Nu mi-e frică de Laura Kneidl, Editura RAO – recenzie

(Berühre mich. Nicht – 2017)

Laura Kneidl

Colecția RAO Passion

Nr. pagini: 368

An apariție: 2021

Traducere din limba germana de Laura Godina

Laura Kneidl scrie romane despre provocările cotidiene, despre lumi fantastice și dragoste. S-a născut în Erlangen în 1990 și a studiat biblioteconomia și managementul informației la Stuttgart. Inspirată de cărțile ei preferate, și-a început primul ei roman în 2009. După o lungă ședere în Scoția, autoarea s-a stabilit la Leipzig, unde și-a amenajat apartamentul asemenea unei biblioteci. Este foarte activă pe Instagram și îi place să facă schimb de idei cu cititorii ei.

Seria Nu mi-e frică/ Berühre mich. Nicht. Series

1. Nu mi-e frică – Berühre mich. Nicht. – 2017
  2. Frica nu există – Verliere mich. Nicht. – 2018
  3. Leseprobe: Berühre mich. Nicht. – 2023
  4. Zerbrich uns. Nicht. – 2023

Nu mi-e frică – primul volum ce aparține colecției RAO Passion este o carte emoționantă, în care o adolescentă nu credea că va putea iubi vreodată.

O tragedie cu un strop de tensiune și, mai ales, cu multă dragoste. În toate formele.

La 18 ani, Sage ajunge în Nevada pentru a începe o viață nouă la facultate. Nu are nici bani, nici casă, nici prieteni. Ci doar o voință de fier să o ia de la capăt și să uite ce s-a întâmplat acasă.

Nu îi este ușor, pentru că amintirile o urmăresc pas cu pas și frica o îngheață. Dar la biblioteca universității unde învață și unde și-a găsit un job îl întâlnește pe Luca. Ochii pătrunzători și tatuajele acestuia o înspăimântă, dar tânărul nu este cine pare la prima vedere și când Sage își dă seama de acest lucru, inima începe să îi bată mai repede.

După o perioadă aglomerată, cartea asta a venit la fix! Nu mi-e frică de Laura Kneidl este o poveste captivantă, dulce și emoționantă, despre prietenie, maturizare și iubire, cu doi protagoniști foarte agreabili, Sage și Luca. Mai ales Luca. Este practic imposibil să nu te îndrăgostești de Luca. Mi s-a părut grozav că Luca nu era ”clasicul” băiat rău tatuat, ci un tip inimos, un prieten adevărat, un frate pe care și l-ar dori orice fată. Mai mult, adora să citească! O mare bilă albă! Relaxarea lui preferată era cu o carte în brațe. Nu este de mirare că el și Sage s-au întâlnit prima dată la bibliotecă! Nu era însă vreun sfânt, căci trebuie menționat că și cu aventurile de-o noapte era ”la zi”!

Foarte reușite sunt și personajele secundare. Am îndrăgit-o în mod deosebit pe April, sora lui Luca. Din fericire, vom avea parte și de povestea ei, în volumele 3 și 4!

Cartea e scrisă într-un stil fluid și foarte firesc, te simți alături de personaje, le înțelegi problemele și le simți emoțiile și frământările. Bineînțeles că există și personaje secundare dezagreabile sau pe care le-am urât de-a dreptul! Nu vi le dezvălui, veți vedea la cine mă refer.

Mi-a plăcut că povestea celor doi, Sage și Luca, s-a dezvoltat încet, evoluția relației a fost logică, autoarea i-a acordat timpul de care a fost nevoie pentru a o contura, mai ales că păreau o pereche improbabilă. Au fost scoase în evidență lucrurile importante sau mai puțin importante la prima vedere, dar care totuși contează mult. Mi-a plăcut de asemenea că, studenți fiind, protagonoștii chiar au preocupări legate de cursuri și de universitate și nu o țin doar din petrecere în petrecere, spre deosebire de alte cărți de acest gen. Există petreceri, desigur, dar tema petrecerii nu este esențială în aceasă poveste, ceea ce am apreciat în mod deosebit. Acești tineri chiar învață. Au stresul temelor și al pregătirii pentru examene și nu prea mult timp liber, participă la prelegeri și interacționează între ei. Sage duce viața de student sărac „tipică”, spre deosebire de Luca și April, mai bine situați material, dar cu toții au joburi part-time, toți își câștigă banii de cheltuială.

