseră mai apropiați, ca oamenii care trec prin încercări împreună, ceea ce era adevărat într-o anumită măsură. Dar era, totodată, un element de noutate în interacțiunile lor, ca și cum fiecare ar fi precaut față de celălalt, de parcă fiecare ar fi deținut informații și trăiri noi. Totul devenise mai tensionat.
O parte a ei dorea să nu-l mai revadă vreodată, să nu fie nevoită să se confrunte cu ceea ce simțea. Avea alte obiective, alte lucruri de dus la bun sfârșit, precum întoarcerea ei acasă, pentru a- și scrie cărțile. Trebuia să înceteze să se mai gândească la el.”

Cartea este foarte bine scrisă, se citește ușor, personajele sunt foarte bine construite, titlul potrivit iar coperta superbă! Mi-a plăcut foarte mult cartea, are de toate: istorie, romantism, amuzament! Autoarea face referire la opera lui Jane Austen în diferite moduri: Sofia filmează pentru ,,Northanger Abbey”, Fred Wentworth este un personaj din ultimul ei roman, ,,Persuasiune”, iar Jane trebuie să-și depășească prejudecățile față de Fred și de vremurile noi și ciudate în care se găsește, la fel cum Elizabeth și Darcy o fac în ,,Mândrie și prejudecată„.
Recomand această carte tuturor cititorilor, iubitorilor de povești romantice și nu numai, veți avea parte de o lectură minunată citind această carte, o interpretare modernă a vieții unei scriitoare celebre, una dintre cele mai îndrăgite scriitoare din lume!