Fata de la Savoy de Hazel Gaynor, Editura Act și Politon – recenzie

Fata de la Savoy

(The Girl from the Savoy – 2016)

Hazel Gaynor

Editura Act și Politon

Traducere: Anca-Claudia Bunea

Hazel Gaynor este o scriitoare independentă originară din Yorkshire, Anglia, stabilită în prezent în Irlanda împreună cu soțul și cei doi copii ai săi. Autoarea mai multor romane de ficțiune istorică devenite bestselleruri New York Times, USA Today și a altor publicații prestigioase, Hazel Gaynor a debutat în 2014 cu romanul The Girl Who Came Home – A Novel of the Titanic, care spune povestea unei supraviețuitoare de pe Titanic și care a câștigat în 2015 premiul Romanul Istoric al Anului din partea Asociației Scriitorilor Romantici din Marea Britanie. Cel de-al doilea ei roman A Memory of Violets a fost de asemenea un bestseller New York Times, iar al treilea, The Girl from The Savoy a fost bestseller Irish Times și Globe & Mail, și unul din finalistele ediției din 2016 a Irish Book Awards. Și următoarele ei două romane, The Cottingley Secret și  Last Christmas in Paris au devenit bestselleruri.
Fata de la Savoy / The Girl from the Savoy de Hazel Gaynor este povestea unui vis, povestea unei vieți și totodată povestea unei femei pe nume Dorothy Mary Lane (Dolly). O poveste melodramatică, contemporană cu Marele Gatsby de F. Scott Fitzgerald, care se petrece în Londra anilor ’20 marcată de dramele războiului și din care încă mai răzbate parcă scârțâitul plăcilor de patefon pe ritmuri de jazz. Tunsorile bob, moda garçonne și rujul strident completează și ele atmosfera acestei epoci în care spectacolele de cabaret și piesele montate la Covent Garden, alături de dansul Charleston, reprezintă noul suflu al vieții care își reia încet cursul după un război necruțător.
„La sfârșitul războiului, inima mi-era sfâșiată, visurile spulberate și speranțele năruite. Fără să fi călcat vreodată pe un câmp de bătălie, eram și eu rănită.”
„Hazel Gaynor surprinde atât durerea cât și speranța Angliei dintre războaie în acest roman plin de imaginație, cu personaje de neuitat, ambiții imposibile și întorsături neașteptate ale destinului. Odată ce ai început-o, te provoc să o lași din mână.”Kathleen Tessaro, autoarea cărții Colecționara de parfumuri interzise.
Fata de la Savoy de Hazel Gaynor este un roman fascinant care ne poartă în Londra anilor ’20, o epocă istorică frământată, în care ecourile războiului reverberau încă din plin, iar mulți încercau din răsputeri să renască din propria cenușă și să-și găsească noi motivații de a merge mai departe. După atâtea drame și tragedii, lumea era avidă de distracții, ritmuri alerte și culoare. Paietele, franjurile și sclipiciul erau peste tot, iar viața boemă a Londrei era animată de concerte de jazz și spectacole de cabaret.
Acțiunea romanului este una complexă și se derulează pe mai multe planuri, din trecut și prezent. Toți protagoniștii romanului fuseseră atinși, într-un fel sau altul, de aripa întunecată a războiului și aveau în suflet cicatrici care încă supurau.
Cartea este scrisă la persoana întâi, alternând capitolele din perspectiva lui Dolly, Loretta și Teddy.
Încă de mică, Dolly visase să aibă parte de aventuri mărețe dar, îndrăgostită nebunește de Teddy, prietenul ei din copilărie, s-ar fi mulțumit și cu o viață simplă și liniștită alături de el. Însă Teddy a trebuit să plece la război în anul 1916, iar cursul vieții lui Dolly avea să se modifice radical. În anul 1923, o regăsim pe Dolly la Londra, angajată pe post de cameristă la strălucitorul hotel Savoy. În ciuda faptului că mai multe traume din trecut o bântuie încă, Dolly nu a încetat să viseze.
”Tânjim după viața fascinantă a dansatoarelor din trupă și a protagonistelor; după o viață care oferă ceva mai mult decât jupoane de cusut, șireturi de călcat și scări de lustruit. Însă nu îmi doresc doar să scap de o viață de trudă. Vreau să îmi iau zborul. Așa că mă îngrijesc de această fluturare neastâmpărată din inima mea, de parcă ar fi o pasăre cu aripa rănită, în speranța că într-o bună zi se va vindeca și își va lua zborul.”
