Soția dispăruta de Bella Ellis, Editura RAO – recenzie

Soția dispăruta

(The Vanished Bride – 2019)

Bella Ellis

Traducere: Roxana-Cristina Gheorghe

Nr. de pagini: 352

An apariție: 2023

Bella Ellis este pseudonimul sub care Rowan Coleman, autoare de bestselleruri Sunday Times și New York Times, pasionată de viața și creația celor trei surori Brontë, scrie Misterele surorilor Brontë, o serie în care cele trei sunt detectivi amatori, înainte de a deveni scriitoare celebre. Rowan Coleman locuiește împreună cu soțul ei și cei cinci copii în Hertfordshire.

1. Soția dispărută – The Vanished Bride – 2019
  2. The Diabolical Bones – 2020
  3. The Red Monarch – 2021
  4. A Gift of Poison – 2023

În anul 1845, într-un sat din Yorkshire, o tânără soție și mamă dispare din casa ei, lăsând în urmă doi copii mici și o baltă de sânge. La doar câțiva kilometri distanță, fiicele unui preot modest, surorile Brontë află despre crimă. Charlotte, Emily și Anne sunt îngrozite și intrigate de dispariția misterioasă. Aceste trei femei creative, energice și pline de resurse, care nu își publicaseră încă romanele, își dau seama rapid că au toate abilitățile necesare pentru a fi niște „doamne detectivi“ excelente. Deși se confruntă cu o societate care crede că locul unei femei este să stea în casă și nu să cutreiere satele și orășelele pentru a căuta indicii, nimic nu le va opri pe cele trei surori să descopere ce s-a întâmplat cu femeia dispărută, chiar dacă își pun propriile vieți în pericol.

Soția dispărută are toate ingredientele unui roman de succes: o intrigă captivantă, personaje celebre, mister, relații complicate, atmosferă gotică, replici interesante și un strop de umor.

Sunt o mare admiratoare a operelor surorilor Brontë, La răscruce de vânturi și Jane Eyre fiind incluse în topul nostru Top 8 cărți clasice scise de femei.

Am fost încântată să le regăsesc pe cele surori ca personaje principale în acest roman, care ne transportă înapoi în timp, în anul 1845, înainte ca fascinantele lor capodopere să fie publicate.

Cartea reușește să te captiveze încă de la primele pagini. Elizabeth Chester, o soție supusă și o mamă iubitoare, dispare fără urmă, camerista găsindu-i dimineața camera plină de sânge. Intrigate de acest caz tulburător, Emily, Charlotte și Anne Bronte încep propria lor anchetă, empatizând imediat cu soția dispărută.

Din primele indicii descoperite de ele se conturează o posibilitate tulburătoare. Prima soție a lui Robert Chester, soțul femeii dispărute, se sinucisese la scurt timp după nașterea fiului lor. Oare temperamentul violent și instabil al lui Robert să o fi împins la acel gest disperat? Comportamentul lui după dispariția celei de-a doua soții era cel puțin bizar, părând că ascundea ceva.

Autoarea Bella Ellis a efectuat o minuțioasă muncă de documentare, reușind să reflecte foarte bine personalitățile distincte ale celor trei surori și ale nestatornicului lor frate, Branwell, precum și legăturile dintre ei. Charlotte excelează prin inteligență și puterea de analiză, Emily prin curaj și spiritul ei înflăcărat, Anne prin intuiție și abilitatea de a interoga martorii, iar Branwell prin perspicacitate, asta când nu-și plânge de milă și reușește să fie treaz.

În munca lor asumată de detectivi amatori, cele trei surori trebuie să dea dovadă de multă ingeniozitate, întrucât în acea perioadă de timp se considera că o femeie ar trebui doar să aibă grijă de casă, iar deciziile referitoare la viața ei să fie luate ori de tată,  ori de soț, ori de un alt bărbat care-i era tutore. Singurele ocupații admise pentru o femeie erau fie de profesoară, fie de guvernantă, în niciun caz de detectiv.

Complicatul puzzle se întregește încetul cu încetul, fiecare soră aducându-și un aport prețios. Surorile Bronte par că prind viață în fața ochilor noștri, în timp ce străbat frumoasa și sălbatica regiune Yorkshire, mânate de simțul dreptății. Avem parte de descrieri minunate ale peisajelor, de interacțiuni interesante, dar și de momente cu accent gotic, ce-ți dau fiori pe șira spinării, ca atunci când Emily pătrunde noaptea în înfricoșătoarea casă Chester.

Deși este o carte de ficțiune, nu am putut să nu remarc că anumite elemente din acțiune ar fi putut să o influențeze pe Charlotte Bronte în scrierea fascinantei ei opere ”Jane Eyre”.

Vă invit să descoperiți în carte întreaga acțiune și deznodământul, care vă va surprinde cu siguranță. Aștept cu nerăbdare următoarea carte din serie!

Cărțile apărute la Editura RAO pot fi comandate pe raobooks.com, elefant.ro, librariadelfin.rolibris.ro, librarie.net, cartepedia.ro, carturesti.rolibrex.roemag.ro