Sărmane creaturi de Alasdair Gray, Editura Polirom – recenzie
Sărmane creaturi
(Poor Things – 1992)
Alasdair Gray
Editura Polirom
Colectie: Biblioteca Polirom. Actual
An apariție: 2024
Nr. pagini: 344
Traducere din limba engleză și note de Magda Teodorescu
- Acum într-o ecranizare de excepție.
- Roman distins cu Whitbread Novel Award si The Guardian Fiction Prize.
Alasdair GRAY (1934-2019) a fost un artist pe cât de complex, pe atât de prolific. Poet, prozator, grafician, pictor, actor și dramaturg, Gray este considerat cel mai mare scriitor scoţian de la Walter Scott încoace. A studiat la Glasgow School of Art (1952-1957), unde a și predat vreme de patru ani, până în 1962. Apoi a lucrat ca artist independent, iar din 2001 a predat un curs de scriere creativă la universităţile din Glasgow și Strathclyde. A debutat în proză în 1981, cu Lanark: A Life in Four Books (Lanark: o viaţă în patru cărţi, Polirom, 2008), roman la care a lucrat aproape trei decenii și care a stârnit o adevărată senzaţie în Marea Britanie. Tradus pretutindeni în lume, Lanark este considerat de cotidianul The Guardian „unul dintre reperele prozei secolului XX”. Ulterior, Gray a mai publicat o serie de romane: 1982, Janine (1984), The Fall of Kelvin Walker (1985), McGrotty and Ludmilla și Something Leather (ambele în 1990), Poor Things (1992; Sărmane creaturi, Polirom, 2013), A History Maker (1994), Mavis Belfrage (1996) și Old Men in Love (2007; Bătrâni îndrăgostiţi, Polirom, 2010). Alasdair Gray este și autorul câtorva volume de povestiri: Unlikely Stories, Mostly (1983), Lean Tales (1985, în colaborare cu Agnes Owens și James Kelman), Ten Tales Tall and True (1993) și The Ends of Our Tethers (2003). A mai publicat cărţile de poeme Old Negatives (1989) și Sixteen Occasional Poems (2000), mai multe piese de teatru și câteva volume de eseuri cu un puternic iz de satiră socială și pamflet politic, printre care Why Scots Should Rule Scotland (1992, 1997) și How We Should Rule Ourselves (2005).
Ce secret straniu a făcut-o pe bogata, frumoasa, impetuoasa Bella să i se pară irezistibilă lui Archie McCandless, un student la medicină sărac? Să fi fost originea ei misterioasă în casa monstruosului său prieten Godwin Baxter, geniul a cărui voce putea perfora timpane? Această poveste despre dragoste adevărată și cutezanța științifică poartă cititorul din sălile de operații private ale Glasgow-ului de la sfârșitul epocii victoriene prin cazinouri pentru aristocrați, drojdia Alexandriei și un bordel parizian, pentru a ajunge la un apogeu întrerupt într-o biserica scoțiană.
Cel mai important romancier scoțian de la Sir Walter Scott încoace. – Anthony Burgess
O carte splendidă, captivantă… un triumf al ventrilocvismului literar. – New Statesman & Society
Spiritual și încântător scris. – The New York Times Book Review
Alasdair Gray este, probabil, un excentric, poate chiar un geniu, dar în mod cert reprezintă o voce originală și independența… Este un soi de William Blake modern, un extravagant creator de mituri cu o conștiința socială puternică, cu o viziune liberală asupra sexualității și cu accese de indignare moralizatoare temperate de un umor acid și de o autoironie șireată. – Los Angeles Times Book Review
Cartea Sărmane creaturi de Alasdair Gray poate fi comandată de pe Libris
Cartea Sărmane creaturi, scrisă de scriitorul și artistul scoțian Alasdair Gray, care a creat și multe dintre ilustrațiile cărții, preia și transformă într-un mod inedit mitul livresc al lui Frankenstein. Pe parcursul ei, autorul ne oferă întorsături de situație neașteptate, multe pagini spirituale și inteligente și un final elaborat cu ingeniozitate.
Modul în care este structurată această poveste este sclipitor de inteligent: o poveste în poveste, prezentându-ne două relatări nesigure despre viața Bellei Baxter, doi naratori care se ”duelează” cu versiuni diferite ale evenimentelor din poveste. Una fantastică, una mult mai ancorată în realitate. Prima – povestea principală, de altfel, – e o poveste victoriană spusă sub forma unei autobiografii a doctorului Archibald McCandless, iar a doua, la final, o scurtă scrisoare corectivă a Bellei Baxter prin care denunță aproape întregul manuscris al lui Archibald McCandless ca fiind doar ficțiune.
