Nunta: Rochia de mireasă de Rachel Hauck, Editura Act si Politon – recenzie

Nunta: Rochia de mireasă

(The Wedding Dress – 2012)

Rachel Hauck

Editura Act si Politon

An aparitie: 2017

Nr. pagini: 335

Autoarea cărții, Rachel Hauck, este o scriitoare americană de succes, romanele ei devenind bestselleruri în topurile New York Times, USA Today sau Wall Street Journal. „Nunta: Rochia de mireasă” / „The Wedding Dress” este bestseller New York Times, Wall Street Journal si USA Today.

A fost numit Romanul Inspirator al Anului de catre Romantic Times și reprezintă o lectură cum nu se poate mai plăcută pentru toți iubitorii poveștilor de dragoste.

Rachel Hauck a absolvit State University din Ohio, fiind licentiata in Jurnalism. Din 2004 isi dedica tot timpul scrisului.

O rochie. Patru femei. Un destin uimitor. O poveste a credinței, a eliberării și a iubirii nemuritoare.

Charlotte Malone deține un mic magazin nupțial în orașul Birmingham. Pregătirea mireselor pentru nuntă este darul ei… pasiunea ei. Dar când ziua propriei nunți se apropie, de ce nu își poate găși rochia perfectă? Și de ce nu este sigură că ar trebui să se mărite cu Tim?

Charlotte găsește o rochie de epoca într-un cufăr vechi cu încuietoarea sudată, pe care l-a obținut la o licitație. Curiozitatea o face să își dorească să afle cine a purtat-o înaintea ei. Emily, în anul 1912, Mary în 1939 și Hillary în 1968. Prin cercetarea istoriei acelei rochii, Charlotte descoperă lucruri interesante despre fiecare dintre acele femei, învățând din poveștile lor despre puterea curajului și a credinței, despre frumusețe și găsirea iubirii adevărate.

Ce le leagă pe aceste femei și ce anume le separă? O simplă rochie? Dar rochia de mireasă nu este o simplă rochie.

„Hauck scrie cu o autenticitate pe care cu greu o mai găsești.” – Celebrity Cafe

„Am devenit cel mai mare fan al lui Rachel Hauck. Nu doar pentru că am lucrat cu ea la scrierea cărților mele, ci mai ales datorită romanelor sale pe care le-am citit. Este inteligentă, spirituală și pare că deține cu adevărat capacitatea de a înțelege natura umană și emoțiile noastre. Știe să spună lucrul potrivit care-mi confirmă întotdeauna ceea ce simt și sunt sigură că muți alții simt la fel.” – Sara Evans

„Poveștile lui Rachel Hauck sunt pline de răsturnări de situație surprinzătoare, făcându-te să citești pe nerăsuflate și să îți dorești mai mult. Ea… stârnește inimi pentru Dumnezeu.” – Debbie Macomber, autoare de bestselleruri New York Times

Nunta: Rochia de mireasă e o frumoasă carte cu povești în poveste și are o copertă minunată. Avem patru personaje feminine, patru povești din ani diferiți, toate având un  numitor comun – o rochie de mireasă, una anume. Cartea îmbină mai multe genuri – contemporană, historical-romance, paranormal, ficțiune religioasă într-un tot unitar frumos construit. Este o carte romantică, dar abordează și teme ”grele” precum inegalitățile sociale, sclavia.

Personajele și poveștile principale sunt cele din prezent și cele din 1912, iar acțiunea urmărește, alternativ, cele două planuri situate în timpuri diferite, prin prisma celor două tinere: Charlotte în prezent și Emily în 1912. Pe parcurs, vom afla și poveștile celorlalte două mirese care au purtat Rochia, respectiv Mary în 1939 și Hillary în 1968, ca și legăturile dintre acestea. Cartea se compune piesă cu piesă, punând laolaltă bucățele de informații până vom obține un tot unitar, frumos închegat, totul învelit în mister și suspans.

Am scris mai sus Rochia cu majusculă pentru că această rochie de mireasă nu este un simplu obiect de îmbrăcăminte, ci este de-a dreptul personaj în carte, fiind înzestrată cu propria putere, chiar magie am putea spune. O idee asemănătoare, de povești ale unor personaje din timpuri diferite legate printr-un obiect care trece de la un proprietar la altul, influențând într-o măsură mai mare sau mai mică viața fiecăruia, am întâlnit în ”Poftă de ciocolată” de Care Santos, unde cele trei personaje feminine dețin pe rând o ciocolatieră fină de porțelan în care încap trei cești de ciocolată, în jurul acesteia țesându-se istoriile personale ale fiecărei protagoniste.

