Ziua răzbunării de John Grisham, Editura RAO – recenzie

Ziua răzbunării

(The Reckoning – 2018)

John Grisham

Nr. de pagini: 496

John Grisham este autorul a treizeci de romane pentru adulți, o lucrare de nonficțiune și șase romane pentru tineret. Publishers Weekly l-a declarat „romancierul anilor ’90 cu cele mai remarcabile vânzări“, având în total 60 742 289 de copii vândute. Este, de asemenea, unul dintre cei doi autori care au vândut 2 milioane de copii la prima ediție a unei cărți.
În 1989 a publicat primul său roman, …Și vreme e ca să ucizi (A Time to Kill). Romanul din 1992 al lui Grisham, Cazul Pelican (The Pelican Brief), s-a vândut doar în SUA în 11 232 480 de copii. Într-un interviu din octombrie 2006 acordat lui Charlie Rose, Grisham a afirmat că de obicei are nevoie de doar 6 luni pentru a scrie o carte și că autorul său preferat este John le Carré. Grisham trăiește cu soția sa, Renée, și copiii săi, Ty și Shea, în casa lor în stil victorian din afara Oxfordului, Mississippi, sau la o fermă de lângă Charlottesville, Virginia.
Pete Banning este fiul preferat al oraşului Clanton – erou decorat în cel de-Al Doilea Război Mondial, exponent al unei familii importante din zonă, fermier de succes, tată, soţ şi totodată membru de vază al Bisericii Metodiste. El revine acasă din război, în orăşelul său natal din Mississippi, şi îl ucide pe predicatorul metodist al comunităţii aparent fără niciun motiv. După ce este condamnat, confruntându-se cu moartea prin spânzurare, respinge oferta guvernatorului de a-i fi comutată pedeapsa dacă îşi divulgă motivul şi singura sa declaraţie – în faţa şerifului, a avocaţilor săi, a judecătorului şi a familiei – rămâne „Nu am nimic de spus“. El pare să nu se teamă de moarte şi e gata să ia cu el în mormânt motivul secret al crimei comise.
Călătoria incitantă prin care ne însoţeşte John Grisham ne poartă din junglele din Filipine şi tranşeele războiului până în lumea plină de secrete a unui azil de boli mintale şi sălile de tribunal în care avocaţii încearcă disperaţi să îi salveze viaţa lui Pete Banning.
Iată ce spune autorul despre romanul Ziua răzbunării, într-o scrisoare adresată cititorilor din lumea întreagă:
”Dragă cititorule, Acum 30 de ani, când am scris …Și vreme e că să ucizi, nu mi-am închipuit că vor urma atâtea altele după acest roman. Nici acum nu știu, că să fiu sincer. Ziua răzbunării e romanul cu numărul 40 și, ca să sărbătorim această cifra rotundă, îi voi duce pe cititori acolo unde am început, în Ford County, Mississippi. Cu toate acestea, cartea este foarte diferită de celelalte, în primul rând pentru că acțiune are loc înainte să mă nasc. În urmă cu mulți ani, am auzit despre o crimă fără sens petrecută într-un orășel din apropiere. Un bărbat apreciat în comunitate își ucide un prieten, și el o personalitate a locului. Motivul acestei crime nu este nici astăzi cunoscut. Povestea aceasta m-a urmărit de atunci și pentru că nu aveam toate datele, am făcut ceea ce face orice scriitor. Am „furat-o” și am completat spațiile goale. Adevărul este că nu știu ce s-a întâmplat cu adevărat. Ceea ce știu este că mi-a plăcut enorm să-mi închipui cum ar fi putut decurge lucrurile. Era o poveste prea bună că să o ignor. Sper că te vei bucură cititind-o. Între timp, eu pregătesc romanul cu numărul 41 (The Guardians, lansată pe 15 octombrie în Statele Unite).”John Grisham
Vă invit să descoperiți incredibilul talent de povestitor al lui John Grisham în Ziua răzbunării – o poveste pe care nu o veți uita ușor! O lectură tulburătoare și emoționantă despre alegeri, trădări, curaj, iubire și supraviețuire.
Istoria încercată a Sudului Americii, ororile celui de-al doilea război mondial, mândria și puterea familiilor sudise, dragostea pentru pământ, iubirea dusă la extrem pentru cel căruia i-ai dăruit inima și, pe lângă toate acestea, o crimă misterioasă înfăptuită  de un erou de război, constituie tot atâtea argumente pentru a vă recomanda cu căldură aceasta „lectură-bijuterie” .
Cartea este structurată în trei părți, fiecare parte adăugând noi și noi informații despre personajul principal, un bărbat care pe mine m-a fascinat!
Partea întâi – Crima… La doi ani de la terminarea celui de-al doilea război mondial, Pete Banning din Clanton-Mississippi, săvârșește o crimă „inevitabilă” din punctul lui de vedere, o crimă care va naște o legendă ce va schimba multe vieți.  Familia Benning, Pete și Liza, o familie înstărită de fermieri, plantatori de bumbac, are doi copii, Joel și Stella, ambii studenți. Cei din neamul Banning sunt distanți, introvertiți, manifestându-și rar emoțiile. Pete este un bărbat solitar care iubește disciplina și respectă autoritatea, dar și un șef corect și drept. Iubita lui soție căreia îi poarta o iubire nemărginită este într-un sanatoriu de boli mintale, copleșită de o depresie profundă care ascunde  însă secrete tulburătoare.