”Sărmane creaturi” mi-a oferit o lectură savuroasă și plină de miez, surprinzându-mă cu una dintre cele mai uimitoare povești despre maturizare pe care le-am citit vreodată.
De această dată, am văzut filmul înainte de a citi cartea și pot spune că e una din rarele situații în mi-a plăcut filmul la fel de mult, dacă nu chiar mai mult! – decât cartea. Este uimitor, suprarealist, grotesc și magnific! Nu voi face o comparație carte-film, vă voi spune doar că scenariul filmului respectă destul de bine cartea, și vi le recomand călduros pe amândouă!
Pornind de la motivul clasic al manuscrisului găsit, cartea se citește la început ca o reimaginare a mitului lui Frankenstein – o poveste despre celebrul monstru – deși de data aceasta este vorba despre o tânără pe nume Bella Baxter căreia i se oferă o a doua șansă la viață și este liberă de orice convenții și așteptări sociale. Un Frankenstein feminist.
Acțiunea romanului se petrece în epoca victoriană. Un Glasgow întunecat creează atmosfera și starea potrivită pentru această poveste fantastică, ce aduce cu un roman gotic. Dar la un moment dat cititorul este provocat să reconsidere ceea ce citește, căci cursul poveștii continuă să se schimbe și ia o direcție foarte neașteptată pe parcurs, adăugând strat după strat.
Ambiția științifică a lui Godwin Baxter de a crea însoțitorul perfect pentru el însuși este realizată atunci când o creează pe noua Bella, dar visul său este zădărnicit atunci când studentul la medicină Archibald McCandles, devenit asistentul doctorului Godwin Baxter, o cunoaște pe Bella și va fi fascinat de aceasta, cerând-o în căsătorie. Însă până să fie încununată originala poveste de dragoste, atât Godwin Baxter, cât și McCandles, sunt șocați de fuga Bellei cu Wedderburn – un avocat fără scrupule, un cuceritor notoriu -, dornică să ”experimenteze” înainte de căsătorie. Călătoria lor extravagantă va fi de fapt călătoria ei de autodescoperire, inclusiv a laturii sale sexuale (mai fin redată în carte și mult mai pronunțat și explicit în film).
Bella Baxter are candoarea și entuziasmul unui copil pentru experiență și senzații, lucru cu care nici creatorul ei, dr. Godwin Baxter, nici bărbatul care se îndrăgostește de ea, Archibald McCandless, nu știu să se descurce. De fapt, nimeni nu știe prea bine ce să facă cu Bella, care de fapt nu face altceva decât să-și arate cel mai pur ”sine”.
Satirizând romanul clasic victorian, ”Sărmane creaturi” este o alegorie politică hilară și o poveste postmodernistă care propune teme de gândire referitor la dorințele bărbaților și nevoia de independență a femeilor. O perspectivă originală asupra epocii victoriane prin ochii epocii moderne. Elementele suprarealiste, narațiunea discutabilă și personajele care sfidează clasificarea stereotipurilor fac din ”Sărmane creaturi” un roman cu adevărat unic.
6 Comments
Ana Sylvi
Mulțumesc tare mult pentru impresii! Le așteptam cu mult interes fiindcă aș vrea să văd filmul și voiam ceva păreri. Mă gândeam eu că e bun, că doar nu lua 4 premii Oscar chiar degeaba.
Oli
Cu mare drag! Cartea e foarte buna, iar ecranizarea sa e o realizare cinematografica extraordinara! Decoruri inedite, personaje extravagante (exceptional jocul actorilor) si un subiect senzational!
Tyna
Foarte bună recenzia! Am văzut filmul, care mi-a plăcut foarte mult, și vreau să citesc și cartea. Mulțumesc mult pentru recomandare!
Oli
Multumesc!❤ O sa-ti placa si cartea, cu siguranta!
Mirela Barbălată mirelabarbalata.bio
O recenzie plină de intensitate! Oricum se simte cât de mult ți-a plăcut cartea, iar recomandarea ta mi-a mers la inimă . Sincer, probabilitatea de a vedea filmul înainte este destul de mare.
Felicitări pentru recenzie!
Oli
Multumesc! Iti recomand si cartea, si filmul, merita cu prisosinta!