Dominic de Sorin Oprea, Editura Creator – recenzie

Dominic

Sorin Oprea

Editura Libris Editorial/ Creator

Nr. pagini: 252

DOMINIC este un thriller unic în Romania și printre puținele de la nivel mondial care surprinde lumea ascunsă a grupurilor de crimă organizată.
Acțiunea, inteligent construită, ține cititorul cu sufletul la gură și se desfășoară în sfere sociale diverse, pornind de la viața străzii și ajungând la cea de lux a marilor orașe, intrând în esența dură a traficului de fete, droguri și spălare de bani.
Subiectul este țesut în spiritul marilor creații ale genului de suspans și mister, cu final imprevizibil, în care personaje foarte bine conturate întruchipează lumea actuală în care trăim.
Tenta psihologica, cursivitatea descrierii faptelor, poveștile de dragoste imposibile sau cele implinite și războiul fără sfârșit între bine și rău, fac din DOMINIC un reper al vremurilor greu de înțeles de acum.
DOMINIC este un roman care atrage de la prima până la ultima pagină.
DOMINIC, un volum incitant, semnat de Sorin Oprea.
Acum doi ani m-am delectat cu primul roman al autorului – Noaptea sufletelor -, care mi-a plăcut 🙂, de aceea am avut anumite așteptări în privința romanului de față – „Dominic” – a doua apariție literară semnată de Sorin Oprea. Și așteptările nu mi-au fost înșelate! 🙂
Sir Thomas Brown spunea că „lumea vizibilă e doar o imagine a lumii invizibile în care, ca într-un portret, lucrurile nu au forme adevărate, ci echivoc.” Aș zice că Sorin Oprea a surprins foarte bine esența acestor cuvinte în romanul „Dominic”, unde relevă două lumi, una vizibilă și alta invizibilă, ce se întrepătrund, vrem, nu vrem, cu realitatea – și a uneia, și a celeilalte -, lovind, brusc, pe orișicine, indiferent de statut.
„Lumile par diferite, și chiar sunt, doar că nu pot fi separate. Pentru că una a creat-o pe cealaltă.
De multe ori, cele două lumi interferează. Când? Atunci când scopul devine comun și unii, din ambele părți, vor să domine împreună, arătând că prin bani și putere reușesc să facă ce vor. Ei se cred luminați, în negura în care trăiesc, și încearcă să schimbe ordinea firească a lucrurilor.
În acele momente, binele și răul se amestecă, apare haosul și nimic nu mai contează.”
Cu un stil de scriere simplu, dar fluent și îngrijit, autorul conturează o poveste cruntă, în care intriga este clară și actuală – din păcate! -, iar personajele sunt creionate într-un mod apăsător, încât te cuprinde tristețea cu fiecare filă citită, cu fiecare poveste de viață descoperită.

Dominic, personajul central al romanului, este un tânăr inteligent, sufletist, fiu unic la părinți, cu aspirații frumoase ca orice tânăr, dar ale cărui aripi se frâng brusc în urma unei clipe fatidice. Dintr-un tânăr strălucitor, ajunge cerșetor, departe de țară, cu sufletul pustiu, fără speranță. Odată a avut totul! Iar într-o clipă a pierdut totul! Regretele sunt târzii, cu atât mai mult cu cât nimic nu îi poate aduce înapoi părinții, cei care i-au oferit întotdeauna iubire și înțelegere, care au luptat până în ultima clipă să îl salveze de la pierzanie.
Întâlnirea cu Marian Dinicescu, poreclit Grizzly, fost coleg de bancă și bun prieten odată, îi va schimba viața lui Dominic, într-un mod surprinzător. Câtă ironie!!! Cu ani în urmă, o clipă, o alegere, aveau să-l arunce într-un abis al durerii, al disperării, pentru ca mai târziu, o nouă clipă, o nouă alegere să-l readucă la viață.
Grizzly, un membru de temut al lumii interlope, un proxenet, un om cu suflet întunecat, rămâne stupefiat când îl întâlnește pe Dominic pe străzile Madridului, aflat într-o stare deplorabilă. În ciuda statutului său, Grizzly este hotărât să își ajute fostul prieten, fără a aștepta ceva în schimb. O altă ironie a vieții! Respectul, cuvântul dat, datoriile, sunt elemente de bază ale vieții de zi cu zi, indiferent de lumea în care trăim. Lumea interlopă, cea reală și totuși invizibilă, are specificul său, dar se ghidează după regulile normale ale lumii noastre, cea de la suprafață. Astfel, Grizzly nu se abate de la aceste reguli și nu uită să își plătească datoriile. Iar față de Dominic are una imensă.
Provenit dintr-o familie destrămată, săracă, cu un tată alcoolic, copilul Marian Dinicescu a fost marginalizat de către colegii de școală, neputându-se integra în acest mediu, diferit de cel de acasă. Dominic a fost singurul care i-a acordat atenție, singurul care i-a oferit prietenia, care l-a ajutat în orice moment, care nu l-a tratat ca pe un paria.
„Relația lor stârnise tot felul de discuții. Toți se întrebau ce e cu legătura asta: un prăpădit dintr-un cartier mărginaș al Bucureștiului, needucat și băgat în tot felul de combinații ale șmecherilor de stradă, și un adolescent care avea toate atuurile ca să devină cineva. Era o alăturare nefirească, greu de înțeles.”
***********
” – Ți-am mai spus, fără tine n-aș fi reușit. Și nu înțelegeam de ce te purtai așa cu mine. Credeam că ți-e milă.
  – Te-am tratat ca pe un prieten, mărturisi Dominic. Și nu mi-a păsat de ce spuneau ceilalți.
  – Chiar și atunci când ai aflat că m-am apucat de chestiile alea, cu tras de pe carduri și cu fete.
  – De ce să te judec eu? E viața ta și știi ce ai de făcut.”
Viața celor doi prieteni a fost dintotdeauna diferită. Amândoi erau conștienți că o vor lua pe drumuri diferite, dar nu știau că acestea se vor intersecta, la un moment dat, schimbându-le într-un mod neașteptat viitorul. Dominic și Grizzly sunt în antiteză și totuși, nu sunt. Sunt diferiți, și totuși nu sunt.

Cu fiecare filă citită, am avut impresia acută că autorul a vrut să „lovească” în sufletele noastre, cititorii săi, să ne trezească la realitate, să vedem, să conștientizăm că viața ni se poate schimba într-o clipă, că putem pierde totul, dar mai ales ne putem pierde sufletul, fără să ne dăm seama, că ne putem abate de la drumul obișnuit cu ușurință și să alunecăm într-o lume a umbrelor, o lume întunecată, din care foarte greu putem ieși. Prin Dominic și Grizzly, dar și celelalte personaje, autorul ne invită la o discuție cu noi înșine, cu sufletele noastre.

Autorul nu se sfiește să își lase amprenta profesională în conturarea acestei povești. Ca și specialist în domeniul combaterii crimei organizate și traficului de droguri din România, cu o experiență bogată pe plan intern, dar și internațional, Sorin Oprea ne pune față în față cu o lume crudă, aprigă, cu personaje fictive ce par desprinse din realitate. Dar la final îți dai seama că aceste personaje chiar sunt reale, și nu existente doar în imaginația scriitorului! Deși autorul menționează că „orice asemănare cu fapte sau persoane din realitate este pur întâmplătoare”, în subconștient, tu – cititor – simți că există un Dominic, tânărul inteligent ce pierde totul într-o clipă, că există un Grizzly, tânărul care nu știe să trăiască decât periculos, avid după recunoaștere, respect, dar într-o lume a haosului, a banului, că există o Corina, fostă studentă eminentă, acum o drogată fără „viață” , că există o Berta, o tânără frumoasă, inteligentă, ce ar fi putut realiza multe în viață, dar în prezent este o prostituată de lux, că există o Sabrina, o profesoară cu suflet, ce luptă pentru elevii săi, dar care acasă duce o viață seacă alături de un soț „priceput” doar la afaceri murdare, că există o Nicole, o tânără săracă ce își dorește să scape din ghearele prostituției, dar alegerile o aruncă și mai mult spre această lume abjectă.
Prostituția, furtul, criminalitatea, drogurile sunt părți ale vieții noastre și, oricât ne-am dori, nu ne putem rupe definitiv de ele, dar putem lupta să le ținem la distanță, pentru noi sau cineva drag nouă. Viața este o lungă călătorie sub soare, nori, ploaie, furtună. Doar de noi depinde, însă, să o facem mai plăcută. Din păcate, întotdeauna, „plăcut” va avea mai multe sensuri!

Narată la persoana a treia din perspectiva lui Dominic, a lui Grizzly, dar și a celorlalte personaje, cu o acțiune ce se desfășoară pe meleagurile României, dar și ale Spaniei și Angliei, povestea te atrage fără să îți dai seama, suspansul fiind tot mai acut cu fiecare filă dată. Intriga poveștii este mult mai amplă, însă prefer să nu dau mai multe detalii. Vă spun, însă, că merită să descoperiți întru-totul eroii acestei surprinzătoare cărți și poveștile lor de viață. Sunt povești triste, ce îți lasă un gust amar, sunt povești ce te pun pe gânduri. Este ușor să judeci fără să cunoști cu adevărat esența vieții, fără să știi cum reacționează mintea în situații critice, fără să cunoști chiar și o fărâmă din realitatea „celeilalte” lumi.
„Astfel a învățat Dominic că greutățile vieții nu trebuie să te înfrângă niciodată. Pentru că și sus, acolo unde unii se cred de neatins, și jos, unde trăiești viața în simplitatea ei, nu ești decât un om, la fel ca toți ceilalți.”
„Dominic” de Sorin Oprea este romanul unei realități crunte, una românească, dar nu numai. Este un roman al acceptării, al respectului față de noi înșine, față de viață, este un roman al durerii, al speranțelor pierdute.
Dar mai presus de toate, „Dominic”  este o poveste de viață, o poveste despre iubire,  prietenie, despre maturizare, regăsirea de sine.
Vă invit să cunoașteți povestea lui Dominic, căderea și renașterea sa, să îl cunoașteți pe Grizzly, eroul negativ, și totuși omul, să călătoriți cu sufletul în două lumi atât de diferite, și totuși atât de asemănătoare, în care binele și răul se întrepătrund, iar granița dintre ele este atât de fină încât, cu ușurință, n-o poți vedea.

Cartea „Dominic” de Sorin Oprea se poate achiziționa de pe libris.ro, librariadelfin.ro