Oliver Twist de Charles Dickens – recenzie

19

Oliver Twist

Charles Dickens

Titlu original: Oliver Twist

charles_dickens_quote

Charles John Huffam Dickens (n.7 februarie 1812 – d.9 iunie 1870) a fost un scriitor englez reprezentativ pentru realismul secolului al XIX-lea, cunoscut prin opere precum Marile speranțe, Aventurile lui Oliver Twist, David Copperfield, Martin Chuzzlewit, Dombey și fiul, Timpuri grele, Dugheana cu vechituri (Prăvălia cu antichități), Documentele postume ale clubului Pickwich, Nicholas Nickeby, Barnaby Rudge, Poveste despre două orașe.

oliver-twist

oliver

Romanul Oliver Twist a fost publicat în 1838. Oliver Twist este una din cele mai cunoscute opere ale lui Charles Dickens, fiind unul din primele exemple de roman social. Autorul analizează relele societății engleze din secolul al XIX-lea: sărăcia, exploatarea minorilor, criminalitatea urbană și ipocrizia societății victoriene.
Am vrut să arăt, în micul Oliver, principiul binelui care, în pofida tuturor circumstantelor potrivnice, învinge, în cele din urmă.”, Charles Dickens
Pe cînd Charles Dickens avea 12 ani, tatăl său a fost încarcerat din cauza unor datorii neplătite, toată familia însoțindu-l la „workhouse”, adică o casă de muncă unde săracii prestau muncă neplătită pentru a-şi plăti datoriile, primind în schimb doar mâncare și un spaţiu de locuit. El a fost repartizat la muncă într-o fabrică, unde lipea etichete pe sticle. Această experienţă amară l-a lăsat cu o puternică opoziţie faţă de munca infantilă şi faţă de tratamentul inuman al săracilor, în special al copiilor, fapt care se reflectă mai tîrziu în cutremurătorul roman Oliver Twist.

oliver1

Cartea ne spune povestea unui copil, Oliver Twist, care este exploatat la sânge într-o manufactură, apoi este plasat într-un orfelinat de unde fuge și rătăcește pe străzile Londrei unde îl va întâlni pe Artful Dodger, șef al unei bande de hoți de buzunare antrenată și folosită de bătrânul hoț Fagin.
Mama lui Oliver, o femeie săracă şi decăzută, a murit la nașterea lui Oliver.
„Într-un mic orasel din Anglia, într-o casă de săraci, s-a născut un baiețel. Copilașul era foarte slăbit, dar se lupta să trăiască. Doctorul și bătrâna femeie de la adăpostul săracilor nu i-au acordat prea multă îngrijire și atenție, însă copilul, Oliver, a supraviețuit și a început să țipe puternic. Așa s-a născut Oliver….”
Micuțul orfan este crescut până la vârsta de 9 ani într-o casă socială dintr-o parohie de la marginea Londrei, unde duce un trai mizerabil, plin de foamete și privaţiuni şi suferință, ”fără osteneala de a primi prea multă mîncare sau îmbrăcăminte”. Copiilor de acolo li se dădeau trei mese pe zi, constînd în fiertură de ovăz, o ceapă de două ori pe săptămînă şi o jumătate de chiflă duminica. Prin intermediul domnului Bumble, paracliserul parohiei, Oliver este angajat ca ucenic la pompele funebre, la domnul Sowerberry, fiind bocitor la înmormântări. Când credea că destinul îi începe să surâdă, lucrurile iau o întorsătură urâtă şi acesta fuge la Londra sperând într-o destin mai bun. Când credea că destinul îi începe să surâdă, lucrurile iau o întorsătură urâtă și acesta fuge la Londra spre un destin mai bun, spera el. După un drum lung, plin de peripeții și întâmplări neașteptate acesta ajunge la Londra unde are ghinionul să-l întâlnească pe hoțul de buzunare Dodger, care îi oferă masă și casă… dar nu pe gratis, ci va cădea în mâinile unei bande de hoți, al cărei șef era Fagin.

fagin

Descrierea lui Fagin ne arată un om ca un diavol, ca un şarpe, alunecînd pe nesimţite, „târându-se pe lângă pereţi şi uşi… ca o reptilă dezgustătoare, născută în noroiul şi întunecimea prin care se mişca…

Din banda de infractori făceau parte și tîlharul Bill Sikes și partenera acestuia, Nancy.

oliver2

Oliver cunoaște oameni diferiți, de la criminalul Bill și misteriosul domn Monks la bunul domn Brownlow, Rose și familia Maylie, și Nancy, cea care datorită lui Oliver devine o persoană mai bună, și îl va ajuta, însă plătind foarte scump: ea îi povestește ce a auzit atunci când Fagin vorbea cu un anume Monk despre Oliver, de unde vine și cine îi sunt părinții, dar este descoperită că oferea informații și omorâtă. Oliver descoperă ce este fratele vitreg a lui Monks, acesta încercând să-l omoare pentru a lua moștenirea ce i se cuvenea acestuia. Află tragica poveste a părinților lui și descoperă că Rose îi este mătușă. Domnul Brownlow, care a fost foarte bun prieten cu tatăl lui Oliver îl adoptă. Finalul poveștii este pozitiv, transmițând un foarte frumos mesaj: binele, dreptatea și cinstea înving răul, triumfând, iar cei răi își primesc pedeapsa.
Am dorit să arăt prin micul Oliver, principiul Binelui, supravieţuind oricărei circumstanţe disperate şi triumfând, în cele din urmă” (Charles Dickens)
Cartea a fost o bogată sursă pentru adaptări de teatru, cinema și comedii muzicale. Cele mai cunoscute ecranizări sunt: Aventurile lui Oliver Twist de David Lean din 1948, Oliver! de Carol Redd din 1969, câștigător a cinci Premii Oscar și Oliver Twist regizat de Roman Polanski din 2005.