Nuanțe de piper și ciocolată. It is what it is – Editura Siono – recenzie

Nuanțe de piper și ciocolată. It is what it is

Antologie proză scurtă

Editura Siono

Nr. de pagini: 228

Dragostea convinge, învinge, surprinde ori te copleșește. Legături nebănuite ori nepotrivite. De ce? Poate vârsta, poate condiția socială, poate momentul  ori pur și simplu ceasul rău, pisica13: te afli în momentul nepotrivit lângă omul dureros de potrivit. Nuanțe de piper și ciocolată demonstrează un adevăr valabil al vieții: It is what it is.

Editura Siono își răsfață cititorii în această toamnă cu două apariții inedite: „Nuanțe de piper și ciocolată. It is what it is”, volumul de față, despre care voi scrie câteva cuvinte și „Inima nu face riduri. Life happens”, ambele pornind de la o idee foarte bună, zic eu, de promovare a oamenilor talentați, care doresc să aibă ceva de spus în literatura română contemporană. Au fost selectate un număr de texte care să vadă lumina tiparului în cadrul unei antologii având ca temă iubirea, acest sentiment-motor al umanității.

Din volumul „Nuanțe de piper și ciocolată” fac parte 27 de povestiri scurte, unele semnate de autori consacrați, iar altele de debutanți sau de cei care au publicat în diverse reviste sau pe bloguri. Cartea reflectă această bogăție de trăiri, fiecare povestire în sine fiind o mică poartă către universul interior al celui care a creat-o, permițând cititorului să arunce o privire printr-o fereastră deschisă în acest scop, pentru a vedea ce se petrece în acel colțișor de lume. Povești de iubire vesele și triste, împlinite sau nefericite, vârtejul sentimentelor așa cum este perceput de oameni diferiți, cartea oferă nu numai un ansamblu de stiluri literare diverse, dar și de interpretări ale acestei teme, în maniera proprie fiecărui autor în parte.

De la povestiri cu fir epic clar, bine definit și până la confesiuni cu aer poetic, cititorul este trecut printr-un amestec de parfumuri și nuanțe, așa cum sugerează titlul foarte bine ales – dulce-amărui, presărat pe alocuri cu nostalgii sau regrete, pasional sau suav, intens sau delicat, de la un autor la altul textele vibrând în nuanțele stărilor respective.

Povestirile sunt despărțite de poze din natură, iar înaintea fiecărei povestiri este o mică descriere a autorului, un scurt C.V. literar care informează cititorul unde anume a publicat sau pe ce blog activează, dar și un citat din creațiile sale.

Mi-a făcut plăcere să întâlnesc în paginile cărții două autoare consacrate ale căror romane și volume de proză scurtă le-am parcurs cu o deosebită plăcere, mă refer la Nicoleta Beraru și la Marina Costa, care au fost din nou la înălțime cu două povestiri în stilul propriu, „Ursita Crisalidelor” și „Dragostea e scrisă-n carte”, care tratează același subiect spinos – relațiile de iubire între persoane de etnii diferite.

Cei 27 de autori prezenți în antologie sunt, în ordine alfabetică: Ami Ancelin, Nicoleta Beraru, Ionuț Calotă, Dan T. Castanman, Cristina Centea, Antonela Chezan, Camelia-Maria Cîmpean, Marina Costa, Issabela Cotelin, Cristina Cristea, Florentina Loredana Dalian, Otilia Dima, Caleopi Efrem, Diana Gole (Neață), Fabiola Ion, Monica Adriana Ionescu, Dana-Maria Jugăurs, Irina Magierka, Diana-Adriana Matei, Dana Mierluț, Iulia Nani (Bertea), Dana Nichițelea, Clara Elena Păun, Mirela Pete, Mona Șimon, Ileana Vlădușel, Andra Corina Vrabie.

După cum vă spuneam, fiecare povestire în sine are propria aromă, ceva special, generat de stilul în care creatorul său a ales să își expună trăirile sau mesajul referitor la tema abordată, cea a iubirii romantice. Acest lucru face posibil ca orice cititor să rezoneze cu anumite povești și să aibă, în același timp, un tablou al modului în care omul contemporan percepe sentimentele. Veți găsi multele fețe ale iubirii, de la inocența primilor fiori și până la dezamăgirile amare, de la un „ce-ar fi fost dacă” și până la împlinire, de la tandrețe la iubirea care lasă semne, pe trup și în suflet. O adevărată expoziție a sentimentelor, trecând din urban în rural și înapoi, iubiri moderne și iubiri de altădată, toate înscrise în acel cadru universal, fără de început și fără de sfârșit, venind din negura vremurilor și mergând tot atât cât va merge omul, cu acest scurt popas în lumea noastră de zi cu zi.

Deși am apreciat fiecare exprimare artistică în parte, voi menționa câteva care m-au mișcat pe mine cu predilecție, în doar câteva cuvinte. „Poveste fără pereche”, a Issabelei Cotelin, despre nostalgia unei iubiri adolescentine, care cere o încheiere simbolică; „Într-o zi de decembrie”, de Cristina Cristea, o emoționantă poveste de dragoste neîmplinită; „Iubiri de taină”, de Florentina Loredana Dalian, o redare plină de umor a trăirilor tinereții; „Sunt împreună acum?”, de Otilia Dima, experiența unei despărțiri cu toate regretele și curajul de a trece peste; „Muza”, de Diana Gole, unde în atmosfera pariziană un scriitor caută inspirație în dragostea pentru o tânără cu părul de foc; „Ia magică”, de Mirela Pete, o frumoasă poveste scăldată într-un strop de mister autohton; „Greșeala”, de Mona Șimon, cu toată tensiunea și disperarea unei conștiințe încărcate și un deznodământ metaforic; „O iubire de neuitat”, de Ileana Vlădușel, un tribut adus iubirii celor care trebuiau să accepte căsătorii aranjate, purtând în suflet icoana altui om, poate o viață întreagă.

Coperta este minunat executată, grafica purtând semnătura Mirelei Pete, care dovedește sensibilitate și simț artistic în mai multe planuri ale creației. Un semn de carte pe care apar numele autorilor, în ordinea publicării în antologie, este de un real ajutor ca reper pentru cititor.

Vă invit să descoperiți lumea sentimentelor, așa cum a fost redată de cei 27 de oameni talentați, iubitori de frumos, în acest volum încărcat de arome și de nuanțe.

Cartea Nuanțe de piper și ciocolată. It is what it is poate fi comandată de pe sionoeditura.com

Recenzii și prezentări cărți Editura Siono