Moștenirea de Yrsa Sigurdardottir, seria Freyja si Huldar, Editura TREI – recenzie

1. Moștenirea – DNA – 2014
  2. Răfuiala – Sogið – 2015
  3. Iertarea – Aflausn/ The Absolution – 2016
  4. Stânca spânzuratului – Gatið/ Gallows Rock – 2017
  5. Brúðan – 2018
  6. Þögn – 2019
Yrsa Sigurdardottir este autoarea islandeză a celebrei serii care o are drept protagonistă pe avocata Thora Gudmundsdottir. A debutat în literatură polițistă în 2005, cu Ultimul ritual, roman ce deschide seria. Suflete damnate, al doilea roman din serie, a fost nominalizat la Shamus Award în 2010. În 2011, romanul său horror, Îmi amintesc de tine, a primit Icelandic Crime Fiction Award și a fost nominalizat la The Glass Key, iar în 2015, romanul Tăcerea mării a câștigat Premiul Petrona pentru cel mai bun roman polițist scandinav. Cărțile ei au fost traduse în peste 30 de limbi. Potrivit Times Literary Supplement, Yrsa Sigurdardottir este una dintre cele mai rafinate scriitoare de romane polițiste din lume. De aceeași autoare, la Editura Trei au mai apărut: Suflete damnate, Zile întunecate, Cenușă și pulbere, Îmi amintesc de tine și Renegații, precum și primele patru volume din seria Freyja și Huldar: Moștenirea, Răfuiala, Iertarea și Stânca spânzuratului.

Moștenirea este primul roman dintr-o nouă serie fascinantă care îi are drept protagoniști pe psihologul Freyja și detectivul Huldar. Singura persoană care ar putea deține cheia unui tulburător caz de crimă este Margret, fiica de șapte ani a victimei. Fetița a fost găsită ascunsă în camera unde a murit mama ei, însă refuză să vorbească. Proaspăt promovat și depășit de situație, detectivul Huldar apelează la Freyja, expertă în lucru cu tinerii traumatizați. Freyja, care nu are încredere nici în poliție în general, nici în Huldar în particular, nu e tocmai încântată de colaborare, dar e hotărâtă s-o protejeze pe micuța Margret. Ceea ce se dovedește a fi o sarcină dificilă. Criminalul lasă indicii ciudate, dar oare vor putea Huldar și Freyja să descifreze misterul? Și dacă da, oare vor fi ei următoarele victime?

Excepțional! Cel mai bun roman de până acum al Yrsei. – The Globeand Mail

Un debut de serie pasionant. Puțini cititori vor fi în stare să lase din mână această poveste de răzbunare. – Publishers Weekly

Un roman care îi va ține cu sufletul la gură pe fanii crime-ului nordic. – Library Journal

Yrsa rămâne regina thrillerului islandez. – The Guardian

Moștenirea, primul volum din seria Freyja si Huldar/Casa Copiilor, are acțiunea plasată în Reykavik. Este o poveste tulbure, întunecată și întortocheată, care începe în 1987, unde, după un eveniment tragic, asistenții sociali iau decizia controversată și nefericită de a separa trei frați, plasându-i în case de adopție diferite. Acest lucru se leagă de ceea ce se întâmplă mai târziu în anii 2015, când o mamă este ucisă într-un mod îngrozitor, arma crimei fiind un aparent inofensiv obiect de uz casnic. Singura martoră la crimă este Margret, fiica de șapte ani a victimei, descoperită sub patul acesteia. Avem de-a face cu un caz complicat, șocant și foarte dur.

Detectivii Hulder și Rikhardur sunt anchetatorii cazului și e inutil să spun că Margret este un martor greu de interogat, așa că, depășit de situație, detectivul Huldar apelează la Freyja.

Freyja este director și psiholog la Casa Copiilor și are responsabilitatea de a se ocupa de copiii mici, traumatizați și abuzați. De asemenea, când este cazul, facilitează contactul dintre copil și poliție în vederea protejării copilului. Însă Freyja nu are încredere în poliție, și în special în Huldar, cu care are o istorie (neplăcută, evident, și foarte stânjenitoare).

Din păcate, uciderea tinerei mame a fost doar începutul. Urmează și alte crime cu utilizarea ciudată a obiectelor de uz casnic, folosite ca arme ale crimei, și cu indicii care includ note ciudate și mesaje codificate transmise la radio. Este un caz complex în care ucigașul va face orice pentru a se sustrage justiției și este o figură dificil de deslușit. O atmosferă de amenințare persistă în carte pe tot parcursul și avem o serie de potențiali suspecți, însă criminalul se lasă greu de ”ghicit”. Un caz enigmatic, cu scene tulburătoare, presărate cu detalii misterioase.

O poveste intensă, cu răsturnări de situație, în care tensiunea și suspansul sunt bine gradate și întreținute. Galeria de personaje este bine dezvoltată și există un accent puternic pe relații în roman, ceea ce e un mare plus.

Un roman polițist remarcabil, construit și scris cu măiestrie, care atinge subiecte sensibile și dureroase. O poveste de răzbunare, ce sondează zonele întunecate ale minții omenești.

Cartea mi-a captat interesul de la primele pagini și nu am putut s-o las din mână până la final. Un început de serie de top, o carte pe care recomand tuturor iubitorilor de thrillere.

Fragment din cartea „Moștenirea” de Yrsa Sigurdardottir

„Fata nu era în casă; patul ei era gol și deși o strigaseră pe nume de mai multe ori, nu primiseră niciun răspuns. După ce sunaseră la școală și li se confirmase că ea nu ajunsese acolo în acea dimineață, ceruseră un mandat de percheziție. O parte din agenții ajunși la față locului scotoceau împrejurimile, în caz că ieșise și ea, la fel ca frații săi. Nu puteau decât să spere că asta se întâmplase. Lui Huldar nu-i făcea plăcere să se gândească la vreo alternativă.
Polițistul își termină raportul:
— Cu cât băteam mai mult la uși și la ferestre, cu atât mai probabil mi se părea că cel care se află înăuntru era inconștient. Eram din ce în ce mai înclinat să cred că față sau unul dintre părinți plecase pe undeva și că părintelui rămas acasă i se întâmplase ceva. Mi-era greu să cred că cineva ar putea să doarmă, în ciuda zarvei pe care-o făceam noi. Mi se părea pur și simplu imposibil.
— Și atunci v-ați decis să pătrundeți cu forța?
— Da. Am decis să acționăm. În acel moment suspectam că unul dintre părinți zăcea inconștient, sau chiar mai rău. Ba chiar începusem să mă gândesc la o sinucidere. Dar nu la asta.
Bărbatul oftă din nou, emanând un val de usturoi care-l făcu pe Huldar să se încline pe spate. Se simțea tentat să-i ofere bărbatului niște gumă cu nicotină, pe care-o tot purta după el în încercarea de a se lasă de fumat.
— Nu. Nimeni nu și-a putut imagina așa ceva.
Nu se putea abține să-l învinovățească pe agent că nu se gândise să sune la locurile de muncă ale celor doi soți înainte de a se repezi să tragă concluzii. Un simplu telefon la Spitalul Național l-ar fi lămurit că soțul era plecat în străinătate, la o conferință. Și atunci căutarea fetiței ar fi început mult mai devreme.”