Secretele Nordului de O.G. Arion, seria Somnul zeilor, Editura UP – recenzie

1. La marginea lumii – 2020 – recenzie

2. Continentul pierdut – 2021 – recenzie

3. Secretele Nordului – 2022

4. Regatul sufletelor blestemate

5. Mai presus de regi

6. Somnul zeilor

Bătălii, intrigi, secrete străvechi îngropate în zăpezile veșnice ale Lupiniei și în nisipurile Kritei. O nouă regină, "cea aflată", se ridică în apus și amenință pacea și liniștea Merikasului, iar un rege este pe punctul de a-și pierde regatul. Cine? Veți afla doar citind "Secretele nordului", cel de-al treilea volum din Seria "Somnul Zeilor"

Pentru mine, ca și pentru mulți alți cititori, cu siguranță, semnătura Oanei Arion e un gir al unei lecturi de calitate. Secretele Nordului, al treilea volum al fascinantei serii Somnul zeilor, după La marginea lumii și Continentul pierdut, ne poartă într-o o poveste complexă, bine dezvoltată, pe mai multe planuri, cu protagoniști multipli, un splendid epic fantasy medieval, care nu doar că menține ștacheta sus în privința volumelor seriei, ba chiar, aș zice eu, o ridică și mai sus! Un volum de poveste, uluitor, plin de aventuri și peripeții încărcate de suspans și neprevăzut! Ca și la volumele precedente, am admirat scriitura rafinată a Oanei Arion – una din cele mai dragi mie autoare contemporane autohtone -, cu fraze atent meșteșugite, dialoguri sprințare și pline de miez, descrieri somptuoase, pline de forță și lirism.

Cartea e structurată în trei părți, douăzeci și patru de capitole, iar acțiunea urmează câteva fire principale, însoțind, alternativ, diferiții protagoniști ai cărții, pentru a se întrepătrunde pe parcurs.

Excepționalul univers al cărții are în centru continentul Merikas, cele nouă regate care îl compun – Elandria, Saiffon, Brotte, Villia, Lokkras, Chimerya, Krita, Dantell, Lupinia, populat de o vastă galerie de personaje, migălos construite, ce însuflețesc uimitoarele povești care se se iau la întrecere în paginile cărții, care mai de care mai frumoasă, mai interesantă, mai aparte, mai… cumva! O talentată artizană a creării de lumi, autoarea ne surprinde și de această dată prin elaborata construcție a frescelor sociale, a credințelor, a obiceiurilor și miturilor.

Foarte binevenită este anexa de la finalul volumului cu descrierea caracteristicilor sociale, politice, economice și de relief ale fiecărui regat în parte, religia și heraldica, plus arborii genealogici ale principalelor familii regale. Ne sunt oferite de asemenea un glossar de termeni, o listă a zeităților triburilor nordice, iar cartea vine însoțită de o foarte frumos realizată hartă a ținuturilor în care are loc acțiunea. Am apreciat toate aceste elemente ce dau un plus de valoare felului în care se prezintă cartea, ca să nu mai spun de coperta și titlul foarte atrăgătoare, ele însele o invitație de a păși în poveste.

Cutreierând meleaguri stranii, ospitaliere sau, mai adesea, sălbatice și periculoase, ne reîntâlnim cu personaje știute deja, dar cunoaștem și altele noi, surprinzătoare. Un plus pentru personajele feminine puternice, fie ele pozitive, sau nu, care au un cuvânt de spus în mersul lucrurilor. Spre bucuria mea, nu lipsesc nici personajele necuvântătoare, căci Oana, mare iubitoare de animale, ne oferă în toate cărțile sale asemenea personaje de îndrăgit.

În străvechea cetate a Elenthalului îl regăsim pe regele Elandriei: îndrăgitul nostru erou, Aserthe! După plecarea Oonei din Cascadia, Aserthe, măcinat de tristețe, ar fi vrut să plece în căutarea ei, dar nu știa de unde să înceapă. Acum era căsătorit cu o prințesă din înghețatul nord, prințesa Alido, fiica reginei Irmhild, legând astfel o puternică alianță. Soarta îi zâmbise și în alt fel, căci tânărul nostru rege se îndrăgostise la prima vedere de proaspăta lui soție, care îi dăruise doi prunci, gemeni.

Ce s-a mai întâmplat între timp cu celelalte personaje? Esai, prietenul lui Aserthe și spaima mărilor din sud, acum stăpânitorul unei cetăți prospere, era îmblânzit de dragostea pe care i-o purta soției sale. Eram curioasă ce s-a întâmplat cu unul din personajele mele preferate, var Rokkas. Ei, bine, acesta e distrus de pierderea soției sale, Tamsyn. Rămas singur cu un bebeluș în brațe, fiica sa, face cu greu față provocărilor funcției sale de regent. Va fi ajutat de prințesa Elah și de magul Surya, inventatorul prețiosului metalul vrăjit care poate lua orice formă dorește deținătorul său! Nu lipsesc de la întâlnirea cu cititorii nici Raielyn, regina din Villia, vrăjitoarea Ooona, înțeleptul Lymmir, sau paladinul Mazen, ca să enumăr doar câteva din personajele care dau viață paginilor.

