Jumătatea rea de Sally Green, Editura Trei – recenzie

Genul: Fantasy
Traducerea: Ioana Filat
Primul volum din trilogia Jumătatea rea/ The Half Bad Trilogy:
  1. Jumătatea rea – Half Bad2014
  2. Jumătatea sălbatică – Half Wild2015
  3. Jumătatea pierdută – Half Lost2016
Sally Green, locuieşte în nord-vestul Angliei. A avut diverse slujbe, plăcute şi mai puţin plăcute, apoi a deţinut chiar o funcţie importantă într-o companie. Însă viaţa ei s-a schimbat când şi-a descoperit bucuria de a scrie şi a început să pună pe hârtie poveştile la care a visat întotdeauna. E o cititoare pasionată şi adoră plimbările în natură. În fiecare dimineaţă îşi propune… să bea mai puţină cafea. Jumătatea rea este romanul ei de debut şi a  stabilit  un nou record mondial potrivit Guinness World Records: este cel mai tradus roman al unui autor debutant. Totodată, Jumătatea rea a fost vedeta Târgului de carte pentru Copii – Bologna 2013, intrând în atenţia editurilor din întreaga lume. Drepturile de publicare au fost vândute în peste 50 de ţări, iar dreptul de ecranizare a fost achiziţionat de compania Fox 2000 (cea care a produs seria Twillight). Jumătatea rea nu este doar o carte pentru adolescenti, ci este o carte pe care o vor îndrăgi toţi iubitorii de fantasy, indiferent de vârstă.
E pe jumătate Vrăjitor Alb… pe jumătate Vrăjitor Negru. Mama lui a fost vindecătoare… tatăl lui e un ucigaș. Nimeni nu-l vrea… Toți îl vânează.
În Anglia zilelor noastre, vrăjitorii trăiesc la un loc cu oamenii: Vrăjitorii Albi, care sunt buni; Vrăjitorii Negri, care sunt răi; și Nathan, în vârstă de șaisprezece ani, fiul unei Vrăjitoare Albe și al celui mai temut Vrăjitor Negru.
Ținut captiv într-o cușcă, Nathan trebuie să scape înainte să împlinească șaptesprezece ani, când va primi trei daruri de la tatăl sau și va deveni el însuși vrăjitor — iar dacă va greși, va muri.
Încercarea lui Nathan de a-și găși tatăl devine o lupta crâncenă pentru supraviețuire, cu provocări la tot pasul și în care binele și răul se dovedesc mult mai complicate decât și-ar fi imaginat.
Sally Green surprinde cu maiestrie framantarile unui individ captiv intre cele doua jumatati ostile ale propriei identitati.” – Publishers Weekly
Periculos de captivantă!” – Time Magazine
O trilogie înfricoşătoare, convingătoare, care împinge limitele a ceea ce credem că este bine şi rău…supravieţuirea lui Nathan este fragilă şi minunată – şi este doar începutul” – Booklist
Jumătatea rea este o poveste despre înstrăinare, despre violență și abuzuri, despre voinţa de a supravieţui a unui băiat căruia nu i se dă nici o şansă. E un thriller supranatural în care apar vrăjitori şi vrăjitoare, un Rău care amenință eroul la fiecare pas, o idilă interzisă, obiecte şi ritualuri de iniţiere într-o lume atinsă de magie. O carte scrisă într-un stil antrenant, uşor de citit, amuzant pe alocuri, cu note autoironice, care are toate ingredientele unui roman de succes: aventură, suspans, magie și dramatism.
Decorul și timpul acțiunii este Anglia zilelor noastre, dar, o Anglie în care vrăjitorii trăiesc la un loc cu oamenii: Vrăjitorii Albi, cei buni; Vrăjitorii Negri, cei răi; semipurii – jumătate om, jumătate vrăjitor, şi semicodurile, adică Nathan, singurul existent de felul lui, fiul unei Vrăjitoare albe şi al celui mai temut Vrăjitor negru. Împărţirea în buni şi răi este însă relativă, căci ”orice lucru e bun sau rău după cum îl face închipuirea noastră”. Acest citat din Hamlet, aflat pe prima pagină a carţii, este un element-cheie în construirea intrigii, după cum declară autoarea.
Personajul principal al cărții e Nathan, un adolescent în vârstă de șaptesprezece ani, un personaj complex, care evoluează şi se autodescoperă pe măsură ce este supus unor încercări greu de imaginat.  Povestea este spusă la persoana întâi din perspectiva acestuia.
Ţinut captiv într-o cuşcă, Nathan trebuie să scape înainte să împlinească 17 ani, când va primi trei daruri şi va deveni el însuşi vrăjitor – iar dacă nu, va muri!

