Orfani in Brooklyn de Jonathan Lethem, Editura Corint – recenzie

12

Orfani în Brooklyn

(Motherless Brooklyn – 1999)

Jonathan Lethem

Editura Corint

Nr. pagini: 448

An aparitie: 2019

Editia: a II-a, tie-in

Traducator: Irina Negrea

Primul titlu în colecția CORINT FICTION

Roman distins cu NATIONAL BOOK CRITICS AWARD 1999 şi GOLD DAGGER AWARD 2000
Declarat cel mai bun roman al anului 1999 de Esquire, McSweeney’s, The New York Times și Paris Review.
Lionel Essrog este măscăriciul Brooklynului, un orfan pe care impulsurile sindromului Tourette de care suferă îl fac să latre, să numere și să masacreze limba engleză în cele mai surprinzătoare și originale moduri. Împreună cu trei prieteni de la Orfelinatul pentru băieți St. Vincent, Lionel muncește pentru agenția de detectivi a maruntului mafiot Frank Minna. Atunci când șeful său este înjunghiat mortal, lumea lui Lionel este zgâlțâită din temelii. Orfani în Brooklyn este un omagiu adus povestirii clasice cu detectivi, un roman cu adevărat captivant și memorabil.
Cel mai bun roman polițist din ultima vreme… Puneți niște Raymond Chandler, Oliver Sacks și un strop de Irvine Welsh într-un blender. Apăsați pe buton, așteptați relaxați, iar rezultatul acestui regal literar/culinar hibrid va fi ceva asemănător fantasticului Orfani în Brooklyn. – Maxim
O carte remarcabilă.. Orfani în Brooklyn este, printre altele, o satiră la adresa spiritului Zen din metropolă newyorkeza și o poveste încărcată de mister. – Time Out New York
Dialoguri sclipitoare și răsturnări de situație… O aventură fascinantă! – The Guardian

