Capătul veșniciei de Ken Follett, Trilogia secolului, Editura RAO – recenzie

Capătul veșniciei

(Edge of Eternity – 2014)

Ken Follett

Traducere: Lingua Connexion

Nr. pagini: 1080

An aparitie: 2019

Ken Follett s-a născut în 1949 la Cardiff, în Ţara Galilor. Licenţiat în filosofie la University College din Londra, a lucrat ca ziarist la Evening News, în Londra, precum şi ca director de editură la Everest Books.

Primul său bestseller, The Eye of the Needle, a obţinut premiul Edgar pentru cel mai bun roman, din partea Mystery Writers of America.

Follett este membru al mai multor organizaţii active în domeniul culturii: în Comitetul consultativ al Reading Is Fundamental (RIF) din Marea Britanie, membru al Royal Society of Arts, National Literacy Trust şi al Academiei din Ţara Galilor, precum şi membru în Comitetul director al Academiei Naţionale a Scriitorilor.

Trilogia secolului/ The Century Trilogy :

1. Căderea uriașilor – Editura RAO – Fall of Giants – 2010 – recenzie

2. Iarna lumii – Editura RAO – Winter of the World – 2012 – recenzie

3. Capătul veșniciei – Editura RAO – Edge of Eternity – 2014

Istoria prinde viață încă o dată în ultimul volum din trilogia secolului.
Intrigă politică, episoade amoroase, suspans și dramă, o carte ce te va consuma săptămâni întregi.
Trilogia secolului urmăreşte istoria a cinci familii care-şi croiesc destinele către veacul XX. În “Capătul veşniciei” ele se regăsesc într-o epocă a marilor frământări sociale, politice şi economice, în vâltoarea asasinatelor şi a mişcărilor politice, trecând de la Vietnam la Zidul Berlinului, de la criza rachetelor din Cuba la revoluţie şi rock. Cu iscusinţă de maestru, el ne aduce înaintea ochilor o lume pe care credeam că o cunoaştem, dar care acum nu va mai fi niciodată aceeaşi.

Capătul veșniciei este o adevărată bijuterie literară care încheie fascinanta Trilogie a Secolului.

După o excepțională muncă de documentare, Ken Follett a creat o nouă capodoperă, oferind un rol cheie unor personaje fictive în evenimente istorice reale, dându-ne sentimentul că participăm și noi ca martori.

Pe lângă personalitățile vremii -– JFK și fratele său, Bobby, Lyndon Johnson, Nikita Hrușciov, Martin Luther King, Richard Nixon, J Edgar Hoover, Fidel Castro, Mihail Gorbaciov, Ho Chi Minh, galeria personajelor fictive este una impresionantă, cuprinzând o gamă largă de caractere, anume alese pentru a servi drept metafore pentru grupuri largi de oameni obișnuiți care au trăit în perioada respectivă – negrii, berlinezi de est, germanii de vest, albi americani privilegiați, rasiști, muzicieni nonconformiști, sovietici asupriți, soldați din războiul din Vietnam.

Ken Follett continuă să urmărească membrii celor cinci familii, ale căror destine sunt împletite, prin prisma tulburărilor sociale, politice și economice majore începând din anul 1961 până în anul 1989, cu un epilog din 2008 din noaptea alegerii lui Barack Obama. Ken Follett abordează teme complexe precum războiul rece, ridicarea și căderea comunismului, ascensiunea drepturilor civile, asasinarea unor figuri politice cheie, criza rachetelor din Cuba, războiul din Vietnam, spionaj, trădare, revoluții, mișcări de protest și muzică rock and roll ce le însuflețește, scandalul Watergate, mișcarea Solidaritatea din Polonia.

Ca și în precedentele două volume din serie, Căderea uriașilor și Iarna lumii, firul epic al evenimentelor istorice reale este îmbogăţit de intrigi de culise, poveşti de dragoste, coincidențe tulburătoare, revelaţii şi răsturnări de situație, care te fac să dai pagină după pagină până la final, oferindu-ți o lectură extrem de captivantă.