În Nunta: Rochia de mireasă pentru început facem cunoștință cu Charlotte Malone, o tânără rămasă orfană de mică și care simțea încă acut lipsa unei familii, având un sentiment de dezrădăcinare, de lipsă de apartenență. Profesional, se descurcase foarte bine  și, cu un neașteptat și misterios ajutor financiar pe care îl primise cu ceva timp în urmă, și-a deschis un magazin de rochii de mireasă în Birmingham.

Pe plan personal, dintr-un impuls a acceptat cererea în căsătorie a lui Tim Rose, un arhitect provenit dintr-o familie de vază. La rândul lui, acesta îi făcuse cererea tot mânat de un impuls, la doar două luni de când s-au cunoscut.

„Până acum patru luni, se simțea la adăpost în viața ei liniștită, confortabilă și previzibilă. Apoi antreprenorul care îi renovase magazinul a convins-o, după ce i-a ținut un discurs, să-i accepte invitația la masa de Crăciun. A așezat-o lângă Tim Rose, schimbându-i astfel viața.”

Însă, cu puțin timp înainte de nuntă, amândoi se simt încercați de incertitudini, deși se simțeau bine și confortabil unul în preajma celuilalt.

O întâlnim pe Charlotte când se plimba pe domeniul Ludlow, proprietate a unei vechi familii aristocrate, pe așa numitul Munte Roșu – „un munte încărcat de secrete” – , nimerind în mijlocul unei licitații misterioase, unde, împinsă parcă de o putere superioară, achiziționează un cufăr ponosit, influențată de un ciudat bărbat în violet (un personaj simbol, un înger păzitor care se va arăta fiecăreia din mirese la un moment dat, într-un moment de cumpănă), cufăr de care nu avea nici o nevoie, dând pe el mai mulți bani decât își putea permite.

„Poate cufărul acesta n-ar trebui deschis. Poate că Omul Violet nu știa ce spune. Poate ar trebui să care chestia asta afară, s-o arunce la tomberon, înainte ca orice ar fi sălășluit înăuntrul ei să se trezească la viață și să i se furișeze într-o noapte în pat. Sau și mai rău în inimă.”

Mai sunt doar două luni până la nuntă, iar Charlotte încă nu și-a găsit rochia potrivită. Însă soarta uneori e dincolo de puterea noastră de înțelegere. Ce credeți că se afla în misteriosul cufăr? Ați ghicit: o rochie de mireasă! Dar, la momentul la care va descoperi acest lucru, deja nu mai era logodită, căci Tim, măcinat de îndoieli amână nunta, iar Charlotte, mai hotărâtă, anulează logodna lor! Se despart ca logodnici, dar ca prieteni păstrează legătura…

„Supraviețuise morții mamei. Supraviețuise să fie crescută de bătrâna Gert, cea morocănoasă, dar blândă. Supraviețuise tuturor serilor de Crăciun și tuturor zilelor de naștere petrecute de una singură. Cum să nu supraviețuiască unui lucru atât de mărunt, de neînsemnat? O logodnă ruptă?! O, categoric va supraviețui …”

Însă, chiar dacă nu mai era logodită, curiozitatea o determină să facă propriile cercetări pentru a afla ce era cu acea rochie.

„- Care-i povestea ta, rochițo? șopti Charlotte. De unde ești și de ce m-ai căutat pe mine?”

Mergând din indiciu în indiciu, va ajunge la Hillary Saltonstall, care purtase rochia în 1968 și la Mary Grace Talbot, care purtase rochia în 1939. Cele două încă trăiau, iar poveștile ce ies la lumină sunt impresionante, adevărate lecții de viață.

Dar care era originea rochiei, cine era cea care o purtase prima dată?

Pe un alt plan al cărții, în Birminghamului anului 1912, facem cunoștință cu Emily Lee Canton, o tânără ce urmează să se căsătorească cu Phillip Saltonstall, reprezentantul unei familii foarte bogate și influente. Acesta e planul din carte care mi-a plăcut cel mai mult.