Însă celebritatea nu este așa ușor de atins, iar Dolly va avea parte de multe dezamăgiri. În ciuda faptului că viața a dat cu ea de pământ de mai multe ori, Dolly nu s-a descurajat. Cum norocul este adesea de partea celor curajoși, soarta i-a scos în cale lui Dolly persoanele potrivite pentru a o ajuta să-și împlinească în cele din urmă visul.
Loretta May, idolul lui Dolly, este o eroină tragică. Sub o fațadă strălucitoare, Loretta ascundea multă durere. Având o personalitate puternică și înflăcărată, un spirit altruist și neînfricat, Loretta înfruntase prejudecățile societății, alegând să devină, din fiica unui conte, mai întâi o infirmieră medicală într-un spital, iar mai apoi o dansatoare de cabaret celebră, schimbându-și numele din Virginia Clements în Loretta May.
Ceea ce nimeni nu știa era faptul că Loretta trăise, timp de optsprezece luni, o pasională poveste de dragoste cu Roger, un maior aflat pe frontul din Franța, cu care corespondase asiduu în tot acest timp. Iar apoi, profitând de o permisie a lui Roger, trăiseră trei nopți nebune de dragoste, la sfârșitul cărora se căsătoriseră în secret. La doar o săptămână după aceea, Roger murise pe front și, trei luni mai târziu, Loretta pierduse și copilul – rodul iubirii lor.
În timp ce toate tinerele fete visau să fie în locul ei, Loretta sângera încă în suflet, iar fizic era pe moarte, fiind măcinată de un cancer nemilos. În ciuda tuturor loviturilor nedrepte pe care i le dăduse viața, Loretta își păstrase nealterate bunătatea și altruismul, ascunzând față de toți din jur diagnosticul cumplit cu care se confrunta și găsind puterea de a-și încuraja fratele și a o ajuta pe Dolly să se cizeleze, devenind un adevărat mentor pentru aceasta.
Cu sufletul împăcat, Loretta se va stinge liniștită cu gândul că-și va reîntâlni marea dragoste în noul univers ce o așteaptă după moarte.
”Unii ar putea spune că am dus o viață nesăbuită. Eu spun doar că mi-am trăit viața, în adevăratul sens al cuvântului. Am iubit și am râs, am simțit cele mai adânci tristeți și cele mai minunate momente de bucurie. Am influențat oamenii, mi-am pus amprenta, ca o urmă pe nisip. La urma urmei, nu asta este tot ce contează? Să știi că, chiar și atunci când nu mai ești aici, cuvintele tale, chipul tău, povestea ta vor rămâne în amintire. Că steaua ta va continua să strălucească.”
Peregrine Clements (Perry), fratele lui Dolly, este un compozitor extrem de talentat și plin de sensibilitate. Războiul își lăsase însă o amprentă dură asupra lui, Perry având adesea coșmaruri despre faptele pe care fusese nevoit să le săvârșească pe front, fapt ce-i afecta drastic creativitatea și încrederea în sine.
Teddy, logodnicul lui Dolly, este un bărbat foarte bun, sensibil și altruist, genul care ar fi dispus oricând să-și sacrifice propria fericire în favoarea fericirii persoanei iubite.
Un alt plan al acțiunii surprinde lumea celebrului hotel londonez Savoy, căruia îi trec zilnic pragul o mulțime de celebrități – vedete de cinema, muzicieni, poeți, politicieni, dansatori și scriitori. Deosebit de interesant este însă ceea ce vedem în ”fundal”, unde surprindem câteva crâmpeie din viața cameristelor și a șefei lor severe Kathleen O’Hara. Gladys, Sissy, Mildred și mai târziu și Clover, cea mai bună prietenă a lui Dolly, ascund, fiecare în parte, o poveste de viață dureroasă, însă cu toate visează să devină în viitor ceva mai mult decât este în momentul de față. În așteptarea gloriei, se distrează probând pantofii de lux ai clientelor bogate și urzesc diverse planuri care ar putea să le faciliteze accesul spre celebritate.
Destinele personajelor se împletesc în moduri complet neașteptate. Rănile trecutului încep să se vindece și fiecare trebuie să-și facă propriile alegeri. Vă las să descoperiți singuri care au fost acestea.
”Mă ridic, îmi țin capul drept și străbat peronul, îndepărtându-mă de trecutul meu, punând un picior în fața celuilalt. Uneori, visurile noastre devin realitate. Alteori, ne înspăimântă și ne frâng inimile. Alteori trebuie să le dăm drumul. Acesta este mersul lucrurilor. Aceasta este calea celor care pleacă în căutarea aventurilor.
În timp ce merg, simt cum aripile mi se desfac la spate. Încep să bată cu putere și fără oprire.”

Cartea Fata de la Savoy de Hazel Gaynor poate fi comandată pe cartepedia.ro

Recenzii și prezentări cărți Editura Act și Politon