Delicatese Literare
Recenzii

1877: Portretul unei iubiri desăvârșite, de Marius Albert Neguț, Editura Univers – recenzie

Marius Albert Neguț

Editura Univers

Nr. de pagini: 224

An apariție: 2021

Marius Albert Neguț (n. 22 ian. 1976) – romancier și poet.
A debutat în anul 2016, la editura brașoveană
Libris, cu romanul „Îngeri Rătăciți” – roman distins în anul 2017 cu Premiul Special al Concursului Național de Creație Literară „Vasile Voiculescu”.
Al doilea roman al autorului – „Inocența Păcatului”, a apărut în anul 2017, la aceeași editură – Libris.
În 2018, Marius Albert Neguț a publicat romanul „Din altă viață – Jurnal de copil”, roman urmat, în 2019, de „Din altă viață – C.V. de golan”.
În 2020, la editura Polirom, a apărut romanul „Cerberus”. În același an, la editura Creator – fostă Libris -, a apărut „Din altă viață – Teleleu”.
În 2021, autorul publică prin efort propriu volumul de poezii numit „Insomnii – #la3”, volum pe care îl oferă cadou cititorilor devotați.
În același an, 2021, la editura Univers, a apărut romanul „1877: Portretul unei iubiri desăvârșite”.

Domnița Ileana de la Rucăr și roșiorul Mihai Anastasescu se îndrăgostesc chiar în pragul Războiului de Independență (1877). Iubirea lor arde etapele, chiar sub ochii vigilenți ai părinților boieri de viță veche și ai unei dădace care le colorează cu melița ei de țărancă hâtră povestea romantică. Ritualuri vechi, modă proaspăt sosită de la Paris, emoții dintotdeauna, jupânese agitate și riscante partide de vânătoare se succed într‑un ritm amețitor, creând una dintre cele mai frumoase și simpatice imagini ale unui cuplu sortit să rămână veșnic împreună.
Apoi vine războiul, un tăvălug care‑i forțează pe cei doi să creeze istorie: el prin curaj pe câmpul de bătălie, ea prin determinare pe frontul de acasă, unde se oferă să fie soră de caritate în spitale. O documentare atentă e prezentă în aceste pagini, străbătute și de personaje reale, ca Principele Carol și Doamna Elisabeta. Zăpada se înroșește dincolo de Dunăre, iar despărțirea celor doi tineri devine din ce în ce mai greu de îndurat, până când, sfidând riscurile, domnița aleargă spre alesul ei. Iar soarta intervine...

În noul său roman, „1877: Portretul unei iubiri desăvârșite”, Marius Albert Neguț atinge două dintre temele nemuritoare care au inspirat generații peste generații de autori, din cele mai vechi timpuri și până în zilele noastre: dragostea și războiul. A ales să își plaseze acțiunea nu doar în spațiul autohton, întocmai ca și în cazul romanelor precedente, dar și într-un moment de cotitură în istoria țării noastre, un an cu totul și cu totul imprimat în memoria colectivă a neamului – 1877.

Nu vă lăsați păcăliți de coperta roz și nici de prima parte a cărții. Ceea ce începe ca un historical-romance tipic, cu domni galanți și domnițe visătoare, se transformă curând în teatru de război, la propriu. Conflictul trece, treptat, pe mai multe paliere: primul, cel psihologic, sugerat de prolog și, mai apoi, pe măsură ce acțiunea avansează în timp, sursa acestuia, marea înfruntare din Războiul de Independență, la care ia parte protagonistul masculin al poveștii, tânărul căpitan de roșiori de viță nobilă Mihai Anastasescu.

Cu toate acestea, nu pe el alege autorul să așeze dintru început reflectorul, ci pe soția acestuia, Ileana, înfățișând-o într-un moment de mare tulburare, provenită din zbuciumul soțului iubit, pentru a cărui suferință sufletească nu poate găsi alinare.

Partea întâi a cărții vine să ne dezvăluie cum a început povestea de iubire a celor doi tineri: Ileana Negrescu și Mihai Anastasescu, cei pe care un incident petrecut la vânătoare i-a adus împreună, iar destinul le-a fost împlinit pe dată, să se îndrăgostească rapid și fără tăgadă unul de celălalt și să fie gata chiar și de a sfida, într-o oarecare măsură, cutumele nescrise ale vremii, care mai mult încurajau căsătoriile convenționale, puse la cale de părinți. Norocul le surâde frumoșilor de viță boierească, familiile lor fiind, de fapt, prietene și nicio piedică neaflându-se în calea fericirii lor. Ceea ce a început pe drumul către moșia Negreștilor de la Rucăr se concretizează într-o legătură de un romantism sensibil, cu parfumul acelor apuse epoci, sub privirile vigilente ale doicii Maria, care nu o scapă pe tânără din ochi. Deznodământul fericit e o nuntă ca în povești. Am apreciat versificația atribuită lui Mihai – Marius Albert Neguț are talent poetic și îndrăzneala de a scrie creații care sparg tiparele poeziei contemporane. Are curajul de a opune realismului pe care îl stăpânește foarte bine un romantism autentic.