Totuși, Emily mi s-a părut mult timp prea nehotărâtă și nesigură pe ea, acceptând cererea în căsătorie a lui Phillip, deși fostul ei prieten din facultate, Daniel Ludlow, se reîntoarce în oraș ca profesor la o școală prestigioasă din Birmingham, dând cu piciorul la o carieră în baseball pentru a fi aproape de ea. Ea însă, nu îl putea ierta că a plecat după terminarea facultății pentru a-și urma visul legat de sportul de performanță, vis la care renunță din dragoste pentru Emily.

Era evident că David o iubea însă erau mai puțin evidente motivele pentru care o voia Phillip de soție. Ca moștenitor al averii familiei Saltonstall era un burlac foarte râvnit, iar părinții lui Emily o influențau foarte mult în sensul acceptării acestei căsătorii prin care ea, dar și ei prin asociere, ar fi urcat pe scara socială. Am spus că Emily mi s-a părut nesigură pe ceea ce își dorește de fapt, și asta pentru că, deși descoperă că Phillip nu este bărbatul perfect onorabil la care se aștepta – și află asta într-un mod dureros pe propria piele – tot merge înainte cu pregătirile de nuntă. Însă, dacă în privința lui Philip e nesigură și influențabilă – până la un punct, după cum veți vedea – în ceea ce privește ideile și părerile ei politice și sociale e foarte fermă și sigură pe ea, afirmându-le fără să ezite, ținând partea dreptății. Am citit revoltată despre închirierea sclavilor, despre intoleranță și prejudecăți și despre indiferența societății în fața nedreptăților.

În privința rochiei de mireasă Emily va ști exact ce își dorește și va înfrunta regulile unei societăți încorsetate în prejudecăți pentru a avea rochia dorită și meritată, rochia care va ajunge în cele din urmă la Charlotte, după ce va fi purtată de Mary și Hillary. Ciudat este că, de fiecare dată, rochia părea nou-nouță și nu necesita nici o modificare, deși tinerele purtau mărimi diferite.

„Rochia păstra inimile altor patru femei. Istoria a o sută de ani… Până când Charlotte nu păși în poalele rochiei, nu-și dăduse seama cât de mult își dorise să facă parte din povestea lor, din istoria rochiei.”

Revenind în prezent, povestea devine tensionată și ia o turnură neașteptată odată cu un grav accident suferit de Tim. Ce s-a întâmplat și ce curs va lua relația dintre el și Charlotte, rămâne să aflați citind cartea.

Nu vă dezvălui nici care a fost deznodământul poveștii dintre Emily și cei doi bărbați din viața ei: Phillip Saltonstall și David Ludlow.

Totodată, e absolut surprinzătoare legătura care se descoperă între Charlotte și familia Ludlow, ca și între alte personaje pe care le cunoaștem pe parcurs.

„Tot ce știuse despre viața ei pălea în lumina recentelor revelații. Cu două zile în urmă era doar Charlotte Malone. Obișnuită. Simplă. Nimic Extravagant. Singură. Cu excepția lui Dix și a doctorului Bunăciune. Acum, Charlotte făcea parte din această rețea proaspăt descoperită. Hillary, Mary Grace și Thomas. Noelia.”

Fiecare din poveștile din carte are o aură de basm, de ireal și magie, fiecare din cele patru protagoniste a simțit, într-un fel sau altul, atingerea destinului. Cartea e scrisă într-un stil cald și sensibil și e prima carte din categoria ”literatură creștină” pe care o citesc. Fiecare poveste are un mesaj și transmite învățăminte despre prietenie, onoare, generozitate, credință și, în primul rând, iubire, cu dese trimiteri la învățăturile biblice și chiar cu trimiteri spre sfera fenomenelor paranormale. De exemplu, omul în violet era un fel de înger păzitor care apărea din senin într-un anumit moment de cotitură din viața protagonistelor. Nu rezonez în mod deosebit cu această temă. Cred în miracole, dar mai ales cred în liberul arbitru și în puterea fiecăruia de a-și trasa propriul destin.

Recomand această carte tuturor iubitorilor de povești de dragoste cu final fericit. Mi-a plăcut, am citit-o relaxată și m-a lăsat cu o stare de bine la final.

Cartea Nunta: Rochia de mireasă de Rachel Hauck poate fi comandată de pe cartepedia.ro

Recenzii și prezentări cărți Literatură creștină