E foarte realist faptul că problemele lui Sage nu dispar doar cu un pocnit de degete. Modul în care sunt descrise angoasele lui Sage și modul în care este tratat subiectul este plin de sensibilitate și empatie. Un pic prea ghinionistă fata asta, dar și ghinionul trebuie să se spargă la un moment dat, nu-i așa? Mai ales dacă ai curaj să ceri ajutor și să te bazezi pe cei din jurul tău.

Cât despre final: m-a luat prin surprindere și m-a lăsat cu ochii în soare! Noroc că am avut și volumul al doilea, pe care l-am început imediat, că altfel chiar îmi rodeam unghiile! V-am făcut curioși? Vă recomand călduros această carte, e una din cele mai frumoase povești young-adult pe care le-am citit!

Fragment din carte:

”Nu îmi este frică. Frica nu există.
Aceste cuvinte îmi reveneau mereu în minte un speranța că într-o zi creierul meu ar uita acest sentiment absurd, însă acea zi nu era astăzi.
Mi-am șters palmele umede pe blugi inspirând și expirând. Aerul din bibliotecă era uscat și rece din cauza aerului condiționat. Mirosea praf și a clei folosit cu siguranță la lipirea cotoarelor deteriorate ale cărților.
– Ce pot face pentru dumneavoastră?
Am clipit în timp ce făceam un pas înainte cu genunchi tremurându-mi. Bibliotecarul aflat în spatele mesei, cu părul de culoare închisă și cu o umbră de barbă în jurul maxilarului de parcă în această dimineață nu mai avusese timp să se bărbierească, încă mi aștepta răspunsul. Avea degetele groase cu unghii roase și purta o verighetă aurită. Îmi zâmbea.
Nu i-am întors zâmbetul, lăsând intenționat o șuviță din părul meu șaten să-mi cadă pe față. În mâna dreaptă simțeam o furnicătură ce anunța un atac de panică. Aceste stări nu apăreau în mod normal în situații obișnuite din viața de zi cu zi, însă pesemne că mediul nou mi le provoca. Am înghițit cu greu, fiind pe punctul de a răspunde, însă nu puteam da glas cuvintelor pe care mi le alesesem cu atâta grijă de dimineață. Neajutorată, am arătat spre tabla fixată lângă masă.
Bibliotecarul mă examină cu atenție în timp ce eu blestemam semestrul care începea oficial într-o săptămână. În acel moment mi-aș fi dorit foarte mult prezența celorlalți studenți. De fapt nu iubeam foarte mult aglomerările urbane, de obicei le evitam. Îmi plăcea să fiu mai degrabă o persoană printre multe altele decât în centrul atenției. Cu excepția câtorva vizitatori biblioteca era goală iar eu singura persoană de la biroul de informații, așa că privirea bibliotecarului era îndreptată numai asupra mea.
– Doriți să vă depuneți cererea pentru postul de asistent?
– Da!
Vocea am devenise un șoptit răgușit.
Bibliotecarul își ridică sprâncenele deasupra ochelarilor. Cunoșteam această expresie, o văzusem pe chipul a sute de oameni. Toți mă considerau cam sărită de pe fix sau timidă patologic. Nu eram niciuna, nici alta, însă îmi făcea plăcere ca toți să creadă asta. Era mult mai bine când nu se știa adevărul.”

Cartea Nu mi-e frică de Laura Kneidl poate fi comandată de pe cartepedia.ro

Recenzii și prezentări cărți young-adult

Recenzii, prezentări cărți și articole Editura RAO