Zenobistele de Cristiana Pantici, Editura Hyperliteratura – recenzie

Zenobistele: 27 de feluri de a avea succes, regăsindu-ți feminitatea

Cristiana Pantici

Editura Hyperliteratura

An apariție: 2022

Nr. pagini: 384

Cristiana Pantici este PR-ul editurii Hyperliteratura și freelance jurnalist la Vice România. Între copertele cărții sale de debut le puteți descoperi pe: Zara Serinella, Gilda Comârzan, ALUZIVA, Melinda Teohari, Petronela Rotar, Daria Jane, Oana Maria Zaharia, Simina Cernat, Anca Dumitrescu, Bogdana Goea, Maria Popovici, Marilu Dobrescu, Rusanda Davideanu, Camelia Cavadia, Layal Murad, Ligia Pârvulescu, Anca Maria Ciofîrlă, Lorena Șerban, Adina Foldager, Bianca Adam, Ligia-Verkin Keșișian, Anastasia Gavrilovici, Raisa Beicu, Luisa Ene, Andreea Rusu, Ada Galeș și Nora Iuga.

Ce este feminitatea și în ce constă forța unei femei?
Pot ele supraviețui împreună?

Am stat de vorbă cu 27 de femei din România, cu vârste între 23 și 91 de ani (scriitoare, jurnaliste, artiste, antreprenoare, profesoare, actrițe, influencerițe) și le-am întrebat ce înseamnă pentru ele puterea, libertatea și cum au reușit să atingă succesul, indiferent de câte obstacole au avut de întâmpinat. Te invit într-o călătorie emoționantă a descoperirii și transformării unor fetițe în adevărate femei care și-au pus amprenta în tot ceea ce au realizat.

Aceasta nu este o carte cu sau despre vedete mondene, cu conturi de Instagram perfecte și citate motivaționale de duzină, ci este o serie de povești despre situații dificile și alegeri, temeri și curaj, traume și vindecări, pierderi și regăsiri, dezamăgiri și împliniri, relatate frust și sincer. Este o carte despre frumusețea imperfecțiunilor, greutățile acceptărilor și metamorfozarea abuzurilor uneori în puteri speciale.

Nu în ultimul rând, este și cartea TA, datorită exercițiilor de introspecție și creative writing inspirate din biografiile fiecărei zenobiste, prin care îți vei da seama cât de puternică ești la rândul tău.

,,Ne spunem povești cu scopul de a trăi” spunea odată celebra scriitoare Joan Didion. Cuvinte simple care ascund însă multă profunzime și care relevă, dincolo de esență, o realitate distinsă. Suntem povestitorii vieților noastre, verbalizate sau tăcute, dar și parte din poveștile altora, apropiați sau străini, sub o formă sau alta. De altfel, în tot și toate sunt povești ce așteaptă a fi trăite și, de ce nu, spuse. Unele dintre acestea – reale sau imaginare – reușesc deopotrivă să spargă tiparele sufletești lăsând loc emoțiilor să prindă formă și să invite la reflecție, învățare, asumare.

Cu astfel de povești, ce emană atât blândețe, armonie, însuflețire, cât și întristare, ne întâlnim în cartea Zenobistele: 27 de feluri în care să ai succes, regăsindu-ți feminitatea”, publicată de Editura Hyperliteratura, care ne oferă o călătorie literară facilă, dar plină de afectivitate, printre zâmbete și lacrimi, iubiri și prietenii, reușite și pierderi, iluzii și speranțe. Dincolo de toate însă, este o carte cu și despre femei, 27 la număr, perfecte în imperfecțiunea lor, ce-și poartă frumusețea și gingășia, dar și dorurile, bucuriile și suferințele sufletești cu demnitate și curaj, vulnerabilitatea fiind ea însăși o pârghie puternică pe drumul împlinirii lor și regăsirii de sine. Toate aceste femei, cu vârste cuprinse între 23 și 91 de ani, din diferite arii de activitate, cunoscute în mass media sau nu, sunt precum zenobiile pământului, înfloritoare și atrăgătoare prin simplitatea lor, avide după cunoaștere, simțire, iubire sub toate formele ei. Coperta, în culori calde și senine, grafica cărții, realizată elegant și îmbogățită cu portretele alb-negru create de către pictorul Mihai Glodeanu, și titlul cărții – Zenobistele – acele femei puternice, exuberante în tăcerea lor, pătrunzătoare în reticența lor – precum o altă Zenobia, cea a lui Gellu Naum –  întregesc acest tablou literar plin de incandescență.

,,Într-o lume a semnelor, ea descifra în toate, semne. În fața lor se înclina tăcută, cu adânc respect. Inexplicabilul părea să aibă pentru ea neașteptate limpezimi, iar viața ei, neînsemnată și banală pentru ceilalți, constituia un ritual neîntrerupt.” – Gellu Naum – Zenobia

Aceste povești, crâmpei de gânduri, iluzii, tristeți, dorințe, ale unor suflete trecute prin tăișul amărăciunii, dezamăgirii, abuzului, haosului emoțional, au fost aduse laolaltă și așternute pe hârtie de către Cristiana Pantici, PR în cadrul editurii Hyperliteratura și freelance journalist la Vice România, o ,,tânăra care-și caută femeia sălbatică interioară”, un om simplu sau, pur și simplu, o FEMEIE, care continuă să (re)construiască momente, visuri, zâmbete, acel CEVA sau ALTCEVA, în drumul său spre regăsire. Zenobistele este, după cum însăși autoarea o spune, pentru ,,femeile care trebuie să afle că nu sunt niciodată singure în procesul transformării lor”, care doresc să se elibereze de temnița propriilor frici, prejudecăți, care au nevoie de un sfat, o mângâiere, de un refugiu printre încurajări și acceptare, dar și de un imbold pentru luptă, iertare și asumare.