Acțiunea începe în forță, captivând cititorul de la primele rânduri. Stagnează un pic pe parcurs, dar în a doua parte a cărţii intriga devine din ce în ce mai intensă, iar suspansul atinge cote maxime.
Facem cunoştinţă cu Nathan în timp ce este închis într-o cuşcă, sub cerul liber, legat cu cătuşe. M-a surprins şi mi-a plăcut atitudinea optimistă şi uşor ironică a eroului nostru, în ciuda situaţiei în care se afla, neașteptatul simţ al umorului de care dă dovadă într-o asemenea situație.
E mult mai bine în cuşcă de când cu pieile de oaie. Şi când sunt ude ţin de cald. Şi prelata întinsă peste zăbrelele dinspre nord a îmbunătăţit simţitor lucrurile. Te poţi adăposti ca să mai scapi de vânt şi de ploaie. Şi ai un pic de umbră dacă e prea cald şi soarele bate prea tare. Glumesc! Nu trebuie să-ţi pierzi simţul umorului.”
Cum și de ce era închis în asemenea condiții, și cine îl ținea prizonier, vom afla treptat, punând alături bucățele de amintiri. Aflăm despre familia lui și despre realțiile dintre membrii ei. Nathan avea trei fraţi vitregi: Jessica, cea mare, care îl urăşte; Deborah – mijlocia, si Arran, cu doi ani mai mare, care îl iubesc și acceptă. Cu toții erau crescuţi de bunica lor după ce mama lor se sinucisese. Nathan știa cine e tatăl lui, dar nu îl cunoștea: era Marcus, un temut Vrăjitor negru, iar tatăl celorlalţi fraţi, un Vrăjitor Alb, fusese ucis… de Marcus!
Nathan a mers la şcoală, dar nu s-a putut integra şi, în ciuda faptului că avea o inteligenţă normală, nu putea să citească, era dislexic. Nu stătea bine nici în privinţa interacţiunii şi comunicării cu ceilalţi, vrăjitori sau nu, mai ales că începe să-şi facă simţită prezenţa o latură întunecată a sa, care preia controlul de câteva ori, determinându-l să facă unele gesturi pe care le va regreta. Singura de care s-a putut apropia a fost Annalise, o frumoasă vrăjitoare albă de care s-a îndrăgostit şi care i-a răspuns cu acelaşi sentiment, dar vor avea de plătit pentru acest fapt…
Forul superior al vrăjitorilor era Consiliul Vrăjitorilor Albi și aflăm despre periodicele înştiinţări şi evaluări prin care reprezentanţii acestuia îl hărţuiau pe Nathan pentru a-i stabili codul – alb sau negru.
Într-o bună zi, Nathan primeşte invitaţia unei vrăjitoare bătrâne, Mary, care îi va dezvălui ceva foarte important: dacă nimeni din familia lui nu va putea să-l treacă prin ritualul inițierii, exista o vrăjitoare renegată de către Consiliu, care ar putea să ajute în acest sens. Însă, la scurt timp după întoarcerea acasă, a fost luat cu forţa de sub tutela bunicii de către reprezentanţii Consiliului.
Sunt dus pe coridoare şi scos într-o curte pietruită, unde stă parcată o dubă albă, cu uşile din spate deschise. Sunt azvârlit în ea. Nici n-apuc să mă ridic, că mă trezesc ţintuit la podea de un genunchi înfipt în spate şi cineva îmi pune cătuşe la mâinile strânse la spate. Apoi sunt tras mai în interior şi nişte degete groase îmi pun o zgardă la gât. Scuip şi înjur şi mă aleg cu o palmă grea la ceafă… Urlu de frică, dau din picioare şi mă lupt până mă cufund iar în bezna surdă.”
Așa a ajuns în cușcă. Cu doi ani în urmă. Doi ani în care a stat închis sub cerul liber în cea mai rece regiune a Scoţiei, având parte de „educația” Celiei, temnicerul său: antrenamente zilnice şi bătăi. Au fost doi ani cumpliţi, dar încă nu ştia ce-l aşteaptă în continuare… Privind în urmă, se va gândi chiar cu nostalgie la această perioadă!
„Ma gândesc la Scoţia, la cuşca mea, cum dădeam cercuri, curăţam soba, făceam terci de ovăz, scoteam cartofi din pământ, tăiam şi jumuleam găini. Mă gândesc la Celia şi la cartea pe care o citeam împreună.”
Căci Celia uneori îi citea! Iar cartea de care își amintește este ”O zi din viata lui Ivan Denisovici” de Soljeniţîn, iar eroul – Ivan Denisovici, zis Şuhov, un deţinut care face zece ani de închisoare, după care este exilat – devine modelul său „pentru că supravieţuieşte”.
Urmează o nouă evaluare și i se stabilește codul. Veți vedea care…  Pentru aceasta a fost adus în clădirea Consiliului, schimbând cuşca cu o carceră, ceea ce era infinit mai rău, întrucât Nathan nu suporta spaţiile închise.
Se apropia cu paşi repezi momentul celei de-a șaptespezecea aniversări, când va trebui să primească cele trei daruri şi va deveni el însuşi vrăjitor, descoperindu-şi puterea, iar dacă nu – va muri!
Urmează lupta pentru supravieţuire într-o cursă contra cronometru care îl va purta în cele mai neaşteptate locuri şi va cunoaşte personaje din cele mai inedite. Apare în scenă un personaj interesant, Gabriel, care va avea o relație aparte cu Nathan. Care va fi parcursul lui Nathan, prin ce încercări va fi nevoit să treacă, dar şi drumul spre descoperirea sinelui, dureroasa luptă interioară pe care o duce pentru a afla cine şi ce este el și ce îl aşteaptă la capătul drumului, la cumpăna celor șaptesprezece ani, vă invit să aflați citind această carte „periculos de captivantă”.
„Sally Green surpinde cu măiestrie frământarile unui individ captiv între cele două jumătăţi ostile ale propriei identităţi” (Publishers Weekly).

Cărțile apărute la Editura Trei se pot comanda pe edituratrei.ro, elefant.ro, libris.ro, cartepedia.ro, librarie.net, librex.ro, carturesti.ro, dol.ro