Chipul dur al despărțirii de Michael Connelly, Editura RAO – recenzie

Chipul dur al despărțirii

(The Wrong Side of Goodbye – 2016)

Michael Connelly

Traducere: Iris-Manuela Anghel

Nr. de pagini: 432

An apariție: 2018

Michael Connelly este unul dintre cei mai citiţi, dar şi mai premiaţi autori de thrillere din lume. Cărţile lui de succes au în centru două personaje bine conturate, respectiv pe poliţistul Hieronymus Harry Bosch şi pe avocatul Mickey Haller, fraţi vitregi.

Romanele lui Connelly au fost traduse în peste 39 de limbi şi multe dintre ele au fost ecranizate. În perioada 2003-2004, a fost preşedintele Mystery Writers of America, o asociaţie care îi reuneşte pe autorii americani de thrillere.

Harry Bosch tocmai este detectiv particular în California. Nu-și face reclamă, nu are un birou și este foarte pretenţios atunci când își alege clienţii – își permite, deoarece are în spate o carieră de 30 de ani ca detectiv al poliţiei din Los Angeles. Acceptă, însă, o întâlnire cu unul dintre cei mai influenţi miliardari din sudul Californiei, un bărbat în vârstă, măcinat de un singur regret – marea lui iubire din tinereţe și
soarta copilului născut din acea relaţie. Legăturile cu propria viaţă încep să iasă la iveală pentru Harry Bosch, care nu mai are liniște până când descoperă adevărul.

Fiecare carte a lui Michael Connelly este un adevărat regal pentru iubitorii de cărți polițiste, surprinzându-ne de fiecare dată cu cazuri ieșite din comun.

Este a opta carte a autorului pe care o citesc, iar senzația este, de fiecare dată, că mă întâlnesc cu un foarte bun prieten.

A fost fascinant să-i urmăresc evoluția lui Harry (Hieronymus) Bosch de-a lungul anilor, neputând să nu remarc că acesta a rămas același fanatic al dreptății, acționând în spiritul acesteia chiar contra propriilor interese. Incoruptibilitatea, intransigența și temperamentul lui vulcanic i-au atras dușmani chiar în rândul colegilor de breaslă, mai ales când l-a aruncat pe un fost șef pe geam, fapt ce i-a atras o pensionare forțată.

Neputându-se ține deoparte de pasiunea lui de-o viață, în prezent Harry lucra pe două fronturi. Pe de o parte lucra ca detectiv particular, rezervându-și libertatea de a alege doar cazurile ce i se păreau interesante, iar pe de altă parte era angajat cu jumătate de normă la o secție de poliție din San Fernando.

Acțiunea din ”Chipul dur al despărțirii” merge pe două fire împletite, amândouă la fel de captivante, pline de mister și adrenalină.

Primul fir urmărește o misiune particulară acceptată de Harry Bosch, ale cărei încrengături se duc cu multe decenii în urmă. Whitney Vance, un octogenar miliardar, îl contactează pe Bosch, încercând să repare o mare greșeală săvârșită cu peste șaizeci de ani în urmă. Astfel, pe când era tânăr student, Vance avusese o pasională relație de dragoste cu Vibiana, o tânără de origine mexicană, care rămăsese însărcinată. Aflând acest lucru și neacceptând în ruptul capului ideea unei mezalianțe, tatăl lui Vance a trecut la măsuri drastice, șantajându-și fiul să rupă acea relație, spunându-i că se va ”ocupa” el de problema copilului. Peste ani, aflat în pragul morții, regretele îl bântuiau pe Vance. Nu mai iubise pe nimeni de atunci, nu se căsătorise și nu avea niciun urmaș. Exista totuși o speranță firavă ca Vibiana să fi dat totuși naștere copilului lor, iar, în acest caz, Vance dorea să se asigure ca urmașii lui să își primească partea cuvenită din moștenire. Realizând implicațiile enorme ale unei astfel de descoperiri, Vance nu avea încredere să apeleze la orice detectiv pentru a investiga această pistă însă, citind despre ultimul caz rezolvat de Bosch, pe care l-am descoperit și noi în Jocul de domino, și-a dat seama că acesta era exact persoana de care avea nevoie.

Investigațiile lui Bosch în această direcție par să conducă, de mai multe ori, la o înfundătură, însă flerul lui, ieșit din comun, îl ajută să descoperă noi direcții de urmat. Mai întâi, Bosch află că Vibiana s-a sinucis, la doar câteva luni după despărțirea de Vance. Coroborând mai multe date, Bosch descoperă că Vibiana născuse un fiu, Dominick, ce fusese însă dat imediat spre adopție după naștere. Cercetând traseul lui Dominick, Bosch a aflat că acesta se înrolase în războiul din Vietnam la doar douăzeci și unu de ani. Bulversat, Bosch a realizat că el și Dominick s-au aflat, la un moment dat, pe aceeași navă de război, iar amintirile din acea perioadă tulbure i-au revenit cu putere în minte. Totuși, se părea că și de această dată ajunsese într-un punct mort, întrucât Dominick murise într-una dintre misiuni. Însă, abordând mai multe metode ingenioase de investigație și dovedind o mare atenție la detalii, Bosch a găsit un indiciu care indica posibilitatea ca Dominick să fi avut un copil înainte de a muri.

Fascinanta descoperire a lui Bosch părea să fie lipsită de valoare, întrucât Vance murise subit între timp, înainte ca Bosch să-i comunice rezultatele investigațiilor sale. Printr-o spectaculoasă răsturnare de situație, Bosch primește un testament olograf întocmit de Vance înainte de a muri, care anula toate testamentele lui anterioare, și prin care acesta își lăsa practic întreaga lui avere urmașilor săi de sânge, o răsplătea pe Ida, menajera lui credincioasă ce-i fusese alături zeci de ani și prin intermediul căreia ajunsese testamentul la Bosch și îl numea pe acesta executorul lui testamentar. Misiunea era una extrem de riscantă. Noile dispoziții testamentare nemulțumeau cu siguranță multe persoane, iar dacă suspiciunea lui Bosch că Vance fusese omorât avea să fie confirmată, și el s-ar fi aflat într-un mare pericol, precum și cei apropiați lui, cu precădere Maddie, fiica lui. În ciuda acestor aspecte, Bosch era decis să facă lumină în acest caz, iar vinovații să plătească.

Pe celălalt fir al acțiunii, Bosch este implicat într-o anchetă, alături de Lourdes, o colegă polițist, ce cerceta cazul supranumit simbolic ”Tăietorul de plase de țânțari”. Astfel, mai multe cazuri de violuri fuseseră reclamate având mai multe elemente comune, ce indicau același făptaș. De fiecare dată, violatorul pătrunsese în locuință tăind o plasă de țânțari și purtând o mască pe figură. Mai mult, acesta nu folosise niciodată prezervativul, sfidând parcă poliția că nu poate să-l prindă în ciuda probelor biologice lăsate.

În a doua parte a cărții, tensiunea atinge cote maxime în ambele fire ale acțiunii iar, la un moment dat, în urma unor desfășurări dramatice ale evenimentelor, Bosch și-a reproșat faptul că și-a lăsat colega singură pentru a urmări o pistă în misiunea lui particulară.

Cu o experiență vastă de peste treizeci de ani, Bosch învățase de mult că oamenii fac delicte și ucid din diverse motive, unele dintre ele neverosimibile la prima vedere.

Rezolvările ambelor cazuri sunt spectaculoase și surprinzătoare, însă vă las plăcerea să le descoperiți singuri.

În acțiune a intervenit la un moment dat și fratele vitreg al lui Harry – Mickey Haller, celebrul ”avocat din limuzină”, cinic și sarcastic dar, în același timp, foarte simpatic. Și de această dată, cei doi au reușit să facă un tandem formidabil la un moment dat, reușind să smulgă o mărturisire esențială pentru rezolvarea cazului.

M-am bucurat s-o reîntâlnesc în carte și pe Maddie, isteața fiică a lui Harry, acum studentă la psihologie. Sunt convinsă că autorul îi va rezerva un rol cheie în următoarele lui romane.

Un thriller deosebit de captivant, plin de mister și suspans, cu multe răsturnări de situație, pe care îl recomand!

Cartea Chipul dur al despărțirii de Michael Connelly poate fi comandată pe raobooks.com, elefant.ro, libris.ro, librarie.net, cartepedia.ro, carturesti.ro, dol.ro