Cea mai mare parte a acțiunii ne poartă în Nordul înghețat, după cum ne dezvăluie și titlul, de altfel. În Lupinia, cel mai nordic regat al continentului, ținutul zăpezilor veșnice, a pădurilor întinse și a fiarelor sălbatice, unde oamenii sunt aspri și neînfricați, iar magia e parte din viața de zi cu zi, domnește regina Irmhild, care se află în pragul unui război cu triburile din jur, începând cu uriașii strizi reprezentați de Amaruk, ”lupul cenușiu”. Tot aici, în nord, se află fostul paladin Philibert, izgonit și aflat în dizgrație, dar și pierduta Oona, a cărei inimă rămăsese tot la Aserthe, și care află cu stupoare despre nunta acestuia. Când vremurile se tulbură, Regina Irmhild va căuta ajutor la ginerele său, Aserthe, un personaj complex, care ne surprinde prin evoluția sa. Nu vă spun mai multe, dar, de această dată, Aserthe și fostul său prieten, Philibert, se vor afla pe laturi opuse ale baricadei. Ce va fi să fie, vom vedea…

Vă spuneam că dau un mare plus pentru personajele feminine puternice ale cărții, iar din acest punct de vedere cu totul remarcabilă este Yatis, sora lui Aserthe, regină aspirantă ahtiată după putere, pe care o găsim în misterioasa Krita, unde suntem purtați din cetatea Yanthalului în al său întins Deșert Roșu. Yatis va arunca totul în lupta pentru tronul despre care crede că i se cuvine de drept, secondată de al său frate, Blayne. Comploturi, crime, trădări, nimic nu e prea mult.

Cam acestea ar fi, în linii mari – foarte mari, mai bine zis, căci abia am ”zgâriat” un pic suprafața cărții -, planurile principale ale cărții. Dacă ați citit deja La marginea lumii și Continentul pierdut, sunt sigură că veți savura acest al treilea volum al seriei, iar dacă nu, sper că v-am trezit curiozitatea. Întâmplări care-ți solicită limitele imaginației, magie și mister, compromisuri și intrigi politice, bătălii epice, alianțe neașteptate și căsătorii aranjate, relații amoroase pasionale și povești de iubire delicate, trădare și crimă, prietenie și loialitate, plus câteva întorsături de situație surprinzătoare. Și un world building de-a dreptul spectaculos! Scene pline de emoție și sensibilitate, alternând cu imagini sângeroase, pe fundalul unor decoruri uluitoare, surprinse în imagini vii, pline de parfum și culoare. De toate acestea – și de multe altele în plus – veți avea parte lecturând Secretele Nordului. Epilogul cărții ne surprinde cu un ”cliffhanger”, făcându-ne să așteptăm cu nerăbdare următorul volum, Regatul sufletelor blestemate!

În încheiere, nu pot decât să vă spun că, dacă nu ați descoperit încă această serie, Somnul zeilor, nu mai amânați, e o încântare pentru fanii genului! O recomand călduros!

Fragment:

– Incredibil, murmură Yatis.

Se ridică de pe scaun și păși în jurul creaturii al cărui trup părea că tremură sub razele soarelui. Fuioarele delicate de fum din care era plăsmuită se mișcau și se contorsiona au asemenea unor șerpi ciudați, iar ochii verzi o urmăreau.

– Incredibil, repetă ea. Care este puterea unui zullit?

– Ei, bine, răspunse Runne după ce sorbi din cupa de argint, poate fi invocat prin puterea sângelui de către cel care are o lamă lytiană. Poate ucide la comandă și se supune necondiționat poruncii celui care l-a chemat. Și mai este ceva: zulliții au capacitatea de a intra în trupurile oamenilor și de a-i controla, dar au și o slăbiciune. Puterile lor dispar temporar atunci când se află în legătură directă cu Pământul. De acolo își extrag energia.

– Vrei să spui că dacă o arătare ca asta pășește, să zicem, pe o piatră de vine inutilă? făcut Blayne amuzat.

Runne se răsuci către el și îl fulgeră cu privirea. În schimb, atunci când vorbi vocea lui era calmă, de parcă furia trezită de vorbele prințului era incapabilă să izbucnească dincolo de buzele arse de vânturile deșertului.

– Întocmai.

– Atunci vom face în așa fel încât inamicii noștri să se afle în locul potrivit, la momentul potrivit. Acum chiar mă bucură faptul că Yanthalul nu are străzi pietruite ca Elenthalul, chicoti Blyne, fără a-și lua privirea de la Gaal.

– Cred că este timpul să întocmim un plan, rînjii Yatis și ridică frumoasa cupă încrustată cu mici ametiste în dreptul buzelor. Viitorul nostru începe azi.

Cartea Secretele Nordului  are lansarea sâmbătă, 4 iunie, în cadrul în cadrul Salonului Internaţional de carte Bookfest 2022, pavilion B2, stand F01.

Program evenimente Editura UP la Bookfest 2022