Orfani în Brooklyn” de Jonathan Lethem este un roman polițist provocator, cu un erou atipic dar fascinant din punctul meu de vedere, o poveste care impresionează prin multiplele aspecte psihologice ale personajului principal și modul în care acestea definesc acțiunile lui.
M-a captivat, nu neapărat acțiunea cât felul în care Lionel Essrog, un protagonist „altfel”, reușește să descâlcească ițele misterioasei morți a șefului lui precum și modul în care cuvintele și asocierile de cuvinte   reprezintă ceva ce declanșează butonul logicii acestuia.
Povestea lui Lionel transmite nu numai curaj și dorința de a face dreptate ci și  tristețe și duioșie, elemente care o fac fascinantă!  Tipare de comportament anormal, emoții instabile, ticuri verbale, obsesii și compulsii, impulsivitate, cuvinte strigăte stalcit, toate acestea caracterizează Sindromul Tourette, o boală genetică de care suferă Lionel Essrog.
„Cuvintele mele încep să smulgă nervos firele din urzeala, căutând să domine un punct slab, o ureche vulnerabilă. Și atunci mă apucă o nevoie imperioasă de a striga în biserica, în camera copilului, în cinematograful ticsit de lume. E ca o mâncărime inițial insignifiantă. Dar mâncărimea acesta devine curând că  un torent în spatele unui baraj șubrezit. (…) Mâncărimea aceea înseamnă viața mea.”
Lionel a crescut în biblioteca Orfelinatului De Băieți St. Vincent din Brooklyn. Copil neînțeles de colegii lui, a fost marginalizat, considerat jalnic, evitat datorită comportamentului tourettic și privit că un înapoiat mintal. Băiatul era topit după afecțiune, iubire și alint abdorbind ca un burete orice apreciere. Viață lui ai a altor trei  orfani, colegi cu Lionel la Orfelinat, s-a schimbat când un șmecheraș din Brooklyn, uns cu toate alifiile, care cunoștea  filozofia străzii, îi racolează să-l ajute la firma lui de „mutări de obiecte” care mai târziu se va transformă în agenție de detectivi, „The Minna Agency”.
Frank Minna, măruntul mafiot de cartier, a fost cel care l-a alintat „Dihanie” pe Lionel, tot el a fost cel care i-a dat prima carte despre ciudățenia lui, „Să înțelegem Sindromul Tourette” și tot el a fost cel care l-a lăsat să-și manifeste ticurile tourettice iritante fără să facă mare caz din acest fapt. Da, borfașul mărunt avea și el slăbiciunile lui: cei patru orfani din Brooklyn, banii și bancurile. Iar Lionel și-a arătat recunostiinta pentru Minna, în felul lui, prin loialitate și iubire tourettică.
Și iată cum acestă gașcă de orfani din Brooklyn abandonează liceul pentru a se transforma în agenții unui mafiot neînsemnat devenind Oamenii-lui-Mînă. Au învățat multe de la șeful lor, cum să culeagă informații, de cine să se ferească, și cum să rezolve cu brio însărcinările primite. Acum, Lionel poartă costum, conduce mașina, interceptează convorbiri telefonice, face filaj, transportă și colectează bani, este unul dintre detectivii lui Frank Minna. Împreună cu ceilalți trei colegi de Orfelinat formează o familie, un grup în care el și-a găsit locul și este tolerat și uneori apreciat. 
Existența lui Lionel, plină de obsesii, compulsii și ticuri este dezechilibrată total în momentul în care Frank Minna este ucis pe o alee întunecată în timpul unui filaj. Așa că, eroul nostru decide să se ocupe de caz, suferind și dorind răzbunare în felul lui pentru pierderea mentorului, devenind cu adevărat speriat atunci când își da seama că cineva îi vânează pe Oamenii-lui-Minna, adică pe ei, cei patru orfani din Brooklyn.
Și cum conspiratiile fac parte din manifestările Sindromului Tourette, mintea lui Lionel se învârte  ca  un titirez încercând să deslușească misterul morții lui Frank Minna, demonstrând tuturor că „țicnit nu este totuna cu tâmpit”!
Mi-a plăcut mult această lectură polițistă  cu latura psihologică, foarte bine evidențiată de către autor, care  a  reusint să mă captiveze de la prima până la ultima pagină, lectură pe care o recomand  tuturor celor care iubesc  poveștile cu eroi „deosebiti”.
Fragment:
“Eu am crescut în biblioteca Orfelinatului de băieți St. Vincent, în acea parte din centrui Brooklynului pe care niciun antreprenor de construcții nu dorește deocamdată să o revendice în scopul amenajării vreunui cartier modern pentru oameni avuți; nu se află exact în Brooklyn Heights, nici în Cobble Hill, nici măcar în Boerum Hill. Orfelinatul este amplasat efectiv pe rampa de ieșire de pe Brooklyn Bridge, dar într-o zonă de unde nu vezi Manhattanul și nici podul propriu-zis, pe autostrada cu opt benzi de circulație, tapetată cu tribunale civile amorfe și monolitice, din care, deși cenușii și distante cum păreau, unii dintre noi, băieții, izbutisem să vedem și măruntaiele, uitându-ne din departamentul central de triere al oficiului poștal din Brooklyn, o clădire care zumzaia și licărea toată noaptea, cu porți ce se deschideau huruind pentru a lăsa să între camioanele pline cu munți de articole misterioase numite scrisori; sau din Școala profesională de automecanică „Burton”, unde elevii înăcriți, încercând să priceapă ceva din monotonia vieții, se revărsau afară de două ori pe zi în recreatii de sandvicinri-cu-bere, năvălind în bodega ticsită de alături, timorand trecătorii și înflăcărându-ne pe noi, băieții, cu gloria lor de derbedei posaci; ori dintr-un parc, de pe un șir de bănci părăsite sub hustul de granit al lui Lafayette, indicând cu degetul punctul în care intrase în bătălia de la Brooklyn; sau dintr-o parcare de mașini înconjurată de un gard înalt coafat pe toată lungimea cu o fâșie lată de carlionti din sârmă ghimpată și steaguri fluorescente falfaind în vânt; și dintr-o construcție din cărămidă roșie, Casa de Adunare a quakerilor, care se presupune că există acolo încă din vremea când tot restul în jur era doar un teren agricol. Pe scurt, această harababura de lucruri la intrarea îmbâcsită în vechiul cartier dărăpănat era în mod oficial Nicăieri, un loc cu îndârjire ignorat de cei care îl traversau spre Altundeva. Până ca Minna să mă salveze, eu am trăit, cum spuneam, în bibliotecă.
Mi-am propus să citesc toate cărțile din biblioteca aceea că un cavou, toate donațiile mizerabile, inerte, care fuseseră vreodată indexate și uitate acolo – un simbol al fricii și al plictiselii mele profunde la St. Vincent și, totodată, un semn precoce al compulsiilor mele tourettice de a număra, a procesa și a inspecta.”
Motherless Brooklyn este un film american de crimă neo-noir din 2019 scris, produs și regizat de Edward Norton, bazat pe romanul din 1999 cu același nume de Jonathan Lethem.

Cartea Orfani in Brooklyn de Jonathan Lethem poate fi comandată de pe edituracorint.ro, elefant.ro, libris.ro, librarie.net, carturesti.ro, cartepedia.ro

Recenzii, prezentări și articole Editura Corint

About Author

12 comentarii

  1. Foarte interesantă recenzia! ❤ Îți așteptam cu nerăbdare părerea despre carte, iar acum m-ai convins că îmi va plăcea. Mulțumesc mult pentru recomandare! ❤

    • familiasimionescuyahooro on

      Multumesc mult, Geo, asa este !❤O carte deosebita, un protagonist deosebit!❤

  2. Super!! Ai descoperit inca un personaj atipic si foarte interesant! Felicitari, Carmen, superba si ispititoare recenzie, multumesc pentru recomandare, m-ai tentat la maxim cu cartea asta! Si vreau sa vad si filmul, cu siguranta!

    • familiasimionescuyahooro on

      Cu mare drag, Oli!❤Iti multumesc mult si eu!❤ Si eu vreau sa vad filmul, sunt curioasa mai ales de interpretarea personajului principal!❤

  3. Mirela Barbalata on

    Interesantă carte!!! Un roman polițist atipic, ca și personajul, de altfel,.

    O recenzie tentantă!
    Felicitări!

Spune-ți părerea!