Cu țara ferm divizată, profesoara est-germană Rebecca Hoffman află că Stasi i-a invadat viața de ani de zile, alegând să-și schimbe propria istorie în speranța unei îmbunătățiri. George Jakes, un tânăr de rasă mixtă, se alătură Departamentului de Justiție al lui Bobby Kennedy, unde mișcarea pentru drepturile civile se dezvoltă în jurul lui, pe măsură ce istoria americană este, de asemenea, modelată în evoluția anilor 1960. Cameron Dewar își ignoră istoria politică familială și se alătură echipei lui Nixon pentru a forma o țară obosită de victimele Vietnamului. Dimka Dvorkin, care lucrează pentru Nikita Hrușciov, este martoră la apogeul tensiunilor din Războiul Rece, pe măsură ce războiul nuclear devine o realitate aproape sigură. Sora geamănă a lui Dvorkin, Tania, părăsește confortul Moscovei pentru a modela sentimentul comunist din Cuba și în spatele Cortinei de Fier, unde nucleul sovietic scade și discordia politică crește. Acestea sunt doar o picătură în „găleata personajelor, poveștilor și narațiunilor dramatice care unesc romanul și saga odată pentru totdeauna.

Personajele principale ale cărții:

• George Jakes, un tânăr jumătate negru/jumătate rus, absolvent al Facultății de Drept de la Harvard, care lucrează, n timpul administrației Kennedy, în biroul lui Robert F. Kennedy, unde mișcarea pentru drepturile civile se dezvoltă în jurul lui, pe măsură ce istoria americană este, de asemenea, modelată sub influența tendințelor anilor 1960. Este fiul nelegitim al actriței Jackie Jakes și al senatorului Grigori „Greg” Peshkov, fiul nelegitim al lui Lev.
  • Rebecca Hoffman, profesoară în Berlinul de Est, fiica adoptivă a Carlei von Ulrich, fiica lui Maud și Walter von Ulrich, și a soțului ei Werner Franck. Căsătorită inițial cu Hans Hoffman, ea descoperă că acesta este un agent Stasi sub acoperire. Șocată, ea alege să încerce să-și schimbe propria istorie în speranța unei îmbunătățiri. La scurt timp după ridicarea Zidului Berlinului, ea fuge spre vest cu un alt profesor, Bernd Held, cu care se va căsători mai târziu.
  • Walli Franck, fratele mai mic al lui Rebecca, care evadează din Germania de Est pentru a deveni un star rock internațional. El este forțat să-și lase în urmă iubita însărcinată Karolin, care este apoi primită de familia Franck/Von Ulrich.
  • Lili Franck, sora cea mai mică a lui Rebecca și Walli, care protestează împotriva guvernului comunist din Germania de Est cântând cântece subversive.
  • Dave Williams, fiul lui Lloyd Williams și Daisy Peshkov și nepotul contelui Fitzherbert; vărul primar al lui George și vărul secund al lui Walli, un tânăr muzician dislexic care devine o vedetă rock internațională și producător muzical. El și Walli devin nucleul trupei „Plum Nellie”. Se îndrăgostește de sora mai mică a lui Cameron, Ursula „Beep” Dewar.
  • Dmitri Dvorkin, un tânăr din URSS care lucrează pentru Nikita Hrușciov ca asistent în timpul crizei rachetelor din Cuba. Nepotul generalului Grigori Peshkov. Deși crede în comunism, este dezgustat de conducerea ineficientă și conservatoare a birocrației sovietice și este în permanență în căutarea unui lider reformist, implicându-se în cele din urmă în ajutarea lui Gorbaciov să urce la putere.
  • Tanya Dvorkin, sora geamănă a lui Dmitri, jurnalist și reporter vedetă pentru agenția oficială de știri sovietică TASS, aderând în mod public la linia oficială a partidului – în același timp, scriind și difuzând în secret articole anti-sovietice și scotând ilegal scrieri interzise pentru publicare în Vest – activități foarte periculoase, care ar fi putut avea consecințe cumplite dacă ar fi fost descoperite.
  • Cameron Dewar, un student conservator la UC Berkeley, care își ignoră istoria politică familială și se alătură administrației Nixon, ajutându-l pe acesta în utilizarea spionajului ilegal asupra oponenților politici. Mai târziu devine agent CIA staționat în Polonia comunistă.
  • Jasper Murray, fiul prietenei germano-scoțiene a lui Daisy, Eva Murray; jurnalist de investigație, el vine în America pentru a scrie despre Mișcarea pentru Drepturile Civile, dar este apoi recrutat pentru a lupta în războiul din Vietnam, unde participă la crimele de război comise de trupele americane.

Acestea sunt doar o picătură din galeria personajelor, poveștilor și întâmplărilor dramatice, pe care le veți regăsi în acest fascinant roman.

Vă recomand cu mult drag această carte impresionantă, care poate fi citită și de sine stătător, cât și întreaga serie!

Citate din carte:

„— Inima este o hartă a lumii, știai asta? rosti Maria.
— Nici măcar nu știu ce înseamnă asta, spuse el.
— Am văzut, odată, o hartă medievală. Prezenta pământul ca pe un disc plat, cu Ierusalimul la mijloc. Roma era mai mare decât Africa, iar America nici nu apărea, firește. Inima este genul ăla de hartă. Sinele este în centru și tot restul este disproporționat. Îți desenezi prietenii din tinerețe foarte mari, apoi nu poți să modifici scara când trebuie să adaugi alți oameni, mult mai importanți. Oricine care ți-a făcut rău apare prea mare, la fel și cei pe care i-ai iubit. „

“În seara de vineri, aparatul de radio era pornit în bucătăria casei din Great Peter Street. Peste tot în lume, oamenii își țineau radiourile deschise, ascultând cu teamă ultimele știri.

Era o bucătărie mare, cu o masă lungă de pin, bine smirgheluita în centru. Jasper Murray prajea pâine și citea ziarele. Lloyd și Daisy Williams cumpărau toată presă londoneză, precum și câteva publicațîi de pe continent. Că membru al parlamentului, pe Lloyd îl interesa politica externă, iar asta încă de pe vremea când lupta în Războiul Civil din Spania. Jasper frunzărea paginile în căutarea unui motiv de speranță.

A doua zi, sâmbătă, urmă să aibă loc un marș de protest la Londra, asta dacă Londra avea să mai existe a două zi de dimineață. Jasper urmă să se afle acolo în calitate de reporter din partea ziarului studențesc St Julian’s News. Lui Jasper nu îi prea plăcea să facă reportaje de știri: lui îi plăceau mai mult editorialele, articolele mai lungi și mai analitice, care îngăduiau un plus de fantezie. Speră că într-o bună zi să lucreze la o revistă sau poate chiar în televiziune.

Însă voia mai întâi să ajungă redactor la St Julian’s News. Postul venea cu un mic salariu și cu un an sabatic, în care își putea întrerupe studiile. Era un post foarte râvnit, întrucât îi garanta practic studentului o slujbă bună în jurnalism după absolvire. Jasper aplicase pentru acesta, dar îl pierduse în fața lui Sam Cakebread. Numele Cakebread era celebru în jurnalismul britanic: tatăl lui Sam era redactor adjunct la The Times, iar unchiul său era un îndrăgit comentator de radio. Avea și o soră tânără la Colegiul St Julian, care își făcuse stagiatura la revista Vogue. Jasper bănuia că numele lui Sam – și nu abilitatea sa – îi asigurase postul.”

ken follett

Cartea Capătul veșniciei de Ken Follett poate fi comandată pe cartepedia.ro

Recenzii și prezentări cărți Editura RAO