Pete Banning își planifică minuțios o misiune îngrozitoare și anume o crimă! Om îndrăgit de familie și comunitate, fost soldat mândru, erou de război, din motive cunoscute doar de el, intră într-o zi în biserică și-l ucide pe Dexter Bell. Reverendul Bell, om blând, familist, iubit de toți enoriașii, nu a mai apucat să facă nimic în acea zi fatidică, când Pete și-a descărcat arma în trupul lui. Faptul că un om atât de cunoscut în comunitate, predicator de culoare,  este ucis cu sânge rece de un bărbat la fel de cunoscut, fiul preferat al locului, a înmărmurit  locuitorii micului orășel. O poveste de neimaginat!
Pe de o parte, familia Banning, cei doi copii și sora ucigasului, este copleșită și debusolată de fapta groaznică a  lui Pete, pe de altă parte familia Bell, soția și copiii, suferă  îngrozitor că și-a pierdut capul familiei, pe Dexter Bell. Iar Pete Banning nu are absolut nicio șansă de apărare în procesul pentru crimă, lucru repetat frecvent de avocații lui, dacă nu spune juriului motivul pentru care l-a împușcat pe predicator.  Dar Pete refuză absolut orice tertip avocățesc de apărare în fața Înaltei Curti de Judecată, pentru că el consideră că este vinovat și nu dorește să arate altfel în ochii oamenilor! Da, Pete Banning vrea să-și ducă cu el secretele în mormânt pentru că pedeapsa pentru crima în Mississippi este scaunul electric!
Partea a doua a cărții – Osuarul, este cutremuratoare! Grisham ne poartă în călătoria incredibila a lui Pete Banning ca ofițer al armatei americane. Tânăr absolvent al Academiei Militare West Point, o cunoaște pe frumoasa Liza de care se îndrăgostește iremediabil, cu care își întemeiază o familie venind sa trăiască în locurile natale ca fermier. Astfel, autorul reușește sa contureze extrem de bine atât personajul principal, Pete Banning, cât și dinamica relațiilor de familie și a relațiilor cu comunitatea în care acesta trăia. Fiind  ofițer în rezerva, începutul celui de-al doilea război mondial și pierderile suferite de armata americană determina  înrolarea lui Pete în trupele active, fiind trimis pe frontul din Filipine, o bucată din istoria războiului american în Pacific.
Iadul care a urmat pentru Pete, carnagiul și cruzimea japonezilor al căror martor a fost, ororile războiului, foametea și bolile care l-au măcinat, „Marșul mortii din Bataan”, luptele din trupele de gherila cât și faptul că a supraviețuit și a contribuit decisiv la înfrângerea armatei japoneze, toate acestea au făcut din Pete Banning un adevărat erou în cel mai pur sens al cuvântului.
Partea a treia – Trădarea… Atât de multe secrete, poveri și mistere în familia Banning! De ce l-a împușcat Pete pe predicatorul Bell? Ce evenimente au împins-o pe Liza în depresia profundă care a dus la internarea ei ? Ce ai face dacă ai fi rănit sufletește de cel pe care-l iubești mai presus de orice? Dacă inima și iubirea  ți-ar fi călcate în picioare și ai fi mințit? Ai lămuri lucrurile și ai pleca? Ai lupta cu propria conștiința și ai ierta? Sau ai aștepta ZIUA RĂZBUNĂRII?
Citate:
Într-o dimineață friguroasă de la începutul lunii octombrie 1946, Pete Banning s-a trezit înainte de răsăritul soarelui, fără chef să se mai culce din nou. Privind spre tavanul întunecat, a rămas multă vreme în mijlocul patului și s-a întrebat pentru a mia oară dacă avea curajul necesar. În cele din urmă, când primele raze de
soare ale zorilor s-au strecurat pe fereastră, a acceptat cu un aer solemn realitatea că sosise vremea de a ucide. Necesitatea de a trece la fapte devenise atât de copleșitoare, încât nu putea continua să respecte rutina dimineții. Nu putea rămâne același om decât după ce comitea fapta. Planificarea era simplă, însă greu de imaginat. Șocul provocat de crimă avea să persiste decenii și să schimbe viețile celor pe care îi iubea, dar și pe ale multora la care nu ținea. Notorietatea avea să dea naștere unei legende, deși el nu-și dorea să devină faimos. Sigur, potrivit caracterului său, ar fi vrut să nu atragă deloc atenția, însă acest lucru nu era posibil. Nu avea de ales. Adevărul i se revelase treptat, iar după ce îl înțelesese pe deplin, crima devenise la fel de inevitabilă ca și răsăritul soarelui.
Bell a înghețat și s-a holbat îngrozit la armă, reușind cu greu să îngaime:
– Pete, ce vrei să faci?
– Am ucis mulți oameni, predicatorule, și toți au fost curajoși pe câmpul de luptă. Tu ești primul laș pe care o să-l împușc.