Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reșița
Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reșița
Aflată într-o minivacanță în zonă, nu puteam rata prilejul să vizitez Muzeul Locomotivelor cu Abur de la Reșița – cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, găzduit de Parcul Triaj din Reșița, județul Caraș-Severin.
Muzeul a fost înființat în anul 1972, la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Reșița, fiind amenajat prin eforturile inginerului Mircea Popa, director al Uzinelor reșițene pe atunci.
Sunt expuse 16 locomotive din diverse epoci de construcție, dintre care 14 sunt produse la Reșița.
Panoul informativ de la intrarea în muzeu:
Cel mai important exponat al muzeului este locomotiva „Resicza”, prima din cele trei locomotive cu aburi construite în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, între anii 1872-1873. Este expusă pe un piedestal chiar la intrarea în muzeu, suferind puține modificări de-a lungul vremii. Aceste prime trei locomotive au fost reproduse după un prototip construit la Viena în anul 1871 şi numit „Szekul”, întrucât era destinat liniei Reşiţa-Secu (Secul). A fost recuperată în anul 1961 de la Câmpia Turzii, unde fusese garată pe o linie de manevră. Proiectată de John Haswell, piesa este o locomotivă tender (lungime 4.48 m, greutatea în serviciu de 11,5 tone) cu două roți cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forță de tracțiune de 1125 kg și 45 CP la viteza de 11 km/h.
Un alt exponat deosebit este Locomotiva 230.516, fabricată în 1936, clasată în Tezaurul Patrimoniului Național Cultural. Aceasta a oprit în spatele Muzeului de Locomotive cu Abur din municipiu, tractând o garnitură nu mai puțin valoroasă din punct de vedere istoric — Trenul Regal. Locomotiva a fost comandată, de către Regele Ferdinand, societății Ernesto Breda, din Milano, cu specificația ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale. Garnitura a fost finalizată după moartea Regelui, dar în vagoanele sale au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, dar și demnitari străini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker și Todor Jivkov. (Sursa: Agerpress)
În total la Reșița au fost fabricate 1.491 de locomotive cu aburi, până în anul 1964, când s-a trecut la producerea de locomotive Diesel și mai apoi electrice.
Cu două excepții, piesele concentrează istoria de aproape un secol a acestei componente a industriei reșițene.
Vă invităm să citiți și celelalte articole ale noastre din categoria Călătorii
25 Comments
Simona Stavăr
Ce drăguț :>
Geo
Frumos. Am auzit de muzeul acesta, dar nu am reusit sa il vad.
Tyna
Nu e timpul pierdut!
Geo
Ai mare dreptate!
Mirela Nenciu
Foarte frumos!Mi-as dori foarte mult sa vizitez Muzeul Locomotivelor.
Tyna
Dacă ajungi prin zonă, să nu-l ratezi.
Dana Petraru
Sotul lucreaza in domeniu,sigur el si baiatul ar fi foarte incantati……
Tyna
Sunt convinsă! Și eu am fost încântată
Oli
Foarte interesant articol, nu știam de acest muzeu. Cu siguranță merită vizitat de cei care ajung în zonă!
Tyna
Așa e! Poate ajungi și tu pe acolo…
Catalina Dumbrava
Mi-ar placea si mie acolo sa-l vizitez! Cu ajutorul vostru pot vedea lucruri/ locuri pe care nu am reusit sa le vad. Pupici!
Tyna
Mă bucur
Balan Daniela
felicitari pentru articol
Tyna
Multumesc!
Barbalata Mirela
Frumos!!! Recunosc ca nu am ajuns pana acolo dar sper sa o fac intr-o zi
Tyna
Si eu l-am vizitat acum pentru prima data, dar m-am gandit ca merita popularizat.
Daniela Cusa
Nu am mai auzit de acest muzeu. Insa imi plac pozele.
Tyna
Ma bucur
Audrey
Foarte frumos articolul.
Tyna
Multumesc!
Denisa Oprea
Nu am vizitat acest loc si nici nu stiam de existenta lui pana acum. Felicitari pentru articol!
Tyna
Multumesc! O idee foarte buna.
Clipa Narcisa
Din Suceava pana la Resita e drum lung, din pacate.
Cornelia
Frumos articol,felicitări!mi-ar plăcea si mie sa-l vizitez.
Tyna
Mulțumesc!