Într-o lume plină de provocări, de aparențe înșelătoare, de realități necruțătoare, aceste femei au reușit să își păstreze tinerețea sufletească, să își găsească puterea lăuntrică, să se regăsească pe ele însele, chiar dacă drumul spre eliberare și reușită a fost plin de mărăcini, lacrimi și sudoare. Aceste femei împărtășesc cu noi, în câteva cuvinte, experiențele lor de viață, reliefând latura lor feminină, cu calități și defecte, lupta lor cu urâțenia din jur, dar și cu proprii sabotori mintali.

Dar cine sunt aceste femei minunate în simplitatea lor?

Zara Serinela, ,,femeia care a devenit un profesor mai bun decât cei pe care i-a avut”, Gilda Comârzan, femeia ,,care creează momente în fotografie și la radio”, Aluziva (Alina Greavu), ,,femeia care și-a dat demisia în direct și a devenit virală”, Melinda Teohari, ,femeia care s-a salvat prin mâncare”, Petronela Rotar, scriitoare, ,,o femeie asumată și puternică”, Daria Jane, ,,care a devenit femeie printr-o operație de schimbare de sex”, Oana Zaharia, ,,femeia liberă și rebelă, care practică poliamoria”, Simina Cernat, ,,femeia care a călătorit ani întregi pentru a se cunoaște”, Anca Dumitrescu, ,,femeia care oferă celorlalte aripi”, Bogdana Goea, ,,femeia care la 20 de ani a pozat pentru Vogue”, Maria Popovici, ,,femeia care face oamenii să râdă”, Marilu Dobrescu, ,,femeia care a redefinit Social Media-ul românesc”, Rusandra Davideanu, creatoarea brandului Bookletta – geanta perfectă pentru cititoare, Camelia Cavadia, ,,femeia care s-a reinventat prin scris”, Layal Murad, ,,femeia care conduce un imperiu”, Ligia Pârvulescu, ,,femeia care a rămas un copil înțelept”, Anca Maria Ciofîrlă, ,,femeia care s-a descoperit prin pictură”, Lorena Șerban, ,,femeia care a cucerit lumea printr-un video pe Instagram”, Adina Foldager, ,,femeia care a adus puericultura scandinavă în România”, Bianca Adam, ,,femeia care și-a găsit vocația de la 14 ani”, Ligia-Verkin Keșișian, ,,femeia care se definește prin poezie și artă”, Anastasia Gavrilovici, ,,femeia care s-a transformat prin dragoste”, Raisa Beicu, ,,femeia care s-a schimbat când a început să moară”, Luisa Ene, ,,femeia care s-a reinventat prin biblioterapie”, Andreea Rusu, ,,femeia care luptă pentru drepturile femeilor în fiecare zi”, Ada Galeș, ,,femeia care s-a descoperit prin teatru” și ,,marea doamnă a poeziei românești” – Nora Iuga – ,,o legendă a literaturii române”, pentru care ,,poezia este sexualitate”, iar ,,atracția stă în feminitate”, o femeie învingătoare care ,,refuză cu vehemență să fie o femeie puternică”.

Cum văd aceste femei frumusețea, feminitatea și eleganța, sexualitatea și independența emoțională? Ce înseamnă pentru ele succesul? Citiți cartea și veți afla! Totodată, veți cunoaște o fetiță diferită, dar minunată, în fiecare dintre aceste FEMEI, veți descoperi un univers feminin plin de farmec și sublim și, de ce nu, veți învăța că niciodată nu e prea târziu pentru a vă reinventa și a readuce la viață extraordinarul din voi.

Frica de eșec, înrădăcinată din copilărie, sub o formă sau alta, ne aruncă într-o negură emoțională care atrage de la sine alte temeri, toate reușind să ne îmbrace mintea și sufletul în neputințe, strigăte tăcute, renunțare. Dar eșecul este parte dintre noi pe care trebuie să îl acceptăm fără frică, pentru că el poate fi portița către succes. Dar până acolo, drumul este anevoios, plin de provocări. Femeia are un potențial și o putere interioară imense pentru a trece toate obstacolele pe care viața i le scoate în cale, de care însă nu este conștientă. Cum putem ajunge însă la succes? La propria împlinire sufletească? Cum ne putem elibera din propria temniță emoțională? Nu există o rețetă anume, dar există, pentru fiecare dintre noi, un nou început, un alt mâine.

Recomand tuturor femeilor Zenobistele: 27 de feluri în care să ai succes, regăsindu-ți feminitatea, o carte emoționantă, de citit, și recitit și în care – de ce nu! – veți da glas și o nouă formă FEMEII minunate din voi.

P. S: Cristiana Pantici și romancierul Andrei Ruse, redactor al cărții, au conceput, la finalul fiecărui capitol/ poveste câteva exerciți ,,care să încurajeze cititoarele să pună în practică sfaturile sau ideile primite de la modelele feminine selectate în carte și să se descopere.”

Cartea Zenobistele: 27 de feluri în care să ai succes, regăsindu-ți feminitatea”, poate fi comandată pe libris.ro, carturesti.ro