În această parte apar și personajele secundare, creionate cu măiestrie și aplomb: Ion, omul de încredere al lui Gheorghe Negrescu și numita Maria, cea care avusese grijă de fată din pruncie, având în vedere moartea prematură, la naștere, a mamei sale. Farmecul lor de oameni din popor potențează puterea cu care Marius Albert Neguț a dezvoltat tabloul social al vremii, chiar dacă accentul cade pe obiceiurile protipendadei. Autorul însă nu zăbovește mai mult decât e necesar în această zonă, întrucât apele tulburi ale istoriei se agită din nou, iar pentru români apare șansa de a se elibera, după atâta vreme, de jugul otoman. Însă independența va cere un preț, plătit cu sânge.

Tineri sau maturi, nobili sau de rând, bărbații țării se îndreaptă către front, în timp ce femeile rămân să se frământe acasă. Ileana decide să facă mai mult decât atât și insistă pe lângă tatăl ei să îi găsească un loc ca soră de caritate, ceea ce acesta acceptă în cele din urmă, tânăra, alături de doică, învățând tot ce trebuie pentru a ajuta răniții veniți de pe front și aduși la Spitalul Colțea. Între timp, Mihai Anastasescu trece printr-o suită de situații-limită, în ceea ce se poate numi o frescă foarte reușită a luptelor purtate pentru cucerirea redutelor de peste Dunăre, atent și minuțios documentată de către autor. Evenimentele dramatice se succed cu repeziciune, iar soarta îi pune din greu la încercare pe cei doi tineri. Alternativ sunt prezentate planurile pe care cei doi luptă în paralel cu adversitățile teribile.

Marius Albert Neguț nu precupețește eforturile în schițarea cât mai realistă a bătăliilor, iar documentarea care stă în spatele cărții e de apreciat. Realismul este punctul său forte, iar stilul propriu se mulează foarte bine pe specificul genului istoric.

Acțiunea evoluează gradual, din ce în ce mai intens, iar finalul – unul bine gândit și executat.

Marius Albert Neguț alătură, în acest roman, iubirea diafană realismului crunt al luptelor. Iubirea e simbolul vieții, al creației, opus simbolului morții, distrugătorul spectru al războiului.

Recomand romanul tuturor cititorilor care îndrăgesc ficțiunea istorică. Chiar dacă e roz, se adresează cititorilor de ambe sexe.

Vă invit să îl descoperiți!

„Trompetele sunau din ce în ce mai aproape, dar ei nimeriră într-o mlaștină învelită de o pastă lăptoasă, care împiedica vederea oamenilor. Din față se auzeau urlete, iar gloanțele rătăcite șuierau sporadic printre roșiori. Bătălia pentru Rahova era în toi. Cu greu, înjurând în surdină, depășiră smârcurile, găsind un drum pe care căpitanul Anastasescu decise să îl urmeze. Cadavrele se înmultiră din nou, ba unul chiar prinse viață și se repezi în Ion cu sabia scoasă. Mihai trase primul; glonțul plecat din pistoletul lui făcu o gaură urâtă în fruntea turcului, iar acesta căzu inert, ca o păpușă din cârpă. Ion îi mulțumi, iar Mihai, deși luase o viață, surâse, bucuros că s-a putut revanșa.

Simțeau deja mirosul prafului de pușcă. Turcii care încercau să fugă erau din ce în ce mai mulți și luptau cu disperarea morții. Rândurile roșiorilor prinseră să se subțieze. Ordinul era ca răniții să fie lăsați în grija sanitarilor, dar ce ar fi putut aceștia face pe o ceață atât de densă? Celor care se mai puteau ține în șa, Mihai le ordona să-l urmeze, pe ceilalți îi grupă într-un bordei părăsit, lăsându-le armele și promițându-le că va reveni după ei.

Ceața devenea, încet-încet, cenușie. Se lăsa înserarea și Rahova nu fusese încă luată. După răniții care se retrăgeau susținându-se unii pe alții, își dădură seama că au ajuns în spatele trupelor române. Un dorobanț cu burta spintecată se prăbuși horcăind chiar în fața lui Mihai. Milos, căpitanul sări de pe cal, voind să îl ajute. Inutil – omul murise. Apatic, încalecă la loc și ordonă schimbarea direcției spre stânga, în direcția de atac, sceptic însă că, în condițiile acestea de vizibilitate redusă, orașul va putea fi cucerit.

În scurt timp, trompetele care sunau retragerea îi dădură dreptate.”